پشتیبانی | مشاوره دامپزشکی

بینایی سگ ها ، آیا سگ ها کوررنگی دارند؟

بینایی سگ ها ، آیا سگ ها کوررنگی دارند

آیا سگ ها کوررنگی دارند؟

سگ ها کوررنگی ندارند، ولی نمی توانند به خوبی ما انسان ها رنگ ها را تشخیص دهند. با ما تا انتها در پت شاپ آنلاین وودی همراه باشید.

سگ ها، بجز مواردی که دچار مشکلات بینایی مادرزادی هستند. یا در اثر بیماری، ضربه یا تصادف دچار مشکلاتی در دید هستند، بینایی عالی دارند. ولی اینکه سگ ها بینایی عالی دارند به این معنا که رنگ ها را همچون ما انسان ها ببینند، نیست. مردم اغلب فکر می کنند که سگ ها فقط رنگ های سفید و سیاه را می بینند، ولی این موضوع درست نیست.

کوررنگی چیست؟

کوررنگی در واقع نقصی در تشخیص رنگ ها است. فرد دچار کوررنگی نمی تواند رنگ ها را به صورت طبیعی ببیند. کوررنگی با کوررنگی کامل که فقط رنگ های سفید، مشکی و سایه های خاکستری را می بیند متفاوت است. برای دیدن رنگ ها به صورت طبیعی نیاز به وجود حداقل سه نوع ویژه از فوتورسپتورهای ویژه در چشم است. این فوتورسپتورها، سلول های مخروطی نیز نامیده می شوند و برای تشخیص رنگ ها ضروری هستند. وقتی نور به اجسام برخورد می کند و به سمت چشم، برمی گردد، انواع مختلفی از این فوتورسپتورهای کوچک  را تحریک کرده. این تحریک تبدیل به سیگنال شده و به مغز برمی گردد، در این مرحله مغز رنگ ها را دیده و تشخیص می دهد.

افرادی که دچار کوررنگی

برخی از این فوتورسپتورها یا همه آنها وجود ندارند یا به خوبی عمل نمی کنند. این به این معنی است که بعضی رنگ ها به خوبی دیده نمی شود. البته نقص در فوتورسپتورها کیفیت تخیص رنگ سایر طیف های رنگی را نیز کاهش می دهد. البته وجود نقص در تشخیص رنگ ها نسبت به انسان ها خللی در کارهای روزانه و فعالیت های معمول سگ ها ایجاد نمی کند.

  اسم سگ نر و ماده جدید بهترین نام های 2023

سگ ها چه رنگ هایی را می توانند ببینند؟

در چشم انسان ها معمولا سه نوع از این فوتورسپتورها یا سلول های مخروطی وجود دارد. اما سگ ها فقط دارای دو نوع از سلول های مخروطی هستند. این یعنی انسان ها می توانند رنگ های بیشتری را نسبت به سگ ها تشخیص داده و ببینند. سگ ها علاوه بر اینکه می توانند رنگ های سیاه، سفید و خاکستری را ببینند. قادر به تشخیص طیف  های رنگی زرد، آبی و قهوه ای نیز هستند. ولی سگ ها قادر به تشخیص طیف رنگ های سبز و قرمز نیستند. آنها رنگ های قرمز و سبز را قهوه ای و طوسی می بینند.

سگ ها چه رنگی را دوست دارند؟

آنها قادر به تشخیص رنگ های زرد و آبی هستند، آن را مجزا از سایر رنگ ها دیده و به رنگ زرد و آبی علاقه مند هستند، پس بهتر است اسباب بازی های زرد و آبی برای سگتان انتخاب کنید. تا بتوانند آنها را بهتر تششخیص داده و از بازی لذت ببرند. مثلا توپ تنیس زرد رنگ برای سگ ها بسیار جذاب است، هرچند سگ ها رنگ زرد را به وضوح و شفافیت ما انسان ها نمیبینند.

آیا سگ ها در شب و تاریکی می بینند؟

برخی سرپرستان از ماندن سگ هایشان در تاریکی دچار استرس می شوند. ممکن است فکر کنید سگ ها برای ماندن و حرکت در تاریکی دچار مشکل می شوند و نیاز است برایشان چراغ روشن کنید. ولی تارکی محیط اصلا برای سگ ها آزار دهنده نیست.  سگ ها خیلی بهتر از انسان ها در تاریکی، شب و نور کم میبینند. چشم های گوشتخوارانی مثل سگ و گربه در نورهای بسیار اندک می تواند ببیند. هرچند انسان ها چنین توانایی ندارند. سگ ها در محیط هایی با نور کم، مثلا خیابان با چراغ ترافیکی، نور ماه و فلاش لایت به خوبی روز می توانند ببینند.

  علائم و نشانه های بیماری در طوطی سانان

اگرچه سلول های مخروطی در دیدن رنگ ها و جزییات مهم هستند. بقیه قسمت های چشم سگ نقش متفاوتی را در بینایی ایفا می کنند. سلول های استوانه ای نوعی دیگر از رسپتورهای چشم هستند، تعداد سلول های استوانه ای از سلول های مخروطی بیشتر است. آنها نور یا روشنایی را تشخیص می دهند و توجیح کننده دید در شب سگ ها هستند. این ها به تشخیص شکل و اندازه اجسام کمک می کنند. از آنجا که سلول های استوانه ای در نور کم هم عمل می کنند، و سگ ها تعداد بیشتری سلول استوانه ای در چشم خود دارند. سگ ها بینایی قوی به خصوص در شب و نور کم دارند ولی توانایی تشخیص رنگ آنها ضعیف تر است.

 

سلول های مخروطی

سگ ها علاوه بر سلول های مخروطی و استوانه ای دارای قسمتی به نام تاپتوم در چشم هستند که همانند آینه عمل می کند، هر نور وارد شده به چشم را بازتاب می کند. این قسمت به تقویت توانایی دید در شب سگ ها کمک می کند. ماهی ها و گربه ها نیز دارای تاپتوم هستند. هرچند تاپتوم سبب پراکندگی نور نیز می شود.

وقتی در تاریکی با نور فلاش از سگ هایتان عکاسی می کنید. چشم های سگ در عکس براق و گاهی قرمز رنگ ظاهر می شود، این پدیده به دلیل وجود تاپتوم در چشم سگ ها است. تاپتوم نور فلاش را جمع کرده و برمی گرداند.

اگر احساس می کنید دید در شب سگتان ضعیف شده است، نیاز به مراجعه به دامپزشکی دارد، زیرا ممکن است مشکلی در چشم سگ باشد و نیاز به بررسی دقیق مشکل می باشد.

  علت ها، درمان و پیش گیری تخم ماندگی در پرندگان

معمولا سگ های مسن دچار مشکلات بینایی هستند. ولی در ابتدا متوجه مشکلاتی در دید روز سگتان خواهید شد، ولی مشکلاتی مثل کدورت قرنیه و کاتاراکت در محیط های تاریک سبب اختلال در بینایی می شوند. هرگاه متوجه مشکلی در بینایی سگ تان شدید. می بایست سریعا به دامپزشک مراجعه و درمان را شروع کنید تا خطر از دست دادن بینایی سگتان را تهدید نکند.

کدام یک از مواد غذایی برای تقویت بینایی سگ ها موثر هستند؟

  • بروکلی
  • هویج
  • ماهی های سردآبی/ماهی
  • کدوحلوایی/ کدو تنبل
  • انواع توت/ توت فرنگی/ بلوبری
  • تخم مرغ
  • سیب زمینی شیرین
  • گوجه فرنگی های رسیده

برای تقویت بینایی در سگ ها بهتر است مواد خوراکی بالا را در رژیم غذایی سگ تان بگنجانید. اگر به آنها علاقه نشان ندادند، می توانید از غذاها، تشویقی ها و محصولات حاوی آنها برای تغذیه سگتان استفاده کنید.

 

امتیاز بده لطفا!
اگه خوشت اومد به اشتراک بزار!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب