پشتیبانی | مشاوره دامپزشکی

دلایل استفراغ در گربه ها و نحوه تشخیص آن

دلایل استفراغ در گربه ها و نحوه تشخیص آن

اگر گربه ام کف سفید بالا آورد و استفراغ کرد چکار کنم؟

ممکن است گربه تان گاهی دچار تهوع و استفراغ شوند. با پت شاپ انلاین ما همراه باشید تا نحوه تشخی و دلایل آن را بررسی کنیم .البته برخی از گربه ها دچار تهوع متناوب می شوند .معمولا تهوع گربه ها بخاطر وجود گلوله مویی است، در این وضعیت گلوله مویی را بالا می آورند. گاهی به دلیل اینکه سریع و یا زیاد غذا می خورند،  دچار تهوع و استفراغ می شوند. اگر گربه شما هنگام استفراغ کف سفید بالا آورد. یعنی معمولا یعنی معده گربه تان خالی بوده است. اگر گربه فقط یک بار استفراغ کند معمولا مشکل جدی وجود ندارد. ولی اگر استفراغ تکرار شود، معمولا نشانگر وجود مشکل جدی است.

التهاب و اختلال در دستگاه گوارش

اجسام خارجی ، بلعیدن نخ، انگل های داخلی، عفونت های باکتریایی و ویروسی، بیماری های عمومی بدن مثل اختلالات کبد و کلیه، غذای نامناسب و آلرژِ از علل رایج تهوع در گربه ها هستند.

معمولا گربه ها بلافاصله بعد از استفراغ به حالت طبیعی خود باز می گردند. ولی اگر نشانه های بیماری مثل بی حالی، بی اشتهایی، اسهال، امتناع از غذا خوردن و … را مشاهده کردید، می بایست هرچه سریع تر با یک دامپزشم مشورت کنید. دامپزشک با مشخص کردن علل احتمالی تهوع ، آن را برطرف خواهد کرد.

در این مقاله به بررسی استفراغ کفی سفید (فومی) گربه و راهکارهای بهبود آن خواهیم پرداخت.

سوهاضمه در گربه ها

گربه ها نیز دقیقا مثل انسان ها شیره های معده ای متنوعی مثل هیدروکلریک اسید، برای هضم غذا دارند. اگر گربه ها به دلیلی غذا نخورند و یا غذایشان سروقت داده نشود، شیره معده و اسید در معده تجمع کرده و می تواند سبب تهوع در گربه شود. گربه های مبتلا به سوهاضمه، ممکن است کف زرد یا کف سفید بالا بیاورند. در مواردی که مشکوک به تهوع با منشا سوهاضمه در گربه ها هستیم، می بایست به گربه ها حجم کم غذا ،ولی به دفعات متعدد غذا دهی کنیم. با این روش معده بیش از حد پر نمی شود، ولی حجم اسید نیز کنترل می گردد.

  علت و روش های رفع گاز گرفتن طوطی

توپی مویی در گربه و استفراغ

گربه ها خودشان را با لیس زدن مرتب می کنند. ناچارا در این بین مو هم می بلعند. که این موضوع در مورد گربه های مو بلند شدید تر است. موهای بلعیده شده توسط گربه گاها از دستگاه گوارش عبور کرده و با مدفوع دفع می گردد، ولی گاهی موهای بلعیده شده در دستگاه گوارش گیر کرده و نمی تواند عبور کند. لذا گربه دچار تهوع و استفراغ می گردد. اگر گربه شما استفراغ می کند ولی مویی دفع نمی کند. احتمالا توپی مویی  مشکل ساز شده است. برای جلوگیری از این مشکل می توان از محصولات غذایی-درمانی که نیاز به تجویز پزشک ندارند، استفاده کنید. می توانید از تشویقی ها و خمیرهای مالت استفاده کنید. برس کشیدن مرتب گربه ها با خارج کردن موهای ریخته شده، کمک به کاهش مقدار موی بلعیده شده در گربه ها می کند. البته به هر حال مقداری مو هنگام مرتب کردنشان خواهند بلعید.

التهاب معده گربه

اگر گربه شما عادت به خوردن و لیسیدن موارد مختلف است. ممکن است دچار مشکلات معده شود. گربه های مبتلا به التهاب معده ممکن است استفراغ سفید کف آلود، استفراغ زرد و سفید کف آلود (به همراه صفرا) و یا استفراغ خونی داشته باشند. همچنین بی اشتهایی و کم اشتهایی، بی حالی و دهیدراتاسیون از علائم معمول التهاب معده هستند. استفراغ های با منشا التهاب معده نیازمند درمان دارویی هستند.

سندرم روده تحریک پذیر در گربه ها

سندرم روده تحریک پذیر که بیماری التهابی روده نیز نامیده می شود، معمول ترین علت تهوع و استفراغ در گربه ها است، گربه های مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر معمولا از یبوست یا اسهال مزمن رنج می برند. نیاز به انجام آزمایشات ویژه برای بررسی علل احتمالی سندرم روده تحریک پذیر در گربه ها است.

  خون در ادرار گربه

التهاب پانکراس گربه

گربه ها نیز مثل سگ ها و انسان ها ممکن است دچار التهاب پانکراس بشوند. التهاب پانکراس حاد و مزمن مشاهد می گردد، گاهی التهاب پانکراس با سایر بیماری ها مثل بیماری های گوارشی، بیماری های کبدی، دیابت و … همراه می شود. در گربه های مبتلا به التهاب پانکراس، علاوه بر تهوع، از بین رفتن اشتها، دهیدراتاسیون، کاهش وزن، سردی بدن، زردی، تب و درد شکمی مشاهده می گردد. اگر گربه ها دچار التهاب پانکراس باشند، نیاز به سرم تراپی و دارو درمانی است.

نارسایی کبدی و استفراغ

گربه های مبتلا به اختلالات کبدی نشانه های غیر اختصاصی بسیاری همچون تهوع، از بین رفتن اشتها، کاهش وزن و نشانه های اختصاصی تر مثل زردی یا زرد شدن پوست و چشم را از خود نشان می دهند. نارسایی کبدی قابل درمان نیست ولی نشانه های آن را می توان مدیریت کرد. می توان در کنار درمان های معمول از غذاهای درمانی مخصوص کمک گرفت.

دیابت گربه

نشانه معمول ابتلا به دیابت در گربه ها همانند انسان ها، پرنوشی و پر ادراری است. با بررسی ظرف خاک می توان به پر ادراری پی برد، همچنین معمولا دچار کاهش وزن و دهیدراتاسیون می شوند.

نکته: اگر گربه دفعات متوالی ولی با حجم کم ادرار کند. تکرر ادرار است و معمولا نشانه عفونت های ادراری می باشد.

نارسایی کلیوی گربه  استفراغ

یکی از بیماری های معمول گربه های میان سال، نارسایی های کلیوی است. نشانه های نارسایی کلیوی مزمن در گربه ها، افزایش چشم گیر میزان آب مصرفی، تغییرات در دفع ادرار، از بین رفتن اشتها، خنگی، دهیدراتاسیونو ضعف می گردد. دقیقا مشابه بیماری های کبدی، بیماری های کلیوی نیز قابل درمان نیستند. بلکه می بایست نشانه ها مدیریت شوند. یکی از کارهایی که برای کمک به کنترل نارسایی های کلیوی در گربه ها می کند، استفاده از غذاهای خشک درمانی است. می توانید اقدام به خرید غذای خشک یوریناری و رنال گربه از پت شاپ دکتروودی کنید.

  آلرژی های پوستی در پرندگان

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید هم معمولا در گربه های میان سال دیده می شود، علاوه بر اینکه گربه ها دچار تهوع هستند، اشتهایشان افزایش پیدا می کند ولی دچار کاهش وزن می شوند، معمولا دچار پرنوشی، پر ادراری و اسهال و سر و صدای بیشتر از پیش هستند. دامپزشک با آزمایش خون سطح هورمون های تیروئیدی را می سنجد و در صورت تشخیص پرکاری تیروئید درمان صورت می گیرد.

آلودگی های انگلی و ارتباط آن با استفراع در گربه ها

گاهی تهوع همراه با اسهال در بچه گربه هایی که انگل زدایی نشده اند، مشاهده می شود، اگر درمان ضدانگلی انجام شود، معمولا علائم به سرعت حذف می گردد، می توان با بررسی مدفوع به وجود انگل یا تخم انگل در گربه ها پی برد.

امیدواریم گربه هایتان همواره شاد و سالم باشند.

تا اینجا 3 نفر امتیاز داده
اگه خوشت اومد به اشتراک بزار!

2 دیدگاه دربارهٔ «دلایل استفراغ در گربه ها و نحوه تشخیص آن»

  1. چراگربه ام بعد از خوردن مالت به اندازه یه بند انگشت تمام غذایی که از صبح خورده بود را بالا آورد؟
    هیچ مو یا چمن و سبزه ای داخلش نبود

    1. شما در مورد برند مالت، سن گربه و شرایط گربه خودتون چیزی عنوان نکردین. اگر مالت را به تازگی خریدین ممکنه بهش عادت نداره مقادیر کم بهش مالت بدین تا کم کم عادت کنه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب