پشتیبانی | مشاوره دامپزشکی

دلایل اسهال در بچه گربه ها پیشگیری و درمان آن

دلایل اسهال در بچه گربه ها پیشگیری و درمان آن

اسهال در بچه گربه ها

بچه گربه ها نیز مثل سایر موجودات گاها مبتلا به اسهال می شوند. و در نتیجه آن مدفوعشان شل بشود، ولی گاهی اسهال نشان دهنده وجود مشکلات دیگری است که ممکن است بسیار خطرناک باشد، در این زمان نیاز به کمک و درمان وجود دارد. با ما در پت شاپ آنلاین دکتروودی همراه باشید

بچه گربه ها به علت های مختلفی دچار بیرون روی شدید می شوند. برخی علت ها شایع تر هستند، صرف نظر از علت ایجاد کننده اسهال، اگر اسهال در بچه گربه ها بیش از دو روز طول بکشد، نیاز به مراجعه فوری به دامپزشکی است.

علل اسهال در بچه گربه ها

تغییر رژیم غذایی

هرگونه تغییر در غذا(تغییر غذای اصلی، غذای خشک، کنسرو، تشویقی،افزودنی های غذایی، اسباب بازی های خوراکی و…) و یا مصرف دارو ها می تواند سبب بروز اسهال در بچه گربه ها شوند، ولی معمولا بیرون روی شدید ناشی از تغییر جیره موقتی است. معمولا پس از گذشت دو روز از مصرف غذای جدید، بدن به آن عادت کرده و اسهال بچه گربه درمان می شود. اگر دائما در حال تغییر غذا، تشویقی و خوراکی های بچه گربه باشید. به خصوص اگر بچه گربه دستگاه گوارش حساسی داشته باشد، ممکن است دائما دچار اسهال باشد. اگر بچه گربه ها تصادفا غذای انسانی یا غذای سگ بخورند نیز دچار بیرون روی شدید می شوند. که البته اغلب موقتی است.

عوارض جانبی داروها و اسهال بچه گربه

معمولا داروهای آنتی بیوتیک، ضد درد ها و بسیار دیگری از دارو ها موجب بروز عوارض جانبی در بچه گربه ها می گردند، یکی از عوارض جانبی معمول بیشتر داروها بروز بیرون روی شدید است. اگر بچه گربه شما بعد از مصرف داروهای تجویز شده دچار اسهال یا هرگونه عوارض جانبی دیگر شد. می بایست عوارض و شدت آن را به دامپزشک اطلاع داد. تا در صورت لزوم دارو ها تغییر کنند.

  نظافت قفس و وسایل پرندگان

انگل های روده ای

که اغلب کرم های گوارشی هستند، در روده بچه گربه ها و سایر موجودات زندگی می کنند. معمولا به پوشش داخلی روده ها آسیب می زنند و عملکرد آن را مختل می کنند. لذا باعث بروز اسهال در بچه گربه ها می شوند. گاهی کرم ها، یا تخم کرم، انگل و یا تخم انگل از طریق مدفوع دفع می شود. ولی اغلب تشخیص ابتلا به انگل در بچه گربه ها نیازمند انجام تست های انگل شناسی است، درمان انگل را جدی بگیرید. چون معمولا سبب کم خونی نیز می گردند.

استرس های محیطی

دقیقا مثل ما انسان ها، بچه گربه ها هم در زندگیشان دچار استرس می شوند. وقتی بچه گربه به محیط خانه شما، که برایش جدید است وارد می شود. و یا چیزی در محیط مثل بچه انسان، سگ و… او را می ترساند، به علت بروز واکنش طبیعی تعقیب و گریز بچه گربه دچار اسهال می شود.

مسمومیت ها و اسهال

بچه گربه ها کنجکاو هستند، معمولا بچه گربه ها علاقه مند به خوردن و جوییدن چیزهایی هستند، که خوراکی نیست. گاهی اوقات موارد غیر مجازی که بچه گربه ها مصرف می کنند، سمی هستند. و باعث بروز مسمومیت و نشانه های متنوعی مثل بیرون روی شدید می شوند. اگر بچه گربه ها در معرض مواد شیمیایی، کک و کنه ها باشند نیز ممکن است دچار اسهال بشوند.

مشکلات هضم و بیماری ها

بیماری ها و مشکلات زیادی در دستگاه گوارش سبب بروز اسهال می شوند. مشکلات هضم و جذب، غذای کم کیفیت، کمبود ویتامین و… از علل بروز اسهال در بچه گربه ها هستند.

  مدت زمان مناسب پیاده روی سگ ها چقدر است؟

نشانه های اسهال در بچه گربه ها

اسهال شامل مدفوع حجیم، با تناوب بیشتر و آبکی است. بچه گربه های دچار بیرون روی شدید معمولا شدیدا دهیدراته می شوند و ضعف شدیدی دارند. دهیدراتاسیون حتی می تواند منجر به شوک و مرگ شود. بعضی بچه گربه ها هنگام اسهال به ظرف خاک نمی روند. و در قسمت های مختلف مدفوع اسهالی می کنند. ممکن است پنچه ها، دم و مخرج بچه گربه های مبتلا به اسهال کثیف بشود، معمولا ظاهر شلخته ای پیدا می کنند.

پیشگیری از اسهال بچه گربه ها

راهکارهای ساده ای برای جلوگیری از اسهال در بچه گربه ها وجود دارد:

جیره غذایی را تدریجا تغییر بدهید:

حتما تغییر جیره غذایی را به تدریج و آرام انجام بدهید. مقادیر اندک غذای جدید را با غذای قدیمی مخلوط کنید. تدریجا با گذشت زمان مقدار غذای جدید را بیشتر کنید تا بچه گربه به شرایط عادت کند.

استفاده از پروبیوتیک ها:

وقتی بچه گربه تحت درمان آنتی بیوتیکی است. آنتی بیوتیک نه تنها باکتری های مضر را از بین می برد، بلکه باکتری های مفید و ضروری دستگاه گوارش نیز از بین می رود. از دامپزشک خود مبنی بر استفاده از آنتی بیوتیک کمک بگیرد. گاهی نیاز به درمان دارویی نیز است.

مدفوع بچه گربه را مرتبا بررسی کنید

بچه گربه ها و گربه های بالغ اگر در محیط بیرون زندگی کنند. با محیط بیرون در تماس باشند و یا گوشت خام مصرف کنند ممکن است آلوده به انگل های مختلف بشوند. هنگام جمع آوری مدفوع از خاک گربه به آن دقت کنید. درمان های ضد انگلی روتین را جدی بگیرید. بهتر است هر سال مدفوع گربه را آزمایش کنید.

  راهنمای خرید پرنده سالم

از ضد انگل های پیشگیرانه استفاده کنید

انگل ها مثل کک، کنه و کرم ها نه تنها باعث مریضی بچه گربه ها می شوند. بلکه باعث استرس و ناراحتی گربه ها نیز می گردند. استفاده صحیح از ضد انگل ها با پیشگیری از آلودگی انگلی از بروز اسهال جلوگیری می کند.

از آرام بخش های محیطی استفاده کنید

با استفاده از گیاهان و مواد گیاهی آرامش بخش به کاهش استرس بچه گربه ها کمک کرده تا دچار اسهال نشوند.

درمان اسهال بچه گربه ها

بسته به علت ایجاد کننده اسهال در بچه گربه ها، درمان متفاوت خواهد بود. گاهی احتیاج به مداخله دارویی نیست، مثلا وقتی بچه گربه به علت تغییر ناگهانی جیره غذایی دچار مشکل می گردد، بدون درمان معمولا ظرف دو روز بهبود پیدا می کند. ولی وقتی بیماری های انگلی یا سایر مشکلات سبب بیرون روی شدید شده باشد. یا اسهال بیش از دو روز طول بکشد، نیاز به مراجعه به دامپزشکی است. با افزایش میزان فیبر غذا، استفاده از کنسرو ها و غذاهای تجاری ریکاوری می توان اسهال را برطرف کرد.

اگر بچه گربه دچار دهیدراتاسیون شده باشد. مایع درمانی (تجویز سرم) ضروری خواهد بود. که به دو صورت زیر جلدی و داخل وریدی قابل انجام است.

تا اینجا 6 نفر امتیاز داده
اگه خوشت اومد به اشتراک بزار!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب