پشتیبانی | مشاوره دامپزشکی

دلایل گاز گفتن خوکچه هندی و جلو گیری از آن

دلایل گاز گفتن خوکچه هندی و جلو گیری از آن

خوکچه هندی یکی از محبوب ترین حیوانات خانگی بین بچه ها و بزرگ سال ها ست، خوکچه های هندی جذاب هستند، نیاز به فضای خیلی زیادی برای نگهداری نیستند، و بسیار آرام و مهربان هستند. با این حال ممکن هست گاهی خوکچه های هندی شما را گاز بگیرند یا گازگازی (گازهای ریز پشت سر هم) کنند. این موضوع به خصوص برای کودکان ممکن هست ناخوشایند باشد. دانستن اینکه چرا خوکچه ها گاز می گیرند و چگونه می توان گازهای خوکچه ها را متوقف کرد بسیار کاربردی است، پس در این مقاله که از طرف پت شاپ آنلاین دکتروودی تهیه شده  همراه باشید، که نه تنها از آسیب های احتمالی جلوگیری می شود، بلکه می توانید رابطه بسیار دوستانه تری با خوکچه تان برقرار کنید.

چرا خوکچه ها گاز می گیرن؟

خوکچه ها پت هایی بسیار اجتماعی هستند، خوکچه ها به طور طبیعی با صداهای مخصوصی که می سازند با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. خوکچه ها شدیدا احساساتی هستند و احساسات مختلفی را می توانند درک کنند. ممکن است خوکچه های هندی برای واکنش نشان دادن به محیط اطرافشان یا بروز احساساتشان گاز بگیرند.

دلایلی که باعث گاز گرفتن خوکچه هندی می شود:

احساس ترس

اگر خوکچه هندی بترسد و احساس ترس و وحشت کند، یا توسط دیگر خوکچه های هندی مورد آزار و اذیت قرار بگیرد، ممکن است با گاز گرفتن شما یا دیگر خوکچه ها واکنش نشان بدهد. این واکنش کاملا طبیعی است و خوکچه برای حفاظت از خودش و متوقف کردن عامل ترسناک انجام می دهد. گاهی وقتی خوکچه ها را در ارتفاع بالا در دست می گیرید، در اثر احساس ترس ممکن است شما را گاز بگیرند.

  تقسیم بندی گونه های طوطی برزیلی

احساس گرسنگی خوکچه هندی

خوکچه های هندی عاشق غذا هستند، اونها عاشق خوردن غذای مورد علاقه شان هستند. اگر خوکچه ها گرسنه باشند و یا بحث سر غذای مورد علاقه شان باشد، ممکن است شما یا خوکچه های دیگر رو گاز بگیرند.

گاز تصادفی

اگر دستان شما بوی غذا یا اسباب بازی های جویدنی خوکچه را بدهد، ممکن است خوکچه گیج شود و دست شما را اشتباها بجای چوب های جویدنی یا غذا گاز بگیرد، در این وقت ها معمولا به محض اینکه بفهمند دست شما غذا یا چوب جویدنی نیست، دستتان را رها خواهد کرد.

احساس استرس

خوکچه ها ممکن است به دلایل مختلفی احساس استرس بکنند. ترسیدن ، آزار دیدن توسط خوکچه ای دیگر، قفس های بسیار کوچک، نداشتن جای خواب مناسب( قسمتی سرپوشیده برای پنهان شدن و خوابیدن). رقابت طولانی بر سر غذا یا جفت با خوکچه های دیگر، نداشتن جفت، بستر نامناسب و… همگی باعث استرسی شدن خوکچه ها می شوند. که استرس معمولا سبب پرخاشگری خوکچه ها و بیشتر گاز گرفتنشان می گردد. انتخاب نام مناسب برای خوکچه نیز تاثیر گذار است ما مقالاتی برای اسم طوطی و همچنین اسم گربه تهیه کرده ایم و در آینده نیز برای سگ ها و خوکچه ها نیز از این دست مقالات خواهیم نوشت

مشکلات دندانی خوکچه هندی

گاهی چون خوکچه ها علوفه کافی مصرف نمی کنند و یا اسباب بازی های جویدنی در اختیار ندارند. دندان هایشان بلند می شود، پس ممکن است برای کوتاه کردن دندان هایشان، اقدام به جویدن وسایل مختلف و حتی دست شما بکنند. دندان های خوکچه های هندی دائما در حال رشد است. پس باید با جویدن علوفه یا چوب دندان هایشان را در وضعیت مطلوب حفظ کنند. این رفتار بسیار طبیعی است. پس سعی کنید مقادیر کافی علوفه و اسباب بازی جویدنی در اختیار خوکچه تان بگذارید.

  آلرژی های پوستی در پرندگان

احساس بیماری

خوکچه های هندی که حال خوبی نداشته باشند. معمولا بیشتر گاز می گیرند. اونها حال خوبی ندارند و در واقع حوصله بغل شدن یا لمس شدن ندارند، وقتی اونها رو به زور بغل می کنید یا می خواهید بهشون غذا بدهید، با گاز گرفتن از دست شما فرار می کنند، در واقع با این کارشون نشان می دهند که می خواهند تنها باشند.

احساس درد

خوکچه های بیمار معمولا علاوه بر بی حالی در جایی از بدنشان احساس درد دارند، یکی از دلایل دیگری که باعث می شود خوکچه ها گاز بگیرند. احساس درد در نقطه ای از بدنشان است. اگر خوکچه ها را خیلی محکم بغل کنید و فشار بدهید، دست یا پای خوکچه هندی گیر کند. جایی از بدنش دچار جراحت بشود. یا به دلایل دیگری مثل گاز گرفتن خوکچه های دیگر، زخم در کف دست و پا، گیر کردن به اجسام و… احساس درد بکند. محتمل تر است که شما را گاز بگیرد.

هورمون ها

اگر دو خوکچه نر با هم نگهداری شوند. به دلیل سطح بالای هورمون تستوسترون .ممکن است یکدیگر را گاز بگیرند و حتی تمایل بیشتری برای گاز گرفتن شما دارند. بهتر است اقدام به نگهداری دو خوکچه نر کنار یکدیگر نکنید. چون ممکن است به یکدیگر آسیب جدی بزنند. خوکچه های ماده نیز در دوران فحلی عصبی و پرخاش گر می شوند. ممکن است تحمل خوکچه های دیگر و یا اینکه بغل شوند را نداشته باشند.

چکار کنیم تا خوکچه هندی گاز نگیرن؟

 

  1. مطمئن شوید جایگاه نگهداری خوکچه تان خیلی کوچک نیست.
  2. برای خوکچه حتما مخفی گاه مناسب تعبیه کنید.
  3. غذای کافی به خصوص علوفه در دسترس خوکچه ها بگذارید.
  4. وقتی خوکچه ها خواب هستند بیدارشان نکنید.
  5. اسباب بازی های جویدنی در اختیار خوکچه ها گذارید.
  6. اگر فکر می کنید حال خوکچه تان خوب نیست و یا احساس درد دارد. اصلا بجز موارد ضروری به او دست نزنید و به دامپزشک مراجعه کنید.
  7. اگر خوکچه های دیگر باعث اذیت خوکچه تان می شوند، آنها را جدا کنید.
  عواقب درمان آنتی بیوتیکی خودسرانه

امیدوارم مطالعه این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

تا اینجا 3 نفر امتیاز داده
اگه خوشت اومد به اشتراک بزار!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب