پشتیبانی | مشاوره دامپزشکی

راهنمای خرید پرنده سالم

راهنمای خرید پرنده سالم

پرنده ها یکی از حیوانات خانگی بسیار جذاب محسوب می شوند. در عین حال ممکن است برای افراد کم تجربه کمی ناشناخته به نظر برسند، اگر قصد خرید پرنده های خانگی مثل طوطی سانان را دارید. با پت شاپ انلاین دکتروودی  همراه باشین تا ویژگی های پرنده سالم را با هم بررسی کنیم.

چشم های پرنده سالم

چشم ها در پرنده باید شفاف، كاملا باز، كمی برجسته باشه. وجود ترشحات موكوسی یا چركی كنار چشم ممکن است نشان دهنده عفونت های تنفسی، سینوزیت و یا التهاب چشم باشد.

سوراخ های بینی پرنده سالم

سوراخ های بینی باید كاملا باز و عاری از هرگونه جسم خارجی باشد، وجود سنگ های بینی، ترشحات خشك شده و …اغلب نشان دهنده مشکلات تنفسی است.  در طوطی ها گاها سنگ بینی مشاهده می گردد که نیازمند تخلیه توسط دامپزشک است. در طوطی های مسن مبتلا به سنگ بینی، ممکن استخوان بینی و منقار دفرمه و بدشکل گردد.

منقار و دهان پرنده ها

میتواند نشانگر وضعیت داخلی پرنده باشد، در مواقع سوتغذیه و كمبود مواد معدنی یا ویتامین ها باعث می شود. منقار پرنده كدر و مات شود، منقار پرنده های دچار سوتغیه حالت  گچ پاشیده شده به خود می گیرد. این پرندگان معمولا دچار مشکلات مختلف داخلی هستند و نیازمند درمان می باشند.

وجود هرگونه زائده یا پلاك های اضافه داخل دهان و حلق پرنده ها نشانگر مشکلات است، داخل دهان پرنده ها هنگام خمیازه قابل مشاهده است. البته می توانید دهان را با باز کردن منقار پرنده مشاهده کنید. البته در مورد طوطی های بزرگ دقت کنید تا گازتان نگیرند، گاهی در هنگام اختلالات شدید كبدی، یا آلودگی به برخی عوامل عفونی نظیر پی بی اف دی در طوطی ها منقار طوطی ، پرنده ضخیم، لایه لایه و بدشكل به نظر برسد. چنین پرندگانی معمولا دچار مشکلات متعددی هستند.

  کمک های اولیه در پرندگان و طوطی سانان

پرهای پرنده

پرهای پرنده آیینه تمام نمای وضعیت روانی، داخلی و تغذیه ای پرندگان مختلف است، تغییر رنگ پرها میتواند نشانگر اختلالات كبدی مزمن یا بیماری پی بی اف دی در طوطی ها باشد. مثلا در طوطی های آفریقایی خاكستری(كاسكو) گاهی پرهای قرمز خال خال در سایر قسمت های بدن دیده میشه. این نشانه گاهی ژنتیكی و كاملا طبیعی است ولی گاهی نشانگر بیماری است. لذا بررسی اولیه هنگام خرید طوطی ضروری است. در طوطی های سبز مبتلا به اختلالات کبدی مثل

خطوط استرس سیاه رنگ افقی ممكن است روی پرهای طوطی ها دیده شود(مثلا در شاه طوطی، گرینچیك و…)  این نشانه در استرس های هورمونی مزمن. كمبود های غذایی، آسیب های ناشی از خواب و دوره تاریكی ناكافی، استرس های محیطی و… بیشتر دیده میشود.

تغییر رنگ پر از سبز به قرمز در اختلالات كبدی معمول است.

بال های پرنده را برای عدم وجود برجستگی، زخم،  التهاب، توده و احتمالا كیست پر بررسی كنید.

پاهای پرنده

پاهای پرنده یکی از مهم ترین اعضا بدن این موجود می باشد. پرنده سالم با پا از سطوح مختلف بالا می روند، روی پاها می ایستند و بعضا غذای خود را با پا می گیرند. یكی ازعوارض مهمی كه در اثر نشیمن نامناسب به پاهای پرندگان آسیب می زند.

پدودرماتایتیس یا التهاب پوست كف پا است، این عارضه ممکن است گسترش پیدا کند و حتی استخوان پا را هم درگیر كند، چون پرنده ها همیشه روی پاهای خود وزن گیری می کنند.

درمان خیلی سخت و طولانی و گاها غیر ممكن است. این عارضه در موارد اولیه به صورت نازك شدن پوست كف پا، از بین رفتن برجستگی های معمول و طبیعی كف پا و سرخ شدن كف پا (صورتی پررنگ) بروز پیدا می کند. بعد از وخیم شدن عارضه ممكن است زخم هایی مشاهده بشه كه نیاز به مراجعه به دامپزشك، دریافت ضدالتهاب و گاها انتی بیوتیك دارد. گاهی شرایط آنقدر وخیم است که درمان ممکن نیست.

  همه نکات در مورد غذای خانگی گربه ها

به پوست روی پای پرنده هم می بایست توجه کافی شود. در موارد كمبود های غذایی ممكن است پوست حالت شاخی شكل یا پوسته پوسته پیدا كند و یا حتی ترد و شكننده شود.

ناخن ها و انگشتان پرنده سالم را به خوبی بررسی کنید. طرز قرار گیری پاهای پرنده را بررسی کنید، ممکن است گاها پاهای پرنده دچار انحراف و بدشکلی هایی باش.

بدن پرنده

روی قسمت های مختلف بدن پرنده دست بکشید،در یک پرنده سالم نباید برجستگی، زخم، التهاب یا هرگونه مشکل دیگری وجود داشته باشد.

مدفوع پرنده

یکی از مواردی که توصیه می شود، حتما بررسی كنید مدفوع پرندگان است. مدفوع طبیعی باید دارای شكل مشخص و یكنواخت بوده، فاقد بو یا با بوی اندك باشد، مدفوع بد بوی پرندگان اغلب به علت عفونت های باکتریایی مدفوع است ،حجم مدفوع می بایست با جثه طوطی مناسب باشد، در موارد نارسایی كلیه و كبدی، مسمومیت ها و الودگی های مخمری افزایش حجم مدفوع مشاهده می گردد. رنگ مدفوع پرنده سالم بین سبز تا قهوه ای و اورات آن سفید است و تا حدی مرطوب می باشد.  اگر مدفوع مدت طولانی در محیط بماند رنگ قسمت سفید آن یعنی  اورات سبز رنگ می گردد، چون با گذر زمان بیلی وردین از مدفوع به اورات نشت كرده و آن را سبز می كند.

فقط باید چند میلی متر اطراف مدفوع خیس باشد، افزایش میزان آب را پلی یوری یا پر اداری می گویندكه میتواند ناشی از آسیب كلیوی و… باشد البته در مواقع هیجان پلی یوری به صورت كاذب دیده می شود. که ممکن است ناشی از دیدن افراد جدید یا محیط های جدید باشد.

  چرا تخم طوطی من جوجه نمی شود؟

از آنجا كه لوریكیت ها رژیم غذایی مایع دارند، میزان زیادی مایعات دفع می كنند ، این حالت نباید با حالت بیماری اشتباه گرفته شود.

با توجه به سن و رژیم غذایی پرنده شكل مدفوع تغییر می كند، مثلا گاهی كه پرندگان غذاهای رنگی مثل لبو ، شاه توت و تمشك، انار و گاهی پلت های رنگی مصرف میکنند،  رنگ مدفوع تغییر میكند، در جوجه ها مدفوع حجیم ترو آبكی تر است.

ادرار پرنده

نسبت به میزانی که پرنده آب می نوشد حساس باشید، نوشیدن زیاد آب ممكنه ناشی از دیابت یا نارسایی های كلیوی باشد، كم نوشیدن آب هم میتواند سبب دهیدراتاسیون شود، كه خودش مشكل زا است.

اشتهای پرنده سالم

یکی از مهم ترین عوامل نشانگر سلامت پرنده ها میزان اشتها و تمایل آنها به غذا است، كم شدن اشتها و خوراك می تواند از نشانه های بیماری در پرنده ها باشد، پرنده ها تقریبا روزانه معادل ده درصد وزن بدن خود غذا مصرف می کنند، البته ممکن است پرنده های سالم هم در روزهای نخستین جابجایی کم اشتها شوند.

همه پرنده ها زیبا هستند و حق زندگی دارند، و لایق بهترین زندگی هستند، هدف از تدوین این مقاله جلوگیری از سواستفاده فروشندگان سودجو از افراد کم تجربه است. ممکن است پرنده های بیمار یا معلولی را به سرپرستی بگیرید و مداوا کنید، امیدوارم در این مسیر قشنگ موفق باشید.

 

 

تا اینجا 4 نفر امتیاز داده
اگه خوشت اومد به اشتراک بزار!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب