علائم التهاب لثه در گربه ها علت و درمان آن

التهاب لثه یکی از بیماری های رایج در گربه ها است که باعث عفونت و التهاب لثه به خصوص در قسمتی که لثه به دندان گربه ها می رسد، می شود. بیشتر گربه های بالای 3 سال بسته به شرایط نگهداری، بهداشت، بیماری ها، رژیم غذایی، آناتومی دندانی و… به درجاتی از التهاب لثه یا سایر مشکلات دندانی رایج درگربه ها مبتلا هستند. با پت شاپ آنلاین دکتروودی در ادامه همراه باشید.

فرم دندان و نژاد گربه ها

گربه هایی که صورت تخت و بینی کوچک دارند، مثل گربه نژاد پرشین، به دلیل قرارگیری نامناسب دندان ها، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت لثه است. التهاب لثه گربه ها می تواند برای گربه ها بسیار ناراحت کننده باشد، حتی این التهاب می تواند باعث افتادن دندان ها، عفونت استخوان فک و حتی وارد شدن باکتری ها از طریق عروق بافت دهان به جریان خون گربه شود، وقتی باکتری وارد خون گربه شود، می تواند به ارگان های دیگری مثل کلیه وارد شده و به آنها آسیب بزند. پیشگیری و درمان سریع التهاب به کاهش خطر مشکلاتی که به دنبال آن ممکن است رخ دهد، کمک می کند.

التهاب لثه گربه ها چیست؟

در واقع این بیماری در قسمتی است که دندان گربه را احاطه می کند، یا به زبان ساده تر دقیقا قسمتی از لثه که به دندان می چسبد. التهاب لثه گربه ها ممکن است اندک یا شدید باشد. التهاب اندک لثه در تمام گربه ها، از هر نژاد و با هر سنی معمول است و در واقع شروع بیماری های ساختارهای اطراف دندان مثل لثه، رباط های نگهدارنده دندان، استخوان فک و آلوئول دندان است، اگر درمان به موقع انجام نشود، بعد از گذشت مدتی کل بافت های دهانی درگیر خواهند شد.

نظافت قفس و وسایل پرندگان

جرم و پلاک دندان گربه

با گذشت زمان روی لبه دندان (اتصال دندان به لثه) جرم و پلاک تجمع پیدا کرده و باعث ایجاد این بیماری می گردد. در این مرحله ممکن است لثه شروع به تحلیل رفتن بکند، اگر این موضوع باز هم تشخیص داده نشود، التهاب لثه شدید تر می شود. در مواردی که التهاب  شدید است، گربه به دلیل درد زیادی که دارد، غذا نمی خورد، در چنین شرایطی با ایجاد بیهوشی ، جرمگیری و شست و شوی کامل محوطه دهانی می تواند کمک کننده باشد.

علائم التهاب لثه گربه

علائم التهاب لثه معمولا محوطه دهانی گربه را درگیر می کند، در موارد شدیدتر ، نشانه های بیماری در گربه با تغییرات رفتاری یا شرایط بدنی ممکن است مشاهده شود، نشانه ها:

1. لثه ملتهب و قرمز
  2. بوی بد دهان
  3. سختی یا ناتوانی در غذا خوردن
  4. کاهش وزن
  5. ریزش بزاق از دهان
  6. تغییرات رفتاری، منزوی شدن یا پرخاشگری (بخاطر وجود درد)

اولین نشانه این بیماری در گربه ها قرمزی و تورم لثه و بوی بد دهان گربه است، ریزش بزاق گربه یکی دیگر از علائم ناراحتی های دهان و دندان گربه است، ولی به تنهایی تاییدی بر وجود التهاب لثه گربه نیست.

گاهی گربه دچار درد لثه یا دندان درد است، در چنین مواردی ممکن است غذا نخورد، یا سعی کند غذا را با یک طرف دهان خود بخورد. مسلما اگر گربه ای غذا نخورد دچار کاهش وزن و کمبودهای غذایی خواهد شد. کاهش وزن گربه یک علامت مهم مبنی بر وجود مشکلی برای گربه است، پس باید سریعا توسط دامپزشک بررسی بشود.

علل ایجاد التهاب لثه در گربه

رایج ترین علت ایجاد این بیماری در گربه ها تشکیل پلاک و تجمع باکتری ها است. ولی عوامل دیگری هستند که مستعد کننده ابتلای گربه ها به التهاب لثه هستند، شامل:

1. عفونت های یا بیماری های سیستمیک، مثل ویروس های FIV، FELV، کلسی ویروس گربه و بیماری های خودایمن گربه
  2. فقدان بهداشت دندان
  3. ژنتیک (برخی گربه ها به صورت ژنتیکی به بیماری های دندانی حساس تر هستند)
  4. نامرتبی دندان ها و مشکلات آناتومی دندانی ، سبب جمع شدن جرم دندانی و تشکیل پلاک می گردد. لذا چنین گربه هایی بیشتر مستعد این بیماری هستند. نژادهایی که صورت تخت و بینی کوچک دارند مثل گربه پرشین، گربه چین چیلا و گربه های بریتیش معمولا دندان های نامرتبی دارند. استخوان فک آنها معمولا کوچک است. در برخی از نژادها دندان شیری گربه نمی افتند و در کنار دندان دائمی باقی می ماند و موجب تجمع پلاک دندانی در گربه می شود. گاهی اوقات هم در اثر ضربه یا مشکلات مادرزادی گربه ها دندان های نامرتب دارند.
  دلایل استفراغ در گربه ها و نحوه تشخیص آن

تشخیص التهاب لثه گربه

شما به عنوان سرپرست گربه، احتمالا اولین نفری هستید که التهاب لثه را تشخیص می دهید. در صورتی که هرگونه نشانه از این بیماری را مشاهده کردید، به دامپزشک مراجعه کنید، با یک معاینه دهانی ساده، همه چیز مشخص خواهد شد. اگر التهاب و قرمزی کم باشد. جای نگرانی نیست ولی اگر شدید باشد. برای بررسی استخوان فک نیاز به تصویر برداری رادیولوژیک است.

درمان التهاب لثه  گربه

برای درمان التهاب  دامپزشک ابتدا پلاک و جرم تشکیل شده روی دندان را جدا می کند. سپس قسمت هایی از دندان را نیز که آسیب دیده اند، جدا می کند تا بیماری پیشرفت نکند. مراقبت دندانی منظم و رعایت بهداشت دندان، مهم ترین بخش پس از درمان است. قسمت هایی از لثه که دچار التهاب و عفونت هستند نیز می بایست شست و شو و تمیز بشوند. لذا می بایست به کمک جراحی قسمت های درگیر دندان و بافت لثه خارج شود. پس از درمان می بایست دندان ها به صورت منظم مسواک زده شوند. ولی اگر استخوان فک درگیر باشد، مسواک زدن بسیار دردناک خواهد بود و گربه اجازه چنین کاری به شما نخواهد داد. معمولا وقتی استخوان فک درگیر باشد، نیاز به کشیدن دندان ها است.

اگر این بیماری به دلیل وجود سایر عوامل مثل ویروس ها رخ داده باشد، مدیریت بیماری هم حائز اهمیت است.

التهاب لثه گربه ها واگیر دار نیست ولی چون ممکن است عوامل محیطی و تغذیه ای باعث ابتلا شده باشند، اگر گربه دیگری نگهداری می کنید، هم باید معاینه شود.

نکات نگهداری طوطی در دوران بارداری

آیا این التهاب خطرناک است؟

اگر در مراحل اولیه التهاب لثه اقدام به درمان گربه کنید و بهداشت و مراقبت های دندانی را رعایت کنید. جای نگرانی وجود ندارد. البته می بایست دندان ها و لثه های گربه تحت نظر باشد تا سالم باقی بماند، التهاب های شدید، نیاز به درمان های آنتی بیوتیکی و جراحی دارند و روند بهبود سخت تر است ولی با مراقبت درست و رعایت بهداشت می توان سلامت دهان گربه را حفظ کرد.

پیشگیری از التهاب لثه گربه ها

پیشگیری از التهاب لثه در گربه ها بسیار مهم است. با رعایت بهداشت دندان (از جمله مسواک زدن) ،استفاده از رژیم غذایی مناسب و مراجعه منظم به دامپزشک برای بررسی عدم وجود التهاب لثه، می توان از آن جلوگیری کرد. البته توجه داشته باشید از خمیر دندان های مخصوص گربه ها استفاده کنید.، خمیر دندان های انسانی حاوی مواد سمی برای گربه ها مثل فلوراید هستند.

با آرزوی سلامتی برای گربه های زیبای شما

امتیاز بده لطفا!