پشتیبانی | مشاوره دامپزشکی

علت و روش های رفع گاز گرفتن طوطی

علت و روش های رفع گاز گرفتن طوطی

چکار کنم طوطی ام گاز نگیرد؟

گاز گرفتن در طوطی ها از آنچه که تصور کنید. متداول تر است. همه پرندگان خانگی گاز می گیرند، ولی نمی توان گفت که همه پرندگان خانگی تهاجمی هستند. گاهی پرنده ها در اثر ترس یا هنگامی که موضوعی آزارشان می دهد، اقدام به گاز گرفتن می کنند. شما به عنوان سرپرست طوطی می بایست همواره مراقب خود باشید تا آسیب نبینید. همچنین می بایست توجه کنید که آیا موضوعی هست که باعث آزردگی خاطر طوطی شما شده باشد؟ در این مقاله به بررسی علل گاز گرفتن طوطی، ترس های طوطی ها و رفتارهای تهاجمی آنها و چگونگی متوقف کردن گاز های طوطی ها خواهیم پرداخت.

چرا طوطی ها گاز می گیرند؟

یک طوطی وقتی گاز می گیرد که احساس امنیت نکند، موضوعی او را آزار بدهد و یا با شما احساس صمیمیت نکند، طوطی ها از منقار کج خود استفاده های مختلفی می کنند، مثلا با اسباب بازی های خود بازی می کنند و آنها را می جوند، غذا می خورند، از سطوح بالا می روند و گاهی هم سرپرستان خود را گاز می گیرند. اگر پرنده شما خلق و خوی خوبی دارد و سلامت است ولی گاهی شما را گاز می گیرد، ممکن است جزیی از رفتار طبیعی او باشد و می بایست ارزیابی گردد.

آیا ترس سبب می شود طوطی ها گاز بگیرند؟

یکی از دلایل مهم گاز گرفتن طوطی ها ترس است. حتی جوجه طوطی هایی که با سرلاک و تغذیه دستی بزرگ می شوند، نیاز دارند تا روند اجتماعی شدن خود را طی کنند.(با وقت گذراندن با انسان ها)، اگر این اتفاق نیفتد. آنها هم حتی ممکن است نسبت به انسان ها ترس داشته باشند. اگر هنگامی که طوطی شما به خانه تان آمده، بالغ باشد، هزاران علت ممکن است وجود داشته باشد که باعث ترس طوطی بشود. در چنین مواقعی طوطی به شما اعتماد نکرده و از سر ترس ممکن است شما را گاز بگیرد. حتی طوطی هایی که به خوبی اجتماعی شده اند، در مواقعی ممکن است دچار ترس شوند، شما به عنوان یک سرپرست دلسوز می بایست یاد بگیرید چه مواردی باعث ترس طوطی می گردد؟ چگونه می توانید اعتماد طوطی را جلب کنید؟ اینگونه انگشت هایتان در امان خواهد ماند.

  خوراکی های ممنوعه و غذا های مضر برای پرندگان زینتی

تهاجم در طوطی ها

اگر طوطی شما را گاز می گیرد، ولی کاملا با شما آشنا است. ترسی ندارد، به راحتی بازی می کند، به سمت شما می آید و سعی می کند شما را گاز می گیرد، احتمالا ریشه گاز گرفتن طوطی تان تهاجمی بودنش، است. تهاجمی بودن طوطی یک مشکل جدی در پرنده ها است. که سبب می شود خود پرنده ناراحت باشد. چنین پرنده هایی صاحبین ناراحت تری دارند. از جمله علل تهاجمی بودن طوطی ها قلمرو طلبی، مستی یا همان فعال شدن آنها از لحاظ تولید مثلی است، معمولا در هنگام بلوغ، یا فصل تولید مثل استرس، مشکلات رفتاری و البته قلمروطلبی و حس چیره شدن بر شما تهاجم در طوطی ها دیده می شود.

برای حذف مشکلاتی که سبب گاز گرفتن طوطی شما می شود، گام های زیر را دنبال کنید:

  1. محیط اطراف طوطی را به خوبی بررسی کنید ، آیا موضوعی در محیط اطراف یا قفس طوطی شما سبب ناراحتی طوطی شما می گردد؟ پنجره نزدیک به پرندتان را بررسی کنید، آیا حیواناتی مثل گربه، پرندگان دیگر و… مزاحم طوطی شما می گردند؟
  2. آیا قفس و محیط پرندتان را مرتب نظافت می کنید؟ دسترسی طوطی به آب، غذا و اسباب بازی به راحتی انجام می شود؟ آیا طوطی راحت است؟
  3. حیوان خانگی دیگری به جز طوطی شما در خانه وجود ندارد که سبب مزاحمت برای طوطی شما شود؟

موارد احتمالی که باعث مشکل در طوطی شما می شود را حذف کنید و واکنش احتمالی طوطی را بررسی کنید که آیا این موضوع باعث قطع گاز گرفتن طوطی می گردد؟ حتما طوطی را نزد دامپزشک ببرید تا بررسی کند که آیا مشکلی سلامت طوطی را تهدید می کند؟ چون خیلی اوقات مشکلات جسمی سبب ایجاد مشکلات رفتاری می گردد.

  دلایل استفراغ در گربه ها و نحوه تشخیص آن

چگونه گاز طوطی را متوقف کنیم؟

نگهداری از پرنده ای که از سر ترس و یا تهاجم گاز می گیرد، اصلا خوشایند نیست. نه فقط بخاطر اینکه گازها دردناک هستند و می توانند از نظر جسمی به سرپرستانشان آسیب بزند. بلکه بخاطر اینکه نشان می دهد، طوطی از موضوعی راحت نیست، موضوع ناراحت کننده ای است. همه سرپرستان طوطی دوست دارند که دوست پردارشان خوشحال و سالم باشد. باید سریع مشکل ریشه یابی و حل گردد.  آرامش خود را حفظ کنید و رابطه تان با طوطی را بهبود بخشید.

سرو کار داشتن با طوطی های تهاجمی و رام کردن آنها

قطعا هیچ سرپرست طوطی از بدو تولد مربی تربیت طوطی نیست، ولی قطعا با صبر و حوصله و دلسوزی می توان هر طوطی را رام کرد، با طوطی به یک محل ساکت و آرام بروید، از فریاد زدن یا غر زدن پرهیز کنید، برای طوطی اعتماد ایجاد کنید و با تمرین طوطی را نسبت به خودتان وابسته کنید.

تصحیح رفتارهای بد طوطی

طوطی ها موجودات بسیار حساسی هستند، آنها ممکن است نسبت به رفتارهای ما به گونه متفاوتی از آنچه که می بایست پاسخ بدهند، این امر باعث کدورت رابطه شما و طوطی می گردد. این موضوع حتی می تواند رفتار بد طوطی را تشدید کند. تصحیح موفق و درست رفتارهای بد طوطی نیازمند داشتن اطلاعات در مورد رفتار شناسی و روانشناسی طوطی ها است، شما می توانید مقاله رفتار شناسی پرندگان را در قسمت وبلاگ پت شاپ انلاین دکتر وودی مطالعه کنید. مهم ترین نکته حفظ آرامش است، هیچ گاه بر سر طوطی فریاد نزنید، یا با صدای بلند به او پاسخ ندهید. زیرا از این موضوع لذت می برند و رفتارهایشان تشدید می گردد.

  علت ریزش مو در گربه ها و درمان آن

اقدامات بعدی

اگر می خواهید با طوطی خود در ارتباط باشید، او را روی دست بگیرید و یا او را نوازش کنید، قطعا گاهی طوطی شما را گاز خواهد گرفت. کلید طلایی موفقیت در مقابل گازها، شناخت دقیق رفتارهای طوطی است، رفتارهای طوطی را به خوبی زیر نظر بگیرید، مطالعه مقاله رفتار شناسی به شما کمک می کند. احساسات طوطی را حدس بزنید تا در مواقعی که ممکن است شما را گاز بگیرد، به او نزدیک نشوید و پله پله تا حذف رفتارهای نادرست او پیش روید. اگر هنگامی که طوطی رفتارهای تهدید آمیز نشان می دهد، مزاحمش نشوید، رابطه بین شما و طوطی بهبود خواهد یافت.

امیدواریم با شناخت درست نیازها و رفتارهای طوطی، پرندتان در رفاه و آرامش کامل باشد و رابطه خوبی بین شما و دوست پردارتان باشد.

 

تا اینجا 6 نفر امتیاز داده
اگه خوشت اومد به اشتراک بزار!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب