پشتیبانی | مشاوره دامپزشکی

فوايد پلت برای طوطی ها

فوايد پلت برای طوطی ها

فوايد پلت برای طوطی هایی که هوش بسيار بالا، آموزش پذيري، ظاهر زيبا و… طوطي سانان را به يكي از محبوب ترين پرندگان خانگي تبديل كرده است. بيشتر مراجعات سرپرستان طوطي به كلينيك هاي دامپزشكي به خاطر مشکلات ناشی از تغذیه نادرست این موجودات دوست داشتنی است. بالانس نبودن جيره غذايي، كمبود هاي غذايي، مشکلات گوارشی و مشکلات مربوط به کبد، کلیه ها و سایر اندام ها بیشتر مواقع ناشی از تغذیه است، اين دسته از بيماري ها در طوطي سانان با تغذيه صحيح قابل پيشگيري هستند،

فوايد پلت و تغذیه صحیح و مناسب

تغذیه صحیح نه تنها باعث سلامت طوطی و افزایش طول عمر این موجودات می گردد. بلکه تاثیر مثبت روی خلق و خو و سلامت روانی پرنده شما دارد. اگر فقط از دانه ها برای تغذیه طوطی خود استفاده می کنید. طوطی شما به زودی دچار کمبود های تغذیه ای از جمله کمبود ویتامین آ، دی، کلسیم و… می گردد. استفاده از میوه و سبزیجات برای طوطی ها مفید است، اما کافی نیست.

بهترین رژیم غذایی برای طوطیسانان

بهترین جیره غذایی برای طوطی سانان شامل 60-70 درصد پلت می باشد. معادل 10-15 درصد وزن بدن طوطی می توانید، از پلت مخصوص طوطیسانان استفاده کنید، یعنی اگر شما یک کاسکو به وزن 500 گرم دارید،به  روزانه حدود 50 گرم پلت نیاز دارد، در صورتی که کم تر از این مقدار پلت توسط طوطی شما مصرف شود. همه نیازهای غذاییش برطرف نخواهد شد، در کنار پلت از انواع مخلوط دان طوطیسانان، میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید. آب تازه و سالم همواره در اختیار طوطی باشد. ممکن است بعضی طوطی ها اقدام به جدا کردن اقلام غذایی مختلف کنند و به صورت انتخابی بعضی موارد را بیشتر بخورند. پلت به عنوان غذای حاوی همه نیازهای غذایی از چنین اقدامی جلوگیری می کند.

  تقسیم بندی گونه های طوطی برزیلی

تغذیه نادرست باعث بروز چه مشکلاتی در طوطی ها می شود؟

مشکلات کبدی در طوطی سانان

نارسايي هاي كبدي به خصوص كبد چرب يكي از مشكلاتي كه به صورت گسترده در طوطي ها به خاطر تغذیه نامناسب ديده مي شود. چربی در بافت کبد تجمع پیدا کرده و این تجمع چربی باعث اختلال در عملکرد کبد می گردد. طوطی های مبتلا دچار کاهش اشتها، افسردگی، استفراغ و… می گردند. ممکن است، قسمت سفید مدفوع طوطی های مبتلا به کبد چرب زرد مایل به سبز شود، البته توجه داشته باشد در صورتی که مدفوع طوطیسانان در محیط بماند، با گذر زمان ممکن است چنین تغییری مشاهده شود، که نشان دهنده مشکلات کبدی نیست. منقار طوطی های مبتلا به کبد چرب معمولا پوسته پوسته می شود و رشد منقار در طوطی هایی که دچار عوارض کبدی هستند، نسبت به سایرین بیشتر است.

پلت طوطي سانان حاوي پروتئين كافي و كولين است، كه به حفظ سلامت كبد كمك مي كند، همچنين پلت طوطي سانان به اندازه كافي حاوي چربي است، كه از بروز كبد چرب در طوطي سانان جلوگيري مي كند. يكي از مهم ترين بخش هاي درمان و پیشگیری از كبد چرب در طوطي سانان تغيير جيره اونها به پلت طوطي سانان هستش.

مشکلات تولیدمثل در طوطی سانان و فوايد پلت

یکی از مهم ترین مشکلات تغذیه ای که تولیدمثل طوطی ها رو متاثر می کند، کمبود کلسیم است، کلسیم نه تنها برای تشکیل پوسته تخم طوطی سانان، بلکه برای عملکرد مناسب دستگاه تولید مثل طوطی برای تخم گذاری راحت طوطی سانان نیاز است. اگر کلسیم کافی در جیره غذایی طوطی ها نباشد، مشکلاتی از قبیل تخم با پوسته نازک یا حتی بدون پوسته، تخم ماندگی و… در طوطی سانان رخ می دهد، همچنین ممکن است شکستگی هایی در استخوان های طوطی ماده رخ دهد.

  علت ها، درمان و پیش گیری تخم ماندگی در پرندگان

یکی از کمبودهای غذایی مهمی که دستگاه تولید مثل طوطی ها را دچار مشکل می کند، کمبود ویتامین آ است، کمبود ویتامین آ سبب سختی حین تخم گذاری طوطی ها و تخم ماندگی می گردد.

دانه ها و آجیل ها بخاطر انرژی بالا سبب مشکلاتی چون مستی در طوطی ها، سندرم تخم گذاری مزمن، خودارضایی در طوطی ها و… می گردد، پلت های روزانه طوطی با انرژی بالانس شده، از ایجاد مشکلات هورمونی در طوطی ها جلوگیری می کند.

مشکلات تنفسی در طوطی ها

مشکلات تنفسی هم یکی از مشکلات رایج طوطی ها است، که معمولا کمبودهای غذایی به خصوص کمبود ویتامین آ ، سبب مشکلات بافت پوششی دستگاه تنفسی طوطی سانان می گردد، متعاقب کمبود ویتامین آ در طوطی ها، عوامل باکتریایی و قارچی به سادگی باعث ایجاد عفونت و مشکلات تنفسی در طوطی ها می گردد. درمان مشکلات تنفسی در این طوطی ها می بایست همراه با تجویز  ویتامین آ باشد.

 مشکلات عصبی

به دلیل برخی کمبود های غذایی مثل کمبود کلسیم ، منیزیم و … و یا عدم تناسب عناصر مختلف مثل کلسیم و فسفر ، بعضی از مشکلات مثل صرع، تشنج، ضعف، پرش عضلات، پیچیدن گردن و… رخ می دهد. رژیم های غذایی بر پایه دانه ها میزان کلسیم کم و فسفر بالایی دارد، این عدم تناسب میزان کلسیم و فسفر اغلب مشکل ساز می گردد.

بیماری های قلبی عروقی و فوايد پلت

بیماری های قلبی عروقی از جمله آترواسکلروزیس در پرندگان خانگی به خصوص در سنین بالاتر گاها مشاهده می گردد، در این بیماری رسوب پلاک های چربی و واکنش التهابی سبب کاهش قطر داخلی عروق طوطی سانان می گردد، این امر سبب عدم خون رسانی مناسب به بسیاری از ارگان ها می گردد، علائمی چون ضعف، بی حالی، عدم توانایی انجام فعالیت ها مثل پرواز، مشکلات تنفسی و گاها مشکلات عصبی مثل عدم تعادل دیده می شود. گاهی هیچ علامتی مشاهده نمی گردد وبعد از مرگ پرنده ، در کالبد گشایی علت مرگ مشخص می گردد. رژِم های غذایی پرچرب و بر پایه دانه معمولا باعث بروز چنین مشکلاتی می گردند. با مصرف پلت مخصوص طوطی سانان ، با چربی کنترل شده .به کاهش عوارض قلبی عروقی کمک می کند.

  گلوله مویی گربه چیست | علت ، علائم و درمان

مشکلات پوستی و پر

خشکی پوست، پوسته پوسته شدن پر، مشکلاتی همچون ورقه ورقه شدن پوست پای طوطی سانان و… به دلیل کمبودهای غذایی از جمله کمیود پروتئین و ویتامین آ رخ می دهد. توده های چربی طوطی سانان که در مرغ عشق ها بسیار رایج است، یا لیپوما معمولا به علت رژیم غذایی بر پایه دانه رخ می دهد. با مصرف پلت طوطی پرنده ها پوست سالم و ظاهر زیباتری خواهند داشت.

مصرف مداوم پلت طوطی سانان مناسب برای پرندتون، سبب افزایش طول عمر و سلامت، افزایش کیفیت زندگی و خوش اخلاق شدن طوطی، طوطی زیباتر و… می باشد، برای مشاوره خرید پلت طوطی سانان می توانید از طریق واتزاپ از مشاوره تخصصی دامپزشکی ما استفاده کنید. پت شاپ آنلاین دکتر وودی همواره معتبرترین پلت ها را عرضه می کند، و با مشاوره تخصصی بهترین محصول ممکن را تهیه خواهید کرد.

تا اینجا 2 نفر امتیاز داده
اگه خوشت اومد به اشتراک بزار!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب