مسمومیت های تنفسی در طوطی ها

یکی از انواع مسمومیتی که در پرندگان رخ می دهد و ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، مسمومیت تنفسی است، مسمومیت های تنفسی در طوطی سانان در اثر تنفس گازهای مسمومیت زا رخ می دهد، در این نوع مسمومیت طوطی ممکن است طوطی اصلا با عامل مسمومیت زا هیچ تماس مستقیمی نداشته و حتی ممکن است عامل مسمومیت زا در منزل شما نباشد و گاز سمی از منزل همسایه ها یا از جایی خارج از منزلتان متصاعد گردد. با پت شاپ انلاین دکتر وودی همراه باشید

انواع مسمومیت تنفسی در طوطی ها

، مسمومیت با گاز تفلون

وقتی ظروف تفلونی گرم می شوند، شروع به آزاد کردن سمی بی بو و بی رنگ به نام تترافلوئورواتیلن می کنند، این گاز سمی و حتی کشنده می باشد. برای جلوگیری از وقوع چنین مسمومیت هایی حتی الامکان محیط نگهداری طوطی ها در منزل از آشپزخانه دور باشد، هنگام آشپزی حتما از هواکش یا هود استفاده کنید، برای پختن و آماده سازی غذاهای خانگی طوطی ها حتما از ظروف استیل یا لعابی استفاده کنید. البته دقت داشته باشید، هرگونه پوشش تفلونی مثلا بعضی المنت های سشوار، تستر ها، وافل سازها، برخی فرها  یا بخاری های برقی، در هنگام داغ شدن می توانند باعث ایجاد مسمومیت با تفلون شوند.

علائم مسمومیت تنفسی با گاز آزاد شده از تفلون در طوطی ها

• تنفس سریع (افزایش تعداد تنفس) و صدای تنفسی (هنگام تنفس صدای صوت مانندی می شنویم)
  • سختی تنفس (پرنده به سختی نفس می کشد و هنگام تنفس شکم حرکات شدیدی دارد)
  • عدم تعادل (ممکن است پرنده از روی چوب نشیمن بیفتد یا اصلا نتواند روی چوب بنشیند)
  • ضعف و بی حالی
  • افسردگی و گوشه گیری
  • بی قراری ، تشنج و رفتارهای نامعمول مثل گاز گرفتن شدید و بی دلیل
  • حتی مرگ ناگهانی، اگر به موقع متوجه علائم نشوید و به مرکز درمانی مراجعه نکنید یا مسمومیت های بسیار شدید
  فوايد پلت برای طوطی ها

خرید غذای مرغ مینا

درمان مسمومیت با تفلون در طوطی ها

مهم ترین و موثر ترین درمان مسمومیت با تفلون در طوطی ها اکسیژن تراپی است، بهتر است هرچه سریع تر به دامپزشکی ها مراجعه کنید، در صورت عدم دسترسی از دستگاه های اکسیژن ساز و کپسول های اکسیژن کوچک موجود در داروخانه ها و فروشگاه ها استفاده کنید.

از آنجا که درمان اختصاصی یا پادزهری برای مسمومیت های تنفسی وجود ندارد، درمان های حمایتی مثل استفاده از بکمپلکس و آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از بروز عفونت های ثانویه توصیه می گردد.

مسمومیت با حلال های آلی مثل تینر، نفت، رنگ روغن و…

حلال های آلی و بخارات آنها می توانند باعث بروز مسمومیت تنفسی در طوطی ها شوند، توجه داشته باشید هنگام رنگ آمیزی منازل، پرداخت و تعمیر پارکت ها و هرگونه اقدامی که با این مواد سر و کار دارد، ابتدا پرنده را از محیط خارج کنید و پس از اتمام کار تا از بین رفتن بو پرنده را مجدد به محیط وارد نکنید. مراقب هرگونه بو باشید، حتی مواردی از مسمومیت با حلال تینر هنگام رنگ آمیزی آپارتمان های مجاور دیده شده است، لذا هوشیاری زیادی برای پیشگیری از بروز چنین مواردی لازم است. اگر به مسافرت می روید یا طوطی خود را یا ماشین بیرون می روید، هرگز با طوطی به پمپ بنزین ها نروید، چون محیط های آلوده این چنینی هم می توانند باعث آسیب به دستگاه تنفسی پرنده شما گردند.

علائم و نشانه های بیماری در طوطی سانان

خرید کوله حمل

علائم مسمومیت با حلال های آلی و نفتی

• سختی تنفس (پرنده به سختی نفس می کشد و هنگام تنفس شکم حرکات شدیدی دارد)
  • ضعف و بی حالی
  • سردی بدن پرنده (از قسمت کف پا قابل حس است).
  • افسردگی و گوشه گیری
  • بی قراری ، تشنج و رفتارهای نامعمول مثل گاز گرفتن شدید و بی دلیل

درمان مسمومیت با حلال های آلی و نفتی در طوطی ها

مهم ترین و موثر ترین درمان مسمومیت با تفلون در طوطی ها اکسیژن تراپی است. بهتر است هرچه سریع تر به دامپزشکی ها مراجعه کنید، در صورت عدم دسترسی از دستگاه های اکسیژن ساز و کپسول های اکسیژن کوچک موجود در داروخانه ها و فروشگاه ها استفاده کنید.

از آنجا که درمان اختصاصی برای مسمومیت های تنفسی وجود ندارد. درمان های حمایتی مثل استفاده از بکمپلکس و آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از بروز عفونت های ثانویه توصیه می گردد. البته معمولا حلال های آلی باعث از بین رفتن سلول های ریه می شود، پس پیشگیری مهم ترین اقدام لازم است.

خرید دان مخلوط طوطی سانان

مسمومیت طوطی ها با انواع شوینده ، ضدعفونی کننده و انواع چاه باز كن

بلعیدن هرگونه ماده شیمیایی باعث مسمومیت در طوطی ها می شود. ولی باید توجه داشت استشمام بوی شوینده های شیمیایی، انواع ضدعفونی کننده، الکل، انواع لكه بر ها، سفید کننده ها  و . . . نیز می تواند باعث بروز مسمومیت تنفسی در طوطی ها گردد.

واکسن های مورد نیاز بچه گربه

علائم مسمومیت تنفسی طوطی با مواد شیمیایی

• سختی تنفس و صدای تنفسی
  • بی حالی و تشنج
  • مرگ ناگهانی و بی دلیل
  • خونریزی و پرخونی در ریه‌ها
  • قطع تنفس
  • مسمومیت تنفسی با شوینده ها در طوطی ها درمان اختصاصی ندارد و معمولا پرنده قبل از شروع درمان پرنده تلف میشود . جلوگیری از بروز چنین مواردی بسیار حائز اهمیت است.

درمان

اکسیژن تراپی و درمان های حمایتی مثل داروهای ضد التهاب، ضدتهوع، مایع درمانی( تزریق سرم) توصیه می شود.

مسمومیت با دود در طوطی ها

هرگونه دود اعم از دود عود، قلیون، سیگار، شمع، شومینه های هیزمی و . . . می تواند باعث بروز مسمومیت تنفسی در طوطی ها گردد.

درمان مسمومیت با دود در طوطی ها

مانند سایر مسمومیت های تنفسی در طوطی ها پیشگیری اهمیت بسیار زیادی دارد، این مسمومیت درمان اختصاصی ندارد و اکسیژن تراپی و درمان های حمایتی کمک کننده خواهد بود.

مسمومیت تنفسی طوطی یا حشره کش

همه سموم کشاورزی، آفت کش ها، اسپری های حشره کش، دستگاه های حشره کش قرصی و . . . می توانند برای طوطی ها مرگبار باشند. از آنجا که سموم معمولا به صورت اسپری استفاده می شوند، ذرات ریز سم موجود در هوا می تواند وارد دستگاه تنفس طوطی شود و از این طریق جذب شود و باعث مسمومیت طوطی گردد، همچنین بوی سموم هم می تواند مسمومیت زا باشد. لذا توجه به پیشگیری از چنین مواردی بسیار حائز اهمیت است.

تا اینجا 1 نفر امتیاز داده