پشتیبانی | مشاوره دامپزشکی

نقش پروبیوتیک در پرندگان زینتی

نقش پروبیوتیک در پرندگان زینتی

هر روزه با انواع مختلف غذاهای پرنده حاوی پروبیوتیک، پودرهای پروبیوتیک مخصوص پرندگان و یا مکمل های حاوی پروبیوتیک مناسب پرندگان مواجه می شویم،این محصولات ادعا دارند که پروبیوتیک ها می توانند سلامت روده بزرگ پرنده را بهبود بخشند. سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن پرنده را تقویت کنند و به سلامت بیشتر پرنده کمک کنند. آیا واقعا پروبیوتیک ها می توانند از عفونت ها در پرنده ها جلوگیری کنند؟ آیا پروبیوتیک ها برای پرنده ها ضروری هستند؟ چه مواقعی از پروبیوتیک ها برای پرنده ها استفاده کنیم؟ برای دانستن پاسخ تمامی این سوالات در این مقاله همراه ما باشید.

پروبیوتیک ها چه چیزی هستند؟

پروبیوتیک‌ها سویه‌هایی از میکروارگانیسم‌های زنده هستند که به طور طبیعی در داخل بدن حیوانات مختلف از جمله پرندگان و انسان ها یافت می‌شوند و در صورتی که به مقدار کافی وجود داشته باشند، برای میزبانشان مفید هستند. تقریباً تمام پروبیوتیک ها باکتریایی هستند. با این حال، گاهی اوقات از برخی سویه های خاص مخمر نیز به عنوان پروبیوتیک استفاده می شود.

پروبیوتیک های پرندگان چگونه عمل می کنند؟

مجرای روده پرندگان و دیگر حیوانات مملو از میلیاردها و میلیاردها باکتری است که برای هضم طبیعی غذا لازم هستند. جالب است بدانید که همه باکتری ها بد یا خطرناک نیستند. وجود میکروب های مفید در مجرای روده برای هضم طبیعی غذا ضروری هستند.به باکتری های مضر، باکتری های بیماری نیز گفته می شود. برخی از باکتری‌ها فرصت‌طلب نامیده می‌شوند.

به این معنی که بسته به شرایط خاصی ممکن است باعث بیماری شوند یا نشوند.هنگامی که تعادل باکتری های مفید نسبت به میکروارگانیسم های دیگر، از جمله برخی مخمرها یا انواع مختلف تک یاخته ، باکتری های مضر عامل عفونت یا ویروس ها بهم بخورد، ممکن است بیماری رخ دهد. گاهی تعداد باکتری‌های بیماری‌زا یا باکتری‌های فرصت‌طلبی که در دستگاه گوارش وجود دارند برای ایجاد بیماری کافی نیستند. ولی ، اگر باکتری های “مفید” از بین بروند یا تعداد آنها کاهش یابد (برای مثال پس از درمان با آنتی بیوتیک، که ممکن است باکتری های “مفید” و همراه با باکتری های بیماری زا و باکتری های فرصت طلب در طول درمان از بین بروند)، ممکن است باعث بروز بیماری شوند.

باکتری های مفید در مقابل باکتری های مضر

به نظر می رسد که باکتری‌های «مفید» در رقابت با باکتری‌های «مضر» هستند، باکتری های مفید با مصرف منابع غذایی، اشغال کردن فضا و … مانع از رشد باکتری های مضر و فرصت طلب می‌شوند. همچنین تصور می شود که پروبیوتیک ها ممکن است تأثیر مثبتی بر تحریک سیستم ایمنی داشته باشند.پروبیوتیک ها با جلوگیری از رشد بیش از حد باکتری های بالقوه بیماری زا و مخمر ها از عفونت های باکتریایی ویا قارچی ثانویه پس از درمان آنتی بیوتیکی جلوگیری کنند.

  بی اشتهایی خرگوش ها

آنتی بیوتیک هایی که برای درمان عفونت تجویز می شوند. می توانند با برهم زدن فلور طبیعی( جمعیت متعادل میکروارگانیسم ها) در دستگاه گوارش منجر به رشد بیش از حد میکروب های بیماری زا بالقوه در دستگاه گوارش شود. در برخی موارد، آنتی بیوتیک درمانی منجر به رشد بیش از حد قارچ ها از جمله مخمر می شود. این یک مشکل به خصوص در جوجه پرندگانی که آنتی بیوتیک دریافت می کنند، مطرح است، زیرا نوزادان مستعد به آلودگی با کاندیدیا هستند.

 

 

پیشنهاد ما به شما:

خرید کوله حمل

 

 

آنتی بیوتیک های پرندگان

دو دسته هستند، دسته اول که از رشد و تولید مثل باکتری ها جلوگیری می کنند، و دسته دوم که  باکتری کش هستند، به این معنی که آنها در واقع باکتری ها را با یکی از روش های مختلف از بین می برند. متأسفانه، آنتی بیوتیک ها نمی توانند بین باکتری های مفید و باکتری های مضر تمایز قائل شوند و در واقع ممکن است برخی از ارگانیسم های مفید بدن طی روند درمان عفونت باکتریایی از بین روند.بیشتر آنتی‌بیوتیک‌ها برای هدف قرار دادن گروه خاصی از ارگانیسم‌ها ساخته می‌شوند و تاثیری بر سایر باکتری ها ندارند.

با این حال، گاهی برخی از باکتری‌های مفید هم از بین می روند. به‌ویژه زمانی که از آنتی‌بیوتیک‌های وسیع الطیف استفاده می‌شود. این موضوع می تواند منجر به عدم تعادل بین باکتری های مفید و مضر شود. بدون باکتری‌های مفید (پروبیوتیک‌ها)، معمولا عفونت های ثانویه می‌تواند ایجاد شود، معمولاً وقتی در دستگاه گوارش یاکتری های مفید وجود نداشته باشد، این عفونت ها رخ می دهد.گاهی تعادل بین باکتری های مفید و مضر در نتیجه درمان آنتی بیوتیکی یا رژیم غذایی نادرست و یا غذای آلوده از بین می رود.

باکتری های مفید از کجا می آیند؟

در ابتدا، هنگامی که پرندگان والد به جوجه های خود غذا می دهند. باکتری های موجود در دستگاه گوارش آنها به نوزادان منتقل می شود و باکتری های مفید در دستگاه گوارش جوجه ها تکثیر می گردد. میکروب های مفید به طور طبیعی در حیوانات و پرندگان سالم یافت می شوند.

  اسم گربه نر و ماده جدید و جذاب 2023

آیا می توان از پروبیوتیک های انسانی برای پرندگان استفاده کرد؟

تحقیقات نشان داده که میکروارگانسیم های مفید کاملاً مختص گونه هستند یعنی پروبیوتیک های گونه های مختلف اختصاصی است . یعنی این که پروبیوتیک های انسانی احتمالاً در پرندگان یا سایر پستانداران تاثیری نخواهند داشت.  تحقیقات نشان داده است که بیشتر پروبیوتیک‌هایی که به صورت تجاری تولید می شوند. احتمالاً نمی‌توانند به طور مؤثر در یک حیوان رشد نمی کنند، حتی اگر در اصل از آن گونه باشند. چرا؟

باکتری‌های گرفته‌شده از یک گونه خاص، وقتی در خمره‌های فولادی ضد زنگ بزرگ رشد می‌کنند، که رایج‌ترین روش کشت باکتری است، به نحوی از نظر ژنتیکی به اندازه‌ای تغییر می‌کنند که وقتی دوباره به حیواناتی که از آن‌ها وارد شده‌اند. دیگر رشد نمی‌کنند. پروبیوتیک‌ها به رقابت با باکتری های بیماری زا یا فرصت‌طلب در دستگاه گوارش می پردازند. اما به احتمال زیاد در درازمدت رشد نمی کنند . لذا لازم است پروبیوتیک‌ها به صورت روزانه و به طور منظم مصرف شوند، لذا مصرف آنها نباید به صورت دوره ای باشد.

چه زمانی مصرف پروبیوتیک برای پرندگان ضروری است؟

پرندگان باید حتماً در حین و بعد از درمان آنتی بیوتیکی پروبیوتیک دریافت کنند تا از خطر از بین رفتن فلور طبیعی یا رشد بیش از حد باکتری ها و مخمرهای بالقوه بیماری زا جلوگیری شود. می بایست هروقت پرندگان تحت هر نوع استرس هستند از پروبیوتیک ها استفاده شود، استرس ها در پرندگان شامل، استرس  ناشی از جابجایی، ورود حیوان خانگی یا عضوی جدید خانواده ، تغییرات محیطی، تولید مثل و البته دوره جوجگی است.

نحوه استفاده پروبیوتیک ها برای پرندگان

بهتر است پرندگان خانگی و جفت های مولد پرندگان، همه به صورت روزانه، در طول سال، پروبیوتیک مخصوص پرندگان را دریافت کنند. مطالعات نشان داده است که پرندگانی که پروبیوتیک دریافت می کنند ممکن است بهتر از پرندگانی که پروبیوتیک دریافت نمی کنند. در برابر بیماری های  باکتریایی مقاومت کنند. بهترین روش مصرف روزانه پروبیوتیک در پرندگان را به صورت پودری روی غذای نرم است.شما می توانید برای خرید پروبیوتیک پرندگان، از برترین برند های معتبر دنیا از پت شاپ دکتروودی به راحتی اقدام کنید.  البته در برخی غذاهای تجاری طوطی، دان های مخلوط طوطی و انواع پلت طوطی پروبیوتیک وجود دارد، که می توانید این غذاهای پرنده حاوی پروبیوتیک را نیز از پت شاپ آنلاین دکتر وودی تهیه کنید.منطقی است که برای پرندگان مولد، به ویژه آنهایی که به جوجه های خود غذا می دهند، از پروبیوتیک استفاده کنید.

  رطوبت مورد نیاز پرندگان

مکمل مخصوص اپتی برید

یکی از انواع مکمل های حاوی پروبیوتیک است که به صورت پودری ارائه می شود. مکمل اپتی برید باید روی سبزیجات یا میوه های مرطوب به پرندگان داده شود. مکمل اپتی برید برای رشد و سلامت جوجه های طوطی و سایر پرندگان زینتی بسیار موثر است همچنین به تامین باکتری های مفید در جوجه ها کمک می کند. برای خرید مکمل اپتی برید می توانید به راحتی از طریق سایت دکتروودی اقدام کنید، برخی از پلت ها دارای پروبیوتیک هستند. شما می توانید پلت معتبر سیتاکوس اسپانیا را که حاوی پروبیوتیک است به راحتی از پت شاپ دکتر وودی تهیه کنید. در فرمول سرلاک یا تغذیه دستی برخی برند ها پروبیوتیک وجود دارد، این امر به تامین باکتری های مفید در جوجه هایی که توسط والدین تغذیه نمی شوند کمک می کند.

آیا مصرف بیش از حد پروبیوتیک در پرندگان مشکل زا است؟

پاسخ علمی برای این سوال وجود ندارد. زیرا هیچ‌کس تعداد دقیق باکتری‌های مفیدی را که در هر حیوانی بهترین میزان و یا حتی ضروری است را نمی داند.اما اگر شما از یک غذای تجاری حاوی پروبیوتیک یا پلت استفاده می کنید . ممکن است نیازی به مصرف بیشتر به صورت مکمل نباشد. همین امر در مورد سرلاک های طوطی و پرنده حاوی پروبیوتیک ها نیز صادق است. البته مصرف بیش از حد پروبیوتیک در پرنده ها خطرناک نیست، اما احتمالاً ضروری نیست. پروبیوتیک ها از سیستم ایمنی و گوارشی پشتیبانی  می کنند و همچنین حاوی ریز مغذی ها، نوکلئوتیدها، پری بیوتیک ها، آنزیم ها و تامین کننده ویتامین بی 12است.

 

پیشنهاد ما به شما:

خرید دان مخلوط طوطی سانان

 

چگونه بفهمیم که مصرف پروبیوتیک به سلامت پرنده ما کمک می کند؟

در صورتی که در آزمایشات مدفوع پرنده شما باکتری‌های مضر یا مخمرها  کمتر باشند. یعنی پروبیوتیک به خوبی عمل کرده است. پروبیوتیک ها باعث افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون می‌شود: همه این موارد نشان می دهد که پرندگان شما در سلامت بهتری هستند.

آیا فقط پرندگان نیاز به پروبیوتیک دارند؟

مصرف پروبیوتیک ها در تمامی گونه های حیوانات خانگی معمول مثل سگ و گربه، انواع پرنده و حیوانات اگزوتیک مثل خرگوش، موش خرما، جوندگان، خزندگان و .. توصیه می گردد.

 

تا اینجا 4 نفر امتیاز داده
اگه خوشت اومد به اشتراک بزار!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب