پشتیبانی | مشاوره دامپزشکی

دلایل بی اشتهایی خرگوش ها و درمان آن

بی اشتهایی خرگوش ها

با ما همراه باشید تا دلایل بی اشتهایی خرگوش ها را بررسی کنیم و علل ایجاد آن را مطرح و راه حل های درمانی موجود را پیشنهاد دهیم این یک مشاوره دامپزشکی از پت شاپ آنلاین دکتر وودی می باشد.

خرگوش های سالم معمولا در حال جوییدن هستند،. پس اگر دست از جویدن و خوردن غذا بکشند. موضوع بسیار جدی و خطرناک است، اونها ممکنه علوفه، پلت یا اسباب بازی های جویدنی که در اختیارشون قرار دادین رو بجوند، البته که اگر موارد مجاز برای جویدن  در اختیارشون نباشد. ممکن است اقدام به جویدن سیم و موارد غیر مجاز دیگر بکنندکه براشون بسیار خطرناک هستش.

بی اشتهایی در سگ ها و گربه ها معمولا خیلی خطرناک نیست. ولی اگر خرگوشی غذا نخورد، بسیار خطرناک است و نیاز به مراجعه اورژانسی به دامپزشک می باشد، در این مقاله ما به بهتر شدن حال خرگوشتان تا مراجعه به دامپزشکی و انجام هرچه سریع تر اقدامات اولیه کمک خواهیم کرد.

چرا خرگوش غذا نمی خورد دلیل بی اشتهایی خرگوش ها چیست؟

مهم ترین دلیلی که سبب غذا نخوردن خرگوش ها می شود. مشکلات گوارشی است که ایلئوس نامیده می شوند. وقتی حرکات طبیعی دستگاه گوارش (حرکات پریستالتیک) کم یا متوقف شود. ایلئوس رخ می دهد. اگر ایلئوس در خرگوش ها درمان نشود. بسیار خطرناک است و می تواند منجر به مرگ خرگوش ها گردد.

علل ایجاد ایلئوس در خرگوش ها

  • رشد بیش از حد دندان های خرگوش
  • مشکلات دندانی خرگوش، بدشکلی دندان های خرگوش (ملوکلوژن)
  • مشکلات عصبی خرگوش یا آلودگی به انگل انسفالوزیتون کونی کولای در خرگوش
  • انگل های گوارشی خرگوش
  • مشکلات استخوانی و مفصلی خرگوش
  • آلودگی خرگوش به انگل های خارجی مثل کک، کنه و شپش
  • بیماری های ادراری خرگوش
  • ناکارآمدی یا بیماری در ارگان های مختلف خرگوش
  • بیماری های عفونی در خرگوش
  • مقادیر ناکافی فیبر در جیره غذایی خرگوش
  • مشکلات تنفسی فوقانی خرگوش
  • تومورها
  • مسمومیت در خرگوش ها و توکسین ها
  همه نکات در مورد غذای خانگی گربه ها

در ابتدا خرگوشتان را برای بررسی علائم واضح ایلئوس بررسی کنید

رشد بیش از حد دندان های جلویی خرگوش، به آرامی لب های خرگوش را به سمت بالا بکشید. آیا دندان های پیش بیش از حد رشد کرده اند؟

روی بدن خرگوش دست بکشید و داخل دهان را به آرامی بررسی کنید. گاها تومور ها یا آبسه ها به راحتی قابل مشاهده یا ملامسه هستند.

بینی و چشم ها را بررسی کنید. آیا ترشحی در اطراف چشم و بینی خرگوش وجود دارد؟ خرگوش های مبتلا به مشکلات تنفسی که بینی آنها ترشح دارد معمولا بینی خود را به دفعات با دست می مالند، آبریزش بینی در خرگوش ها سبب کثیف شدن پنجه های دست خرگوش می گردد. کثیف بودن اطراف چشم، بینی و یا دست های خرگوش به ترشحات می تواند نشانگر وجود مشکلات تنفسی در خرگوش ها باشد. گاهی فقط یکی از سوراخ های بینی کیپ می شود.. می توانید یک آینه جلوی بینی خرگوش بگیرید. اگر بخار روی آینه فقط در یک سمت تشکیل شود. نشانگر گرفتگی یکی از سوراخ های بینی است.

گاهی خرگوش اصلا به سراغ غذا نمی رود. چنین شرایطی نشانگر وجود بی اشتهایی کامل در خرگوش است. اما گاهی کم اشتهایی اینقدر واضح نیست و نیازمند بررسی  است.

نشانه های بی اشتهایی یا کم اشتهایی در خرگوش ها

کاهش یا قطع کامل دفع مدفوع در خرگوش

تغییر بافت مدفوع خرگوش (چسبنده، خیس، سفت و …)

عدم تمایل به خوردن تشویقی های مورد علاقه اش

کاهش وزن

افزایش پرت غذا/ افزایش باقی مانده غذا

کاهش میزان فعالیت

کاهش مصرف آب

کشیدن دندان ها روی هم (دندان قروچه)

در ابتدا محیط زندگی خرگوشتان را به خوبی بررسی  کنید. ممکن است تغییرات محیطی یا عامل آزاردهنده ای سبب به وجود آمدن استرس در خرگوشتان شده باشد. در چنین مواقعی با برگرداندن شرایط قبلی خرگوش مجدد شروع به خوردن غذا یا تشویقی ها خواهد کرد. در ساعت های ابتدایی که متوجه قطع اشتها خرگوش شدید. می توانید درمان های خانگی را امتحان کنید. هرچند اگر خرگوش ها حتی یک روز غذا نخورند. شرایط بسیار خطرناک است. که حتی می تواند منجر به مرگشان شود. بهتر است اگر خرگوشتان غذا نخورد فورا به دامپزشکی مراجعه کنید. می توانید درمان های خانگی را انجام دهید و با دامپزشک خود تلفنی مشورت کنید.

  اسم گربه نر و ماده جدید و جذاب 2023

درمان های خانگی در بی اشتهایی خرگوش

.1 خرگوش را تحریک به غذا خوردن کنید.

می توانید میکس سبزیجات و غذای بچه خرگوش ها را به صورت خمیری در بیاورید و با سرنگ به آرامی به خرگوش بخورانید، این عمل سبب تحریک دستگاه گوارش خرگوش می گردد. اگر خرگوش ها به مدت طولانی غذا نخورند. دستگاه گوارششان خالی و پر از هوا خواهد بود، وجود هوا در دستگاه گوارش خرگوش ها بسیار دردناک خواهد بود این درد ترسناک ترین قسمت ایلئوس است، لذا با خوراندن غذا می توانید به کاهش درد کمک کنید.

  1. به حرکت درآوردن دستگاه گوارش

بعد از اینکه به خرگوش غذا خوراندید، خرگوش را تشویق به حرکت کنید. شکم خرگوش را ماساژ بدهید تا دستگاه گوارش شروع به حرکت کند.

  1. به خرگوش آب برسانید.

کاری کنید تا خرگوش آب بیشتری مصرف کند، علاوه بر آب خوری چند ظرف آب در اطراف خرگوش بگذارید، تا تشویق به آب خوردن شود. می توانید از محلول های تنظیم کننده الکترولیت بی طعم یا آب ساده برای تامین مایعات بدن خرگوش استفاده کنید.

  1. غذاهای مرطوب به خرگوش بدهید.

اگر خرگوش هنوز اشتهای کمی دارد، از سبزیجات تازه پرآب مثل کاهو و کرفس استفاده کنید، در چنین مواردی اصلا به خرگوش ها پلت ندهید.

  1. اگر همچنان خرگوش غذایی نخورد سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.

درمان های دامپزشکی

پس از مراجعه به مرکز دامپزشکی اعلام کنید که خرگوشتان نیازمند رسیدگی اورژانسی است، معمولا کار با سرم تراپی شروع می شود، ممکن است دامپزشک اقدام به تزریق سرم داخل وریدی برای خرگوشتان بکند، یا سایر روش ها را انتخاب کند، برای کاهش درد، کنترل میزان گاز، تحریک حرکات دستگاه گوارش و دیگر مشکلات معمولا دارو تجویز می گردد.

  کمک های اولیه در پرندگان و طوطی سانان

اقدامات تشخیصی لازم

معمولا معاینه فیزیکی، معاینه دندانی، آزمایش مدفوع، آزمایش خون ،آزمایش ادرار، رادیولوژی و سایر اقدامات انجام می گردد.

گاهی اینقدر خرگوش بد حال است که زمانی برای بررسی علت قطع اشتها نیست. لذا دامپزشکان با درمان علامتی خرگوش را نجات می دهند.

چگونه از بروز بی اشتهایی خرگوش ها جلوگیری کنیم؟

بسیاری از بیماری ها سبب بی اشتهایی خرگوش ها می شوند، خوشبختانه با نگهداری درست و تغذیه مناسب می توان از بروز بیماری ها و مشکلات جلوگیری کرد. برای مثال رشد بیش از حد دندان ها یا آبسه های دندانی اغلب با توجه کافی به سلامت دهان و دندان ها قابل پیش بینی است. نظافت محیط زندگی خرگوش ها را جدی بگیرید تا از بروز آلودگی های انگلی یا عفونت ها جلوگیری کنید، می توانید از ضدعفونی کننده های مخصوص محیط خرگوش ها که در پت شاپ دکتروودی موجود است، استفاده کنید.

رژیم غذایی خرگوش های بالغ می بایست مقادیر زیاد علوفه (بجز یونجه) باشد، می توانید از علوفه های آروندودوناکس، فیورین، و پلت علوفه استفاده کنید. فراموش نکنید خرگوش ها نیز مانند سایر حیوانات به آب احتیاج دارند، پس همواره می بایست آب تمیز و پاکیزه در دسترسشان باشد. محیط زندگی خرگوش می بایست به قدر کافی بزرگ باشد، کف جایگاه خرگوش می بایست بستر مناسبی داشته باشد، دمای محیط زندگی خرگوش ها می بایست ثابت باشد و خیلی گرم نباشد.

امیدوارم با نگهداری صحیح خرگوش ها هیچ خرگوشی دچار بی اشتهایی نشود.

 

 

تا اینجا 5 نفر امتیاز داده
اگه خوشت اومد به اشتراک بزار!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب