پشتیبانی | مشاوره دامپزشکی

تشخیص و درمان تب طوطی یا آلودگی با کلامیدیا

تشخیص و درمان تب طوطی یا آلودگی با کلامیدیا

تب طوطی  و آلودگی با کلامیدیا

یکی از بیماری های مشترک مهم بین پرندگان و انسان ها تب طوطی یا پسیتاکوزیس می باشد، با فراگیر شدن نگهداری پرندگان به خصوصa طوطی ها به عنوان حیوانات خانگی، ممکن است نگرانی هایی در مورد بیماری های مشترک احتمالی از این موجودات پر دار دوست داشتنی به خود یا خانوادتان باشید. در این مقاله به بررسی علت های ابتلا به تب طوطی، درمان و پیشگیری از آن می پردازیم، تا سرپرستان بتواند خطر این بیماری را برای خود و خانوادشان به حداقل برسانند.

تب طوطی چیست؟

تب طوطی یا آلودگی با کلامیدیا که پسیتاکوزیس هم نامیده می شود، توسط باکتری کلامیدوفیلا پسی تاسی ایجاد می شوند. می تواند سبب ایجاد بیماری در بیش از 400 گونه از پرندگان گردد و حتی سبب بیماری زایی در پستانداران نیز می گردد، تب طوطی می تواند سبب درجات مختلفی از درگیری در پرندگان شود.

برخی از آنها علامتی ندارند و برخی دیگر به نوع بسیار شدید آن مبتلا می شوند. تب طوطی حتی می تواند سبب مرگ طوطی ها گردد. این بیماری مشترک می تواند بسیار از پرنده ها از جمله پرندگان بسیار محبوب خانگی مثل انواع ماکائو ها، پاراکیت ها (مرغ عشق، ملنگو، شاه طوطی و …) ، کوکاتو ها (عروس هلندی، انواع مختلف کاکادو ها، گالارز و …)، طوطی لوری، کاسکو یا طوطی خاکستری آفریقایی، لاوبرد یا طوطی برزیلی که به طوطی کوتوله هم مشهور است، انواع مختلف کانرها (گرینچیک، طوطی خورشیدی، ژاندی کانر و…)، کبوتر و حتی اردک های خانگی را آلوده کند.

تب طوطی یکی از بیماری های واگیر دار است و می تواند از طریق هوا پخش گردد، و حتی باعث ایجاد بیماری در انسان ها گردد. این بیماری از پرنده به پرنده و از پرنده به پستانداران از جمله انسان منتقل می گردد.

تب طوطی چه نشانه هایی دارد؟

می تواند کاملا بی نشانه باشد و یا به شدت پرنده ها را درگیر کند. پرنده های سالم معمولا سه روز پس از تماس با پرنده بیمار یا ناقل نشانه های بیماری را از خود نشان می دهند، ولی اگر ناقل بیماری شوند. در ظاهر سالم هستند ولی همواره می توانند بیماری را به پرندگان و پستانداران دیگر منتقل کنند.  پرندگان ناقل اگر در شرایط استرس مثلا تولید مثل، جابجایی، بیماری و … قرار بگیرند می توانند علائم بیماری را از خود نشان دهند.

نشانه های بالینی تب طوطی

چشم های پف کرده و متورم

یکی از نشانه های رایج تب طوطی چشم های متورم است، چون التهاب رگ های خونی اطراف چشک را متورم می کند، این نشانه معمولا دیده می شود.

  کمک های اولیه در پرندگان و طوطی سانان

بی حالی

بی حالی و عدم تمایل به حرکت تقریبا در تمامی بیماری ها دیده می شود. این موضوع سبب کاهش مقدار خوراک دریافتی و در نتیجه آن کاهش سطح انرژی می گردد، لذذا پرنده انرژی کافی برای بازی، فعالیت های روزمره، آوازه خوانی و حتی پرواز را ندارد.

کاهش اشتها، بی اشتهایی، کاهش وزن و….

اگر پرنده شما اشتها قبل را ندارد، کمتر غذا می خورد و دچار کاهش وزن شده حتما می بایست به دامپزشک مراجعه کنید. بیماری های زیادی از جمله تب طوطی می تواند سبب کاهش وزن گردد.

پرهای پف کرده

پرنده ها برای حفظ دمای بدن و گرم ماندن اقدام به پف دادن پر های خود می کنند. تب طوطی سبب می شود پرنده احساس سرما کند، لذا برای گرم ماندن اقدام به پف دادن پرهای خود می کند، البته پف کردن پرها می تواند بیانگر احساسات مختلف طوطی مثثل عصبانیت یا شادی نیز باشد.

ترشحات از بینی

ترشح از بینی یکی از علائم معمول در تب طوطی است، این موضوع می تواند سبب مشکلات مختلف تنفسی از جمله مشکل در تنفس گردد.

مدفوع غیر طبیعی

مدفوع پرندگان مبتلا به تب طوطی بی قوام (قابلیت جاری شدن را دارد) و بی رنگ می گردد، مدفوع غیر طبیعی همیشه به معنای ابتلا به تب طوطی نیست، ولی اگر در کنار دیگر نشانه ها قرار گیرد می تواند شک ما نسبت به ابتلا پرنده به تب طوطی را بیشتر کند. وقتی کبد پرنده درگیر بیماری شود، قسمت های زرد و سبز مدفوع ممکن است بی رنگ گردد.

راه های انتقال تب طوطی چیست؟

تب طوطی یکی از بیماری های واگیر دار است، زیرا می تواند از طریق تنفس منتقل گردد. معمولا اگر یک پرنده آلوده به تب طوطی در یک خانه باشد، می تواند  بیش از یک عضو خانواده ( پرندگان، انسان ها و حتی دیگرد حیوانات) را آلوده کند. راه های انتقال:

تماس با پرنده آلوده

یکی از راه های سریع آلودگی پرند گان به تب طوطی تماس مستقیم با پرنده آلوده است. تنفس در محیط مشترک با پرنده آلوده می تواند سبب انتقال بیماری به پرنده سالم گردد.

انتقال از طریق هوا

اگر پرنده ها در یک اتاق با تهویه ضعیف باشند، وجود یک پرنده آلوده به کلامیدیا می تواند سبب ایجاد بیماری در سایرین گردد، انسان ها نیز معمولا از این راه مبتلا می گردند.

 

راه های تشخیص تب طوطی در پرندگان چیست؟

از آنجا که علائم تب طوطی در پرندگان به علائم دیگر بیماری ها نیز شبیه است. نیاز به تست های تشخیصی مبنی بر وجود آلودگی است. بهترین راه تشخیص آلودگی کلامیدیایی آزمایش خون است، در این روش حتی اگر نشانه بالینی وجود نداشته باشد. می توان حضور کلامیدیا را تشخیص داد. تست های بافت شناسی، می توتند به مشاهده آنتی ژن ها کمک کند. می توان از تست های سرولوژیک مختلف نیز کمک گرفت. باکتری کلامیدیا معمولا در مدفوع، کبد، ریه، کلیه، طحال، ترشحات چشم، شکاف حلق، مقعد پیدا می شود، همچنین کلامیدیا می تواند در لایه اطراف قلب یا همان پریکارد تجمع پیدا کند، چون همیشه کلامیدیا از مدفوع دفع نمی شود، برای یافتن آن در مدفوع می بایست چندین مرتبه از مدفوع نمونه تهیه کرد.

  واکسن های مورد نیاز بچه گربه

چگونه می توان تب طوطی را درمان کرد؟

خوشبختانه تب طوطی قابل درمان است، می توان برای درمان پرندگان مبتلا به تب طوطی از آنتی بیوتیک داکسی سایکلین به مدت 45 روز استفاده کرد. البته درمان های حمایتی و استفاده از سرلاک ریکاوری توصیه می گردد.

آیا همه پرندگان مبتلا به تب طوطی درمان می شوند؟

اگر درمانی برای تب طوطی در پرنده های مبتلا انجام نگردد. تقریبا 50 درصد آنها از بین می روند. درمان های آنتی بیوتیکی معمولا موفقیت آمیز است. اگر پرنده شما هریک از علائم گفته شده را نشان می دهد، هرچه سریع تر به دامپزشک خود مراجعه کنید، البته دقت داشته باشید. می بایست تا پایان دوره 45 روزه درمان را ادامه دهید.

چگونه از بروز تب طوطی جلوگیری کنیم؟

مثل تمامی بیماری ها بجای چاره برای درمان بهتر است از بروز تب طوطی در پرنده ها پیشگیری کنیم. بهداشت مناسب، قرنطینه و جداسازی پرنده های بیمار اهمیت زیادی دارد.

بهداشت هنگام تماس با پرندگان

برخی ضدعفونی کننده ها می توانند سبب از بین رفتن کلامیدیا شوند. بنابراین ضدعفونی یکی از راه های مهم پیشگیری از بیماری است. اگر با پرنده های دیگری بجز پرنده خودتان در تماس بودیدف دستهایتان را به خوبی بشویید و ضدعفونی کنید. بهتر است ملزومات مثل دانه، غذا، اسباب بازی و … پرندتان را از پرنده فروشی ها تهیه  نکنید چون ممکن است آلوده به انواع ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و حتی انگل ها باشند، اما اگر مجبور به چنین کاری شدین، حتما آنها را بشویید و ضدعفونی کنید. شما می توانید به راحتی انواع دان، پلت، اسباب بازی و هر آنچه برای پرنده خود نیاز دارید را به راحتی از پت شاپ انلاین دکتروودی تهیه کنید، تمامی محصولات ما اصلی و دارای تاییدیه دامپزشکی هستند/ و با پرندگان و حتی سرپرستان پرنده در تماس نیستند.

رعایت بهداشت در برابر پرندگان طبیعت

پرندگان وحشی و در محیط آزاد هم میتوانند ناقل کلامیدیا باشند. جوجه پرنده هایی که از آشیانه بیرون می افتند. پرنده های بیمار، زخمی و حتی جسد پرندگان همگی می توانند آلوده به انواع میکروب ها از جمله کلامیدیا باشند، شما با لمس آنها می توانید کلامیدیا را به پرنده خود منتقل کنید. اگر به پرندگان وحشی(به ویژه پرندگان دریایی دست زدید) حتما دست های خود را به خوبی بشویید.

  آموزش حرف زدن به پرنده | ترفندهای ساده و کاربردی

قرنطینه پرندگان جدید

اگر قصد به سرپرستی گرفتن پرنده جدیدی را داریدف و یا به هر نحوی پرنده جدیدی به محیط شما وارد خواهد شد (مثلا مدتی پرنده دوستتان مهمان شما باشد). پرنده جدید را حتما قرنطینه کنید، از آنجا که جابجایی یکی از مواردی است که کمک می کند پرنده از حالت ناقل به بیماری تغییر وضعیت دهد. قرنطینه به شما کمک می کند تا علائم احتمالی کلامیدیا را قبل از آلوده شدن پرنده خودتان تشخیص دهید و پرنده جدید را در کنار پرنده سالم قبلی قرار ندهید. قبل از مواجهه با پرنده جدید ماسک بزنید و دستکش یکبار مصرف بپوشید.

جداسازی پرنده های آلوده

اگر سرپرست چند پرنده هستید و یکی از آنها علائم تب طوطی یا ابتلا به کلامیدیا را نشان داد. بلافاصله پرنده را از سایرین جدا کنید، تا خطر ابتلا آنها به حداقل برسد، تهویه مناسب ، نظافت محیط، شستن دست ها و رعایت بهداشت همگی از نکات ضروری جلوگیری از تب طوطی در منزل هستند.

چگونه تب طوطی به انسان ها منتقل می گردد؟

تب طوطی یا کلامیدیا یکی از مهم ترین بیماری های مشترک بین انسان و پرندگان است، سروکار داشتن با پرنده آلوده می تواند باعث ابتلا شما به کلامیدیا گردد، این بیماری از طریق تنفس و استنشاق منتقل می گردد، لذا هرچه فاصله شما با پرنده بیمار بیشتر شود. خطر ابتلا شما کاهش پیدا می کند. با روشن کردن هواکش و باز کردن پنجره ها به بهبود تهویه محیط کمک کنید. هنگامی که با پرنده بیمار سروکار دارید از ماسک و دستکش استفاده کنید، ضدعفونی و بهداشت را فراموش نکنید.

علائم بیماری کلامیدیا در پستانداران و انسان ها با آنچه در پرندگان مشاهده می شود. متفاوت است، در انسان ها پسیتاکوزیس معمولا سبب مشکلات تنفسی، تب ،لرز، خستگی، درد عضلات، سرفه خشک و … است. در برخی پستانداران دیگر مثل گاو و خوک، کلامیدیا می تواند سبب سقط و مشکلات تولید مثلی، مشکلات چشم، لنگش، تب و آبریزش از بینی شود.

آلودگی به کلامیدیا اگر باعث بروز علائم شود و درمان نشود می تواند سبب مرگ شود، هرچند برخی از افراد هیچ علائمی نشان نمی دهند.

امیدواریم با پیشگیری از آلودگی به کلامیدیا شما و دوست پردارتون همیشه سالم و شاد باشید.

 

تا اینجا 2 نفر امتیاز داده
اگه خوشت اومد به اشتراک بزار!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب