پشتیبانی | مشاوره دامپزشکی

دلایل عفونت کیسه صفرا در گربه ها و جلو گیری از آن

دلایل عفونت کیسه صفرا در گربه ها و جلو گیری از آن

عفونت کیسه صفرا گربه های هر سنی و با هر نژادی را در گیر می کند. با ما در پت شاپ آنلاین دکتروودی همراه باشید تا دلایل بروز راه های جلو گیری آن را بررسی کنیم. برخی از گربه ها علائم خفیفی در عفونت  دارند، ولی برخی دیگر به طور ناگهانی علائم شدیدی را نشان می دهند. عفونت کیسه صفرا و مجاری صفراوی گربه ها معمولا باکتریایی است.

عفونت کیسه صفرا در گربه ها

خود را با از بین رفتن اشتها، بی حالی، اسهال و درد شکمی نشان می دهد. معمولا روی پوست و لثه های گربه های مبتلا به عفونت مثانه هاله زرد رنگی وجود دارد. عفونت های صفرا گربه ها واگیر دار نیست، ولی معمولا در اثر رسیدن باکتری ها از خون و یا دستگاه گوارش به کیسه صفرا رخ می دهد. عفونت  در گربه ها بسیار جدی است و نیاز به درمان دارویی و توجه ویژه دارد. گاهی درمان عفونت صفرا در گربه ها نیاز به جراحی دارد.

عفونت کیسه صفرا در گربه ها چیست؟

التهاب کیسه صفرا ، که کوله سیستیت نیز نامیده می شود، علل مختلفی دارد، عفونت های باکتریایی علت معمول آن است. باکتری ها از طریق جریان خون و یا دستگاه گوارش خود را به صفرا می رسانند و می توانند سبب عفونت  که بسیار جدی و تهدید کننده است، شود. عفونت کیسه صفرا  در گربه ها واگیردار نیست، ولی به نظر می رسد، وقتی کیسه صفرا ملتهب شود و باکتری ها فرصت رشد و تهاجم داشته باشند، عفونت ایجاد می گردد، گاهی نیز عفونت اولیه گوارشی باعث عفونت ثانویه کیسه صفرا گربه می گردد. گاهی منشا ابتلا به عفونت صفرا معلوم نیست، معمولا باکتری ای کلای، استرپتوکوکوس، کلستریدیوم و سالمونلا از عفونت های کیسه صفرا گربه ها جدا می شوند.

کیسه صفرا گربه

همانند انسان، زیر کبد قرار گرفته است، کیشه صفرا، صفرای تولید شده توسط کبد را جمع کرده و از طریق مجرای کوچکی به قسمت های بالایی روده بزرگ می ریزد. صفرا به شکستن چربی ها کمک می کند، روده ها حاوی مواد اضافی هستند که بعدا دفع می شوند، عفونت ها موجب اختلال در این روند می شود. التهاب یا عفونت های کیسه صفرا می تواند به سایر ارگان های مجاور مثل کبد، روده ها، پانکراس و حتی کل سیستم بدن آسیب بزند.

  تقسیم بندی گونه های طوطی برزیلی

مشکلاتی مثل بیماری های خود ایمن، سرطان، ضربه به شکم و ندرتا عفونت صفرا موجب این موضوع می شود. انسداد کیسه صفرا در اثر سنگ یا تومور می تواند منجر به عفونت کیسه صفرا بشود. اگر صفرا مسدود شود و صفرا نتواند از آن خارج بشود، می تواند منجر به تخریب بافت ، التهاب یا آسیب های بیشتر شود. این شرایط محیط کیسه صفرا را برای رشد و کلنی سازی باکتری ها مساعد می کند.

نشانه های عفونت کیسه صفرا درگربه ها چیست؟

گربه های مبتلا به عفونت صفرا به صورت ناگهانی بیمار می شوند، گاهی نیز نشانه های اندکی دارند که تدریجا شرایط بدتر می شود. ممکن است در مواقعی که عفونت کیسه صفرا خفیف باشد نشانه بالینی وجود نداشته باشد. معمولا نشانه ها بیشتر گوارشی هستند، ممکن است گربه کاملا دست از غذا خوردن بکشد یا کم اشتها بشود، تهوع، اسهال و درد شکمی نیز از علائم رایج می باشد. حالت زردی نیز مشاهده می شود، یعنی روی پوست، لثه ها، گوش و قسمت های سفید چشم هاله زردی مشاهده می شود.

نشانه ها

  • از دست رفتن اشنها
  • تب
  • زردی
  • درد شکم
  • بی حالی
  • کاهش وزن
  • شوک
  • از بین رفتن اشتها

گربه های مبتلا به عفوت صفرا گاهی اصلا غذا نمی خورند، ولی ممکن است عفونت کیسه صفرا سبب کاهش اشتها گربه به غذا خوردن شود، در چنین شرایطی مقداری از غذای گربه در ظرف باقی می ماند. گاهی مایل به خوردن تشویقی ها هم نیست، گربه های مبتلا به عفونت صفرا غذا را بو کشیده وبدون خوردن آن دور می شوند.

تب

نشانه های تب مثب کاهش فعالیت، مخفی شدن، غذا نخوردن و فرار کردن از افراد خانواده از نشانه های تب در گربه ها است. دمای بالای 39 درجه تب در نظر گرفته می شود.

زردی

معمولا وقتی رنگ دانه بیلی روبین صفرا به خوبی از بدن خارج نشود، زردی رخ می دهد، در این شرایط هاله زرد رنگی روی بافت بدن مشاهده خواهد شد. بیلی روبین یکی از اجزای خون می باشد، وقتی گلبول های قرمز خون پیر می شوند و می شکنند، توسط کبد تجزیه می گردند، بیلی روبین معمولا وارد صفرا شده و از این طریق به دستگاه گوارش ریخته و از آن توسط ادرار یا مدفوع خارج می گردد. اگر در هرجایی از این سیستم اختلالی وجود داشته باشد، بیلی روبین در بدن باقی مانده و موجب زردی می گردد.

  تشخیص و درمان تب طوطی یا آلودگی با کلامیدیا

درد شکمی

عفونت صفرا سبب ایجاد درد در شکم می شود. گربه ای که به دلیل عفونت کیسه صفرا دچار درد شکمی است، ممکن است بشیند و حالت سجده به خود بگیرد، گاهی مخفی می شوند، و اجازه بغل کردن و یا نوازش به شما نمی دهند، گاهی به دلیل اینکه نمی توانند به راحتی استراحت کنند، گربه ها زمان بیشتری استراحت می کنند. معمولا به دلیل درد شکمی اقدام به لیسیدن زیاد شکمشان می کنند.

اسهال و استفراغ

گربه های مبتلا به عفونت کیسه صفرا گاها نشانه های ناراحتی های گوارشی مثل اسهال و استفراغ را از خود نشان می دهند، این موضوع سبب کاهش وزن بیشتر و دهیدراته شدن آنها می گردد. گربه هایی که دچار تهوع هستند بیشتر لب هایشان را زبان می زنند و تر می کنند.

بی حالی

گربه های مبتلا به عفونت صفرا معمولا نسبت به فعالیت های روزمره تمایلی نشان نمی دهند و اغلب می خوابند. گاهی از شدت درد موهایشان را نمی آرایند، در نتیجه کثیف و شلخته به نظر می آیند. درد، تب، دهیدراتاسیون و ضغف همه موجب بی حالی گربه های مبتلا می گردد.

کاهش وزن

چون گربه به قدر کافی غذا نمی خورد، انرژی و مواد غذایی کافی به بدنش نمی رسد در نتیجه لاغر می شود. گربه های دچار به تهوع نیز از این طریق الکترولیت ها و مواد غذاییشان را از دست می دهند.

شوک

در مواردی که التهاب یا عفونت  بسیار شدید است، ممکن است گربه ها به شوک بروند. شوک وضعیت بسیار خطرناک تهدید کننده زندگی است که می بایست حتما به صورت اورژانسی درمان گردد. نشانه های شوک تنفس سریع و کم عمق، ضربان قلب بالا، لثه رنگ پریده، عدم تمایل به حرکت و دمای پایین بدن است.

  تغذیه دوران پرریزی

علل ایجاد کننده عفونت کیسه صفرا

هنوز به طور کامل مشخص نشده چرا گربه ها به عفونت کیسه صفرا مبتلا می شوند، ولی شرایط هایی است که سبب این عارضه می شود.

  • عفونت های باکتریایی در جریان خون یا دستگاه گوارش
  • انسداد مجرای صفراوی
  • تومور در داخل و یا نزدیکی کیسه صفرا یا مجاری صفراوی
  • ضربه به شکم
  • سنگ صفرا
  • بیماری های التهابی کبد، پانکراس و یا روده
  • تشخیص عفونت صفرا در گربه ها

معمولا دامپزشک ها بعد از انجام معاینات بالینی با استفاده از ابزار های کمک تشخیصی مثل، آزمایش خون، رادیوگرافی از شکم سونوگرافی شکم و در برخی موارد بیوپسی و کشت به تشخیص قطعی می رسند، چون نشانه های عفونت کیسه صفرا در گربه ها با برخی دیگر از بیماری ها مشترک است.

درمان عفونت کیسه صفرا در گربه ها

می توان با درمان های دارویی عفونت کیسه صفرا در گربه ها را مدیریت کرد، اما گاهی نیاز به جراحی و برداشتن کیسه صفرا در گربه های مبتلا است. می بایست با سرم تراپی مایعات از دست رفته بدن را جبران کرد و الکترولیت ها را متعادل کرد. آنتی بیوتیک مناسب برای درمان عفونت تجویز می گردد، برای اطمینان از اینکه عفونت کامل از بین رفته است می بایست آنتی بیوتیک تا یک ماه مصرف شود. ضدتهوع می بایست تجویز شود، همچنین ترکیباتی مثل بکمپلکس برای برگرداندن اشتها و حمایت ازز کبد ضروری هستند. اگر نیاز به جراحی بود، می بایست مراقبت های بعد از جراحی به خوبی انجام گیرد.

چگونه از عفونت کیسه صفرا در گربه ها جلوگیری کنیم؟

از آنجا که علل بروز عفونت کیسه صفرا در گربه ها به طور کامل شناخته نشده است، پیشگیری از این عارضه چندان قابل دسترس نیست، ولی اگر هریک از نشانه های گفته شده (بی اشتهایی، تهوع و بی حالی)، مشاهده شد، سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.

 

 

تا اینجا 1 نفر امتیاز داده
اگه خوشت اومد به اشتراک بزار!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب