پشتیبانی | مشاوره دامپزشکی

رفتار شناسی و زبان بدن طوطی سانان

رفتار شناسی طوطی ها

در این مقاله با هم به بررسی رفتار ها و زبان بدن طوطی ها می پردازیم تا درک بهتری از نیازها و احساسات طوطی ها داشته باشیم.

پرنده ها یکی از پرطرفدارترین حیوانات خانگی هستند، در بین پرنده ها طوطی ها طرفداران بسیار زیادی دارند. علی رغم اینکه بعضی از طوطی ها ممکن است صحبت کنند، طوطی ها توانایی بیان خواسته ها، نیاز ها و احساسات خود را با زبان ندارند.

بسیاری از مشکلات رفتاری که در طوطی‌ها مشاهده می گردد، مستقیماً با طبیعت طوطی در ارتباط هستند، اما اغلب به شکل اشتباه تفسیر و پاسخ داده می‌شوند. مهم ترین مشکل با طوطی ها نفهمیدن رفتارهای پیچیده آنها است، با دانستن گذشته طوطی و رفتارهای ذاتی طبیعی طوطی می توان بسیاری از مشکلات رقتاری معمول مانند جیغ زدن، گاز گرفتن، وابستگی بیش از حد ، تلاش برای تسلط بر انسان ها و در ارتفاع بالا قرار گرفتن را حل کرد.

چرا پرنده ها اینگونه رفتار میکنند؟

رفتار پرنده در واقع پاسخ او به شرایط محیطی، موقعیت های مختلف، محرک های صدا، نور و … است. برخی از رفتارهای پرنده مثل مراقبت از خود، تغذیه و… غریزی است، و برخی از پاسخ های خود را از محیط می آموزد.

پرندگان شما را به عنوان عضوی از گله پرندگان می بینند  و بنابراین بر اساس آن پاسخ می دهند. ممکن است پرنده شما فکر کند که رهبر گله است، و بخواهد این موضوع را اثبات کند، چنین پرنده هایی رفتارهای نامناسب مانند گاز گرفتن یا جیغ زدن دارند تا از قلمرو خود در برابر شما دفاع کند و به شما حمله کنند. اگر پرنده شما رفتارهای قلمروطلبانه دارد، قفس و وسایل پرنده را طوری قرار دهید که سطح ارتفاع سر پرنده از قفسه سینه شما پایین تر قرار بگیرد، اجازه ندهید پرنده روی سر و یا شانه شما قرار بگیرد، زیرا این موارد طوطی را به  مسلط شدن بر شما تشویق می کند.

رفتار پرنده ممکن است اشتباه تفسیر شود، مثلا ضربه زدن نوک با ریتم در واقع نشان دهنده تمایل برای ارتباط است. وقتی پرنده ها منقار بالا و پایین خود را به هم می سایند و به نوعی نوک قروچه می کنند که صدا تولید می کند، نشان دهنده رضایت آنها از وضع موجود است.

نفس نفس زدن نشانه آن است که پرنده بیش از حد گرم شده یا شاید ناراحت است. تکان دادن تند بال ها نشان دهنده آزار است. رفتار های پرنده خانگیتان را با دقت مشاهده کنید تا اطلاعات زیادی در مورد وضعیت روحی و عمومی او بدست آورید. ما در این قسمت اعضای مختلف بدن طوطی را بررسی می کنیم تا پیام احتمالی رفتارهای طوطی را بتوانید به راحتی حدس بزنید:

 

چشم های پرنده

پرندگان بر خلاف انسان، قادر به کنترل ارادی عنبیه خود هستند، آنها به راحتی و بسیار سریع مردمک چشم خود را بزرگ و کوچک می کنند. به این عمل “فلاش زدن” یا “سنجاق زدن” گفته می شود، پرندگان ممکن است در زمان هیجان ، علاقه به چیزی، زمان عصبانیت ، ترس یا پرخاشگری این عمل را انجام دهند. این تغییر در چشم می بایست به کمک بررسی شرایط محیط اطراف پرنده، و وضعیت بدن پرنده و سایر حرکات بدن تفسیر گردد.

مثلا وقتی پرنده ها پرهای خود را کمی پف بدهند و مردمک چشم را دائما کوچک و بزرگ کنند

صداهای پرنده

در طبیعت، پرندگان از صداهای مختلف برای هشدار دادن به دیگران در مورد خطر، جذب جفت، محافظت از قلمرو خود و حفظ ارتباطات اجتماعی در گله استفاده می کنند. معمولا صداهایی که توسط پرندگان تولید می شود برای سعی در برقراری ارتباط با شما است.

آواز خواندن، صحبت کردن، و سوت زدن:

این صداها اغلب نشانه های یک پرنده شاد، سالم و راضی هستند. برخی از پرندگان وقتی فردی را دوست دارند و او در کنار پرنده است،  بیشتر آواز می خوانند، صحبت می کنند و سوت می زنند. پرندگان خجالتی وقتی کسی او را تماشا کند، ساکت می مانند.

 

بلغور کردن:

بلغور کردن یا پچ پچ کردن می تواند بسیار آرام یا بسیار بلند باشد. پچ پچ آرام می تواند نشانه ای از رضایت باشد یا تمرین برای صحبت کردن باشد. پچ پچ بلند معمولا برای جلب توجه است و با آن به شما یادآوری می کند که او آنجاست. در حیات وحش، پرندگان اغلب شب ها قبل از خواب برای ارتباط با سایر اعضای گله صدا تولید می کنند.

  علت ریزش مو در گربه ها و درمان آن

 

غرغر کردن:

غرغر کردن ملایم پرندگان می تواند نشانه رضایت یا دلخوری باشد. هنگام غرغر کردن، محیط پرنده و زبان سایر قسمت های  بدن باید در نظر گرفته شود تا مشخص شود پرنده چه چیزی را بیان می کند.

 

تق تق کردن و رفتار با زبان:

در واقع صدای کلیک مانندی که پرنده ها با زدن زبانشان روی منقارتولید می کند، یا به اصطلاح سق زدن پرنده است. این رفتار معمولا وقتی پرنده بخواهدخودش را سرگرم کند یا بخواهد او را نوازش کنند یا روی دست شما بیاید انجام می شود.

 

غرش کردن:

همه پرندگان خانگی غرش نمی کنند، غرش کردن یک صدای تهاجمی است. اگر پرنده شما غرش می کند، محیط او را بررسی کنید و هر چیزی که ممکن است او را آزار بدهد از محیط بردارید. اگر پرندتان غرش می کند،  نبايد به او دست بزنید، زيرا نمي خواهند لمس شوند

بال های پرنده:

همیشه برای پرواز کاربرد ندارد، بلکه آنها اغلب برای برقراری ارتباط استفاده می شوند.

 

بال زدن:

بال زدن یا پرواز در محل، به عنوان ورزش و تمرین برای تقویت بال ها در جوجه ها ، برای جلب توجه شما یا فقط نشان دادن شادی انجام می شود. پرندگان اغلب صبح ها یا عصر ها حرکات کششی با بال ها و پاهای خود انجام می دهند که یوگای طوطی نامیده می شود، طوطی ها برای خنک شدن نیز بال های خود را باز می کنند.

 

باز کردن بال ها:

باز کردن بال ها می تواند در موارد مختلف مانند عصبانی شدن یا وجود درد مشاهده شود. پرنده ها برای مرتب کردن پرها نیز این عمل را انجام می دهند. اگر پرنده بال های خود را باز کند و همزمان شانه ها را قوز کند و سر را تکان دهد، اگر بالغ باشد ممکن است یک رفتار جفت گیری باشد ولی در جوجه ها معمولا برای گرفتن غذا انجام می گردد.

 

افتادگی بال:

پرندگان جوان باید یاد بگیرند که چگونه بال های خود را جمع کنند و اغلب قبل از یادگیری این موضوع اجازه می دهند بال هایشان آویزان شود. ولی ، در پرندگان بالغ ، افتادگی بال ممکن است نشان دهنده بیماری باشد. اگر پرنده به تازگی فعالیت بدنی کرده باشد یا اخیراً حمام کرده باشد، ممکن است اجازه دهد بال‌هایش از خستگی بیفتند یا اجازه دهد پرها خشک شوند و جای نگرانی نیست.

 

پرهای پرنده :

پرنده ها زمان زیادی را صرف آراستن پرهای خود می کنند، وضعیت پرها می تواند نشان دهنده وضعیت داخلی بدن پرنده، وضعیت روحی و حتی تغذیه ای او باشد.

 

پرهای ژولیده: پرندگان در طول روز چندین بار اقدام به پرآرایی پرهای خود را پر می کنند. این کار به از بین بردن هرگونه کثیفی یا گرد و غبار پرها کمک می کند و همچنین به بازگرداندن پرها به موقعیت طبیعی خود کمک می کند. معمولا طوطی ها از چربی موجود در غده چربی بالای دم خود کمک می گیرند و پرها را براق می کنند، اگر محیط سرد باشد، با پف دادن پرها خود را گرم نگه می دارند و در هنگام گرما ممکن است پرهای قاصدکی خود را بریزد تا خنک شود. گاهی به دلیل وجود بیماری پرنده قادر به حفظ دمای بدن خود نیست در چنین مواقعی علی رغم مناسب بودن دمای محیط پرهای خود را پف می دهند، برای مطالعه بیشتر در مورد نشانه های بیماری می توانید به مقاله نشانه های بیماری  در پت شاپ انلاین دکتر وودی مراجعه کنید.

موقعیت تاج:

پرندگانی مانند کاکادو و کوکاتیل و… دارای تاج مشخص روی سر خود هستند. یک پرنده راضی و آرام معمولاً تاج خود را عقب نگه می دارد و فقط انتهای تاج به سمت بالا متمایل می شود. اگر طوطی با دیدن شما، یک اسباب بازی جدید، یک خوراکی خوشمزه و … هیجان زده شود، اغلب تاج خود را بلند می کند. با این حال، اگر تاج بسیار بالا نگه داشته شود، نشان دهنده ترس یا هیجان زیاد است و باید به عنوان یک هشدار تلقی شود. یک پرنده پرخاشگر یا نگران ممکن است در حالی که سر خود را پایین نگه داشته و غرش می کند تاج را صاف نگه دارد.

  فوايد پلت برای طوطی ها

 

لرزیدن پرها:

لرزش پر ها ممکن است در زمان ترس ، هیجان بیش از حد یا جزیی از رفتارهای تولید مثلی مشاهده شود.

 

دم پرنده:

پرنده ها نیز مانند سایر حیوانات خانگی از دم و پرهای دم خود برای برقراری ارتباط استفاده می شود.

 

دم تکان دادن:

وقتی یک پرنده دم خود را مثل یک بادبزن تکان می دهد، مانند وقتی یک سگدم خود را تکان می دهد، ممکن بخواهد به شما بگوید که از دیدنتان خوشحال است. تکان دادن دم معمولا قبل از مدفوع کردن نیز مشاهده می شود پس از دیدن چنین رفتاری خیلی خوشحال نشوید.

 

چرخاندن دم:

چرخاندن دم نشانه کلی شادی است و زمانی که پرنده از دیدن شما یا چیزی خوشحال می شود، با اسباب بازی مورد علاقه اش بازی می کند و لذت می برد، دیده می شود.

 

تکان خوردن دم(دم زدن) :

حرکت دم به عقب و جلو همراه با تنفس سریع که به دنبال ورزش و فعالیت بدنی شدید کاملا طبیعی است و نشانگر تنفس سریع پرنده است. با این حال، اگر پرنده شما هنگام تنفس پرهای دم خود را به عقب و جلو تکان می دهد و بدون فعالیت به سختی نفس می کشد، ممکن است نشان دهنده علائم مشکلات تنفسی یا عفونت باشد و نیازمند مراجعه به دامپزشک است.

 

بازکردن و نمایش پرهای دم:

بازکردن پرهای دم اغلب با رفتارهای دیگری همراه است که نشان دهنده پرخاشگری یا عصبانیت است. باز کردن پرهای دم اگر همراه با سایر رفتارهای نشان دهنده عصبانیت و خشم نباشد،  قدرت و سرزندگی پرنده را به نمایش می گذارد.

پاها و پنجه ها

پرنده ها از پاها و پنجه های خود به اندازه سایر اعضای بدن برای برقراری ارتباط استفاده نمی کنند، اما برخی از جالب ترین رفتارهای پرندگان هستند.

 

ضربه زدن با پا:

برخی از پرندگان، به ویژه کاکادوها، به نشانه تسلط بر قلمرو خود، به پاهای خود ضربه می زنند. این معمولا زمانی اتفاق می افتد که آنها احساس کنند قلمروشان در معرض تهدید است.

 

با پا وارونه آویزان شدن:

با پا وارونه آویزان شدن بخشی طبیعی از رفتار بعضی پرنده ها است. معمولا وقتی از محیط خود خوشحال و راضی هستند، این کار را انجام می دهند.

 

جست و جو با پاها در رفتار شناسی

گونه هایی از پرنده که معمولاً روی زمین برای غذا جستجو می‌کنند، مانند طوطی خاکستری آفریقایی، ممکن است پاهای خود را مانند مرغ، کف زمین، قفس و … بکشند.

 

منقار و سر

یکی از پرکاربرد ترین اعضا بدنش است، پرنده ها از منقار برای نظافت تا شکستن آجیل و دانه ها استفاده می کنند. برای پرنده منقار یک سلاح دفاعی است و حتی برای ساختن لانه نیز استفاده می شود. همچنین راه های زیادی وجود دارد که پرنده از منقار خود برای گفتن چیزهایی به شما استفاده می کند.

 

کشیدن دو منقار روی هم:

ساییدن منقار ها روی هم یا اصطلاحا منقار قروچه اغلب نشانه رضایت در پرندگان است و معمولا هنگام خواب و استراحت پرنده شنیده می شود. این کار با لغزش پهلو به پهلو یک منقار بر روی منقار دیگر انجام می شود. برخی معتقدند که پرندگان با این کار منقار خود را آسیاب می کنند تا در بهترین شرایط خود نگه دارند.

 

کشیدن منقار روی سطوح:

معمولا پرنده ها  بعد از غذا خوردن منقارخود را با کشیدن روی سطوح پاک می کند، آنها معمولا از کف قفس یا کناره‌های قفس و یا چوب نشیمن استفاده می کنند. برخی از پرندگان با کشیدن منقار خود روی سطوح به عنوان راهی برای علامت گذاری قلمرو خود استفاده می کنند. این رفتار ممکن است در پرندگان زمانی که به جای جدید می روند یا با شخص جدیدی ملاقات می کنند یا در حضور سایر پرندگان مشاهده شود.

 

 گاز گرفتن:

پرندگان به دلایل مختلفی گاز می گیرند، بنابراین مهم است که رفتارهای دیگر و محیط اطراف پرنده را برای پیدا کردن دلیل آن به خوبی مشاهده کنید. دلایلی چون دفاع از قلمرو، ترسیدن یا عصبانی بودن همگی می توانند باعث گاز گرفتن پرنده شوند. منقار باز همراه با حالت خمیده و غرش نشانه قطعی این است که پرنده آماده گاز گرفتن است. در چنین مواقعی معمولا مردمک چشم پرنده باز و بسته می شود.

  تشخیص و درمان تب طوطی یا آلودگی با کلامیدیا

 

جویدن:

بیشتر پرندگان از جویدن لذت می برند و این کار را به دلایل زیادی انجام می دهند، از جمله اصلاح منقار، سرگرمی، لانه سازی و … حتما انواع مختلف اسباب‌بازی‌های جویدنی مناسب تهیه کنید تا پرنده شما را تحریک کند و علاقه‌مند کند و او را از جویدن و احتمالاً خوردن چیزهای نامناسب باز دارد. شما می توانید بهترین اسباب بازی های ایمن برای طوطی ها را از پت شاپ آنلاین دکتر وودی تهیه کنید.

 

برگشت غذا

در واقع برگشت غذای خورده شده است. معمولا ابتدا پرنده شما مردمک چشمانش را کوچک و بزرگ می کند، سرش را تکان می دهد و گردنش را می کشد، سپس غذایش را برمی گرداند ، او با این کار محبت زیادی را به شما نشان می دهد. پرندگان با بازگرداندن غذا به بچه های خود غذا می دهند و جفت های طوطی اغلب این کار را برای نمایش محبتشان انجام می دهند. مهم است که این موضوع با استفراغ تفکیک شود، چون استفراغ برای پرنده ها بسیار خطرناک است.

وضعیت بدنی طوطی نشانگر چیست؟

وضعیت کلی بدن در تعیین آنچه پرنده شما سعی دارد به شما بگوید مهم است. برخی از وضعیت های بدنی نشانگر موضوع خاصی هستند، چند مورد از وضعیت های رایج پرندگان را برای شما گردآوری کرده ایم:

 

آرام

اگر پرنده بدن آرامی داشته باشد و سر و بدنش صاف باشد و به اطراف توجه کند، خوشحال و خشنود است.

 

هشدار

اگر سر و بدن طوطی مسلط به اطراف است اما بدنش سفت و پرهایش باز شده است، او به شما اطلاع می دهد که مالک آن قلمرو است.

 

تعظیم

وقتی پرنده ای در حالی که سرش به سمت پایین خم شده است به سمت شما خمیده است و شاید سرش را تکان می دهد، او می خواهد که او را نوازش کنند یا بخوارانید.

 

سر پایین

اگر او با بدنی آرام و بال‌های برافراشته خمیده است، سعی می‌کند توجه شما را جلب کند یا شما را به شکل یک جفت می بیند.

 

رفتار پرخاشگر

اگر پرنده ای سرش به پایین خمیده باشد، چشمانش به هم چسبیده باشد، پرهای دم باز شده، پرهای بدن پف کرده و بدن سفت و سختی داشته باشد، هشدار می دهد و در صورت تحریک، حتما  گاز می گیرد. بهتر است کمی صبر کنید تا طوطی آرام شود، صدای غرش و تاج برآمده ممکن است سرنخ های دیگری باشد که نشان می دهد پرنده در حالت تهاجمی است.

 

دراز کشیدن به پشت

اگرچه احتمالاً در طبیعت غیرمعمول است، ولی بسیاری از طوطی های خانگی به پشت دراز می کشند و حتی ممکن است در آن وضعیت بخوابند. این موضوع در خانواده کانرها مثل گرینچیک، طوطی خورشیدی، ژاندی کانر و … بسیار معمول است.

 

وضعیت دفع

پرنده ممکن است قبل دفع مدفوع چندین قدم به عقب بروند، خم شوند و دم خود را تکان دهند و بازکنند.

پرندگان از بدن و اعضای بدن خود برای انتقال پیام به دیگران استفاده می کنند. این پیام ها گاهی بسیار واضح هستند و تقریباً هر انسانی می تواند معنای آنها را تفسیر کند. گاهی زبان بدن ممکن است دشوار و سخت باشد و برای تفسیر صحیح آن به تجربه نیاز است.

بسیاری از گونه ها زبان بدن خود را دارند، در حالی که بسیاری از زبان های بدن از مرز گونه پرندگان عبور می کنند. برقراری ارتباط با پرنده خود از طریق مشاهده و تفسیر زبان بدن او، رابطه شما را برای هر دوی شما بسیار آسان تر و رضایت بخش می کند. از آنجایی که برخی رفتارهای پرنده اکتسابی است.

شما نیاز به کشف زبان بدن مختص پرنده خود دارید، وقت گذراندن با طوطی به کشف هرچه بهتر زبان بدن طوطی و ارتباط صحیح تر بین شما کمک می کند.

 

 

تا اینجا 9 نفر امتیاز داده
اگه خوشت اومد به اشتراک بزار!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب