پشتیبانی | مشاوره دامپزشکی

رهکار های افزایش طول عمر طوطی

راهکار های افزایش طول عمر طوطی

طوطی من چقدر عمر می کند؟

یکی از دغدغه های اصلی سرپرستان حیوانات خانگی، طول عمر این موجودات دوست داشتنی است، به دلیل وابستگی های عاطفی که بین ما و طوطی ها به وجود می آید، دوست نداریم از آنها جدا شویم، البته چون این موجودات پردار دوست داشتنی نیز بسیار عاطفی هستند و به ما وابسته می شوند،مهم است مسئولیت نگهداری آنها را تا پایان عمرشان به عهده بگیریم. در این مقاله از پت شاپ آنلاین دکتروودی به بررسی طول عمر طوطی های نژاد های مختلف، عوامل موثر بر آن و چگونگی افزایش طول عمر طوطی ها می پردازیم.

پرندگان به صورت کلی بین 10 تا 50 سال و یا حتی بیشتر بسته بر گونه، شرایط زندگی، تغذیه و … می توانند عمر کنند. طوطی ها دسته بزرگی از پرندگان هستند که شامل 297 گونه مختلف می شوند، طوطی ها اندازه های مختلفی دارند، بعضی از طوطی ها آنقدر کوچگ هستند که در دست جا می شوند و برخی دیگر به بزرگی یک گربه هستند، میزان طول عمر طوطی ها نیز همینقدر متنوع است.

سرپرستان می بایست در مورد طول عمر پرنده خود آگاه باشند، تا بتوانند از طوطی در تمام طول عمرش به خوبی نگهداری و مراقبت کنند.

میانگین طول عمر طوطی ها

طوطی ها یکی از شگفت انگیز ترین حیوانات خانگی هستند، چرا که طول عمر برخی از آنها آنقدر طولانی است که بتوانید در طول زندگی خود با آنها همراه باشید. طوطی های خانگی نسبت به طوطی هایی که در حیات وحش زندگی می کنند، طول عمر بیشتری دارند، چرا که خطرات محیطی آنها را تهدید نمی کند و معمولا در معرض شکارچی ها نیستند، بعلاوه رسیدگی های بهداشتی و چکاپ های دامپزشکی باعث می شود کمتر به بیماری ها مبتلا شوند و حتی در صورت ابتلا درمان گردند، ولی به این معنی نیست که آنها کاملا از بیماری ها و مشکلات مصون هستند.

  راهنمای خرید پرنده سالم

نسبت جثه به عمر طوطی

به صورت قانونی کلی هرچه جثه طوطی بزرگتر باشد، طول عمر طولانی تری خواهد داشت. در این قسمت ما فهرستی از طول عمر تخمینی پرندگان مختلف تهیه کرده ایم، این لیست طبق یک پرنده سالم که در شرایط ایده آل و با تغذیه و شرایط نگهداری مطلوب زندگی می کند تخمین زده شده است، البته که این ارقام ممکن است بیشتر و کمتر شوند.

گونه طوطی طول عمرتخمینی
طوطی خاکستری آفریقایی معروف به کاسکوچهل تا شصت سال و حتی بیشتر
طوطی آمازونبیست و پنج تا هفتاد و پنج سال
باجریگار معروف به مرغ عشق (پاراکییت کوچک)پنج تا هجده سال
کایکتا پنجاه سال
قناریده سال
کوکاتیل معروف به عروس هلندیده تا پانزده سال
کانر ها( شامل گرینچیک، طوطی خورشیدی، طوطی ژاندی و..)ده تا سی سال بسته به جثه (درشت جثه تر طول عمر بیشتر)
کبوتربیست سال یا بیشتر(در طبیعت حدود 11-12 سال عمر می کنند)
اکلکتوسسی تا پنجاه سال و حتی بیشتر
فنچپنج تا نه سال ولی در صورتی که نگهداری مناسب و محیط بزرگ در اختیارش باشد بیشتر هم میتواند عمر کند.
لاوبرد معروف به طوطی برزیلی یا کوتولهده تا پانزده سال
طوطی سنگالتا پنجاه سال ولی در طبیعت نهایتا تا بیست و پنج سال

 

عوامل موثر بر طول عمر طوطی

مهم ترین عواملی که بر طول عمر طوطی ها موثر است، تغذیه مناسب بر پایه پلت، میوه و سبزیجات، مراقبت های دامپزشکی و سلامت روانی طوطی است.

اگر شما بتوانید محیطی تمیز و ایمن برای بازی و ورزش طوطی فراهم کنید، جوری که طوطی بتواند بالا و پایین برود و بال هایش را آزادانه باز کند، می تواند عمر طولانی تری داشته باشد. می بایست طوطی ها بتوانند در طول روز آفتاب بگیرند و اگر چنین امکانی برای شما فراهم نیست با استفاده از لامپ های یو وی نیاز بدن آنها را تامین کنید، پیش سازهای ویتامین دی در مجاورت نور خورشید به این ویتامین تبدیل می گردند، همچنین حفظ ریتم مناسب خواب و نظم خواب پرنده از اهمیت زیادی برخوردار است، جایگاه استراحت پرندگان هنگام شب می بایست تاریک و ساکت باشد، تا سلامت روانی طوطی حفظ شود.

  دلایل اسهال در بچه گربه ها پیشگیری و درمان آن

طول عمر دیگر طوطی ها

برخی از طوطی ها مثل عروس هلندی یا لاوبرد ها و … عادت به زندگی در گله دارند، چنین پرندگانی را نباید به صورت تنها نگهداری کرد، چرا که ممکن است از نظر روانی دچار آسیب شوند. انسان ها هرچقدر هم تلاش کنند نمی توانند عدم حضور یک پرنده را جبران کنند.

اگر اقدام به خرید پرنده ی جدیدی می کنید، از سلامت آن مطمئن شوید. بهتر است شجره نامه طوطی نیز بررسی شود، چرا که ژنتیک یکی از عوامل مهم در تعیین سلامت و طول عمر طوطی ها است.

رعایت رژیم غذایی مناسب برای طوطی ها

نه تنها به سالم ماندن طوطی شما کمک می کند، بلکه از بروز بیماری ها نیز جلوگیری می شود، بنابراین پرنده شما عمر طولانی تری خواهد داشت. رژیم غذایی مناسب شامل پلت، غلات، دانه ها، آجیل و میوه و سبزیجات تازه است. رژیم غذایی متناسب می بایست تمامی نیازهای غذایی طوطی از جمله ویتامین ها، پروتئین،چربی و …. را فراهم کند، یکی از مهم ترین عناصر لازم کلسیم است که با قرار دادن بلوک های مخصوص و کف دریا(استخوان ماهی مرکب) می توان نیاز پرنده را تامین کرد.

رژیم غذایی تماما تخمه آفتابگردان

یکی از بدترین روش های تغذیه ای است، ممکن است پرنده ها عاشق تخمه باشند، ولی تخمه حاوی چربی بسیار زیاد و مواد تغذیه ای اندک است.

استفاده از مواد حاوی آنتی اکسیدان

مثل انواع سبزیجات تازه، انواع آجیل و … از بروز برخی عوارض مثل سرطان ها جلوگیری می کند. برخی میوه ها مثل توت فرنگی و سبزیجات مثل انواع فلفل حاوی مقادیر بالای ویتامین سی هستند، ویتامین سی علاوه بر تقویت سیستم ایمنی یک آنتی اکسیدان عالی محسوب می شود.

  تغذیه دوران پرریزی

استفاده مناسب از اسباب بازی ها

به بهبود وضعیت بدنی و روحی طوطی ها کمک می کند، مثلا انواع اسباب بازی های جویدنی علاوه بر سالم نگه داشتن منقار پرنده به حفظ سلامت روانی پرنده کمک می کنند، چون در طبیعت نیز پرنده ها زمان های زیادی را صرف جوییدن چوب می کنند، همچنین باعث سرگرم شدن طوطی می گردد که از بروز مشکلاتی همچون پرکنی جلوگیری می شود.

اسباب بازی های بالا رفتنی

مثل انواع نردبان سبب می شود طوطی فعالیت فیزیکی داشته باشد، که این امر برای تناسب فیزیکی طوطی مهم است. شما می توانید انواع اسباب بازی های استاندارد طوطی را از پت شاپ اینترنتی دکتر وودی تهیه کنید.

حتما با طوطیتان وقت بگذرانید

اگر با طوطی بازی کنید، آموخته های جدید یاد او بدهید، نه تنها پیوند عاطفی قوی تری بین شما شکل می گیرد، بلکه طوطی سرگرم می شود و این امر از بروز مشکلات رفتاری در طوطی ها جلوگیری می کند.

امیدواریم با نگهداری درست از طوطی ها سالهای سال در سلامت و شادی در کنار شما زندگی کنند.

تا اینجا 2 نفر امتیاز داده
اگه خوشت اومد به اشتراک بزار!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب