پشتیبانی | مشاوره دامپزشکی

علائم بارداری خرگوش چیست و چگونه از ان نگهداری کنیم

علائم بارداری خرگوش چیست و چگونه از ان نگهداری کنیم

بارداری خرگوش

اگر شما خرگوش های نر و ماده بالغ را با یکدیگر نگهداری می کنید یا خرگوش ماده بالغی را تازه به سرپرستی گرفته اید که همراه با خرگوش های نر بالغ نگهداری شده است، ممکن است خرگوش شما باردار باشد، البته که مراقبت از خرگوش حامله نیازمند توجه زیادی است، پت شاپ آنلاین دکتروودی در این مقاله تمامی نکات مربوط به تشخیص حاملگی خرگوش، نگهداری و تغذیه خرگوش های باردار، نگهداری از بچه خرگوش ها و حتی حاملگی کاذب و پیشگیری از بارداری خرگوش ها را بررسی خواهیم کرد.

علائم بارداری خرگوش ها

خرگوش ماده ای  که عقیم نشده باشد و از نظر جنسی بالغ باشد، اگر در تماس با خرگوش نر بالغ قرار گیرند، ممکن است باردار شوند. خرگوش های نژادهای کوچک تر (کوتوله) در سن سه و نیم تا چهارماهگی به بلوغ جنسی می رسند. به صورت کلی اگر خرگوش نر و ماده عقیم نشده بالای سه و نیم ماه در کنار یکدیگر باشند، ممکن است علائم بارداری خرگوش را مشاهده کنید. مثل تمام پستانداران شکم خرگوش ماده باردار بزرگ می شود، چرا که بچه ها درون شکم (رحم) خرگوش ماده رشد می کنند، مشخص ترین علامت بارداری خرگوش ها بزرگ شدن شکم خرگوش ماده است. میزان خوراک خرگوش های باردار افزایش پیدا می کند و تمایل بیشتری به غذا خوردن دارند. خرگوش های آبستن بداخلاق و دمدمی مزاج می شوند.

البته اگر خرگوش شما همیشه بداخلاق بوده است، این علامت خیلی تعیین کننده نیست. بعد از گذشت 10-12 روز از جفت گیری خرگوش ها اگر به آرامی شکم خرگوش را لمس کنید، گلوله های ریز توپ مانندی حس می کنید که در واقع جنین های خرگوش هستند. البته در ملامسه احتیاط کنید، تا به جنین های خرگوش آسیبی نزنید.

این گلوله های کوچک به رشد خود ادامه می دهند و تا چند هفته بعد بچه خرگوش ها به دنیا می آیند. معمولا دوره بارداری خرگوش ها 30 روز است. اگر تا 30 روز بعد از جفت گیری، خرگوش ماده زایمان نکرد، می بایست به دامپزشک مراجعه کنید، تا دامپزشک تصمیم بگیرد که آیا نیاز به جراحی سزارین برای تولد بچه خرگوش ها است؟ یا خرگوش می تواند به صورت طبیعی بچه خرگوش ها را به دنیا بیاورد. هرچقدر به شما دیرتر به دامپزشک مراجعه کنید، به خصوص بعد از 32 روز، بچه خرگوش ها شانس کمتری برای زنده ماندن دارند.

  فوايد پلت برای طوطی ها

تشخیص علائم از روی رفتار خرگوش ها

خرگوش های ماده یک هفته قبل از تولد بچه خرگوش ها رفتار لانه سازی از خود نشان می دهند، واضح ترین نشانه لانه سازی خرگوش ها کندن موهای بدن برای تهیه بستر و حفر تونل در گوشه ای از جایگاه می باشد، که البته حفر تونل در خرگوش هایی که در خانه نگهداری می شوند مشاهده نمی شود.

خرگوش ماده با استفاده از کاه، کلش، یونجه و علوفه در دسترس و موهای بدن خود برای نوزادان خود بستر مناسبی فراهم می کند. این کندن موهای بدن توسط خرگوش ماده ممکن است برای سرپرستان کم تجربه نگران کننده باشد، البته که این موضوع کاملا طبیعی است. معمولا یک هفته بعد از شروع لانه سازی خرگوش ماده، بچه خرگوش ها متولد می شوند، اگر خرگوش شما اقدام به کندن موهای بدن خود کرده است، معمولا بچه خرگوش ها یک یا دو روز بعد به دنیا خواهند آمد. معمولا خرگوش های ماده در شب زایمان می کنند.

نگهداری از خرگوش باردار

علاوه بر تغذیه مناسب و آب تازه، فضای کافی می بایست در اختیار خرگوش مادر قرار گیرد، تا بتواند به راحتی لانه سازی کرده و بچه خرگوش ها را در لانه جا بدهد. خرگوش ها می توانند تا 15 بچه خرگوش به دنیا بیاورند. پس برنامه ریزی برای فضای کافی و مناسب لانه را فراموش نکنید.

بهترین لانه برای خرگوش ها، استفاده از توالت گربه است، که به راحتی تمیز می شود. توالت خرگوش را از علوفه، بستر های تجاری یا چیپس چوب پر کنید. البته ممکن است خرگوش قبل از تولد بچه خرگوش ها روی بستر دستشویی کند، اگر بستر لانه کثیف شد قبل از تولد بچه خرگوش ها حتما آن را تمیز کنید. البته می توانید از باکس های بزرگ پلاستیکی (جای نان) استفاده کنید و کنار آن را ببرید. تا لانه مناسبی برای تولد بچه خرگوش ها ایجاد کنید، ولی رعایت بهداشت لانه های چوبی سخت است و بهتر است از لانه های چوبی استفاده نکنید. حتی ممکن است لانه های چوبی آلوده به حشرات باشند.

  آموزش حرف زدن به پرنده | ترفندهای ساده و کاربردی

سعی کنید خرگوش ماده را به لانه تهیه شده علاقه مند کنید، تا حتما زایمان خود را در لانه انجام دهد.

تغذیه خرگوش باردار

خرگوش های باردار یا خرگوش های شیرده نسبت به دیگر همنوعان خود به مواد غذایی بیشتری احتیاج دارند. چون علاوه بر تامین نیاز روزانه بدن خود، به موادغذایی برای تامین رشد بچه خرگوش ها احتیاج دارند. خرگوش ماده باردار نیاز به کلسیم، پروتئین و انرژی بیشتری نسبت به سایر خرگوش های بالغ دارد. پس اگر خرگوش شما باردار است. از مواد غذایی با ارزش مثل برگ یونجه و پلت برای تغذیه خرگوش باردار استفاده کنید تا مواد غذایی کافی به خرگوش برسد. آب تمیز و تازه همواره می بایست در دسترس خرگوش ها باشد.

خرگوش های بالغ بیشتر علوفه های کم پروتئین  و کلسیم مثل فیورین، آروندودوناکس ، اورچارد، برموداگرس و کروز استفاده می کنند. طی دوره حاملگی خرگوش تدریجا یونجه وارد رژیم غذایی خرگوش کنید، هر روز مقداری از یونجه را به علوفه قبلی اضافه کنید تا خرگوش به آن عادت کند. تغییر ناگهانی جیره خرگوش به یونجه به خصوص برگ یونجه، می تواند باعث شل شدن مدفوع شود.

نگهداری از بچه خرگوش

خرگوش های ماده معمولا نگهداری کامل و کافی از بچه خرگوش ها دارند و نیازی به مداخله انسان ها ندارند. ماده خرگوش ها یک یا دو بار در روز به بچه خرگوش ها رسیدگی می کنند، بعد از چهار تا پنج هفته از تولد، ماد خرگوش بچه خرگوش ها را از شیر می گیرد. خرگوش های ماده معمولا یک بار در روز، صبح های زود به بچه خرگوش ها شیر می دهند. اگر صبح زود بچه خرگوش ها را نگاه کنید، سفیدی شیر در شکم گرد بچه خرگوش ها را خواهید دید. هر بچه خرگوش روزانه حدود هفت گرم وزن می گیرد.

  کمک های اولیه در پرندگان و طوطی سانان

حاملگی کاذب خرگوش

گاهی اوقات خرگوش های ماده دچار حاملگی کاذب می شوند. در حاملگی کاذب بدن فکر می کند که خرگوش آبستن است ولی در واقع بچه خرگوشی وجود ندارد. حتی خرگوش های ماده ای که تکی نگهداری می شوند هم ممکن است دچار حاملگی کاذب شوند، رفتار خرگوش هایی که دچار حاملگی کاذب هستند تغییر می کند، و دمدمی مزاج می شوند. و معمولا از خود رفتارهای لانه سازی نشان می دهند. البته حاملگی کاذب خرگوش ها بیشتر از دو یا سه هفته طول نمی کشد.

پیشگیری از بارداری خرگوش

یکی از راهکارهای پیشگیری از بارداری در خرگوش ها، جدا نگه داشتن خرگوش های بالغ ماده از خرگوش های نر بالغ است. البته بهترین راه جلوگیری از بارداری خرگوش ها عقیم سازی خرگوش است. در عقیم سازی خرگوش رحم و تخم دان ها به صورت کامل خارج می شوند. عقیم سازی خرگوش ها باعث پیشگیری از ابتلا به انواع مختلفی از سرطان ها می شود. از بروز حاملگی کاذب و رفتارهای جنسی هم جلوگیری می کند.

برای شما سرپرست آگاه و خرگوش زیبایتان آرزوی سلامتی و روزهای خوبی داریم.

 

تا اینجا 7 نفر امتیاز داده
اگه خوشت اومد به اشتراک بزار!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب