پشتیبانی | مشاوره دامپزشکی

مدت زمان مناسب پیاده روی سگ ها چقدر است؟

مدت زمان مناسب پیاده روی سگ ها چقدر است؟

اهمیت پیاده روی برای سگ های خانگی

با پت شاپ آنلاین دکتروودی همراه باشید تا اهمیت پیاده روی در سگ ها را بررسی کنیم و به شما عزیزان بگوییم که چگونه این کار را انجام دهید تا این کار مفید بدون خطر انجام شود.

پیاده روی روزانه برای سگ ها فواید بسیار زیادی دارد، پیاده روی باعث حفظ سلامت جسمی، بهبود سلامت روان و روحیه تقریبا در تمامی سگ ها می شود. این یک ورزش محسوب می شود و برای سلامت جسمی سگ ها مفید است. راه رفتن باعث تامین سلامت روحی و روانی آنها نیز می شود. سگ ها در پیاده روی رایحه های مختلفی را بو می کشند. با انسان ها و سگ های جدیدی مراوده می کنند و در دنیای بزرگ اطرافشان به راحتی چرخ می زنند و نشانه گذاری می کنند. که برایشان بسیار لذت بخش است.

برای سگ ها پیاده روی  یک زنگ تفریح محسوب می شود. این کار باعث تخلیه انرژی سگ ها و رفع حس رخوت از آنها می شود، عموما سگ ها بعد از آن شاد تر می شوند و آرامش بیشتری دارند. راه رفتن با سگتان، برای خود شما هم مفید است. پیاده روی نه تنها برای شما نیز یک ورزش محسوب می شود. بلکه با ترشح بیشتر دوپامین شادتر خواهید بود و پیوند عاطفی بین شما و سگتان نیز عمیق تر می شود.

پیاده روی برای چه سگ هایی ممنوع است؟

توله سگ های واکسینه نشده

از آنجایی که توله سگ ها به بیماری های ویروسی مثل درگیری های پاروویروسی و دیستمپر بسیار حساس هستند. تا پایان کامل واکسیناسیون و دریافت همه نوبت های واکسن سگ، هرگز سگ تان را به پیاده روی نبرید. چون ایمنی کافی نسبت به این ویروس ها ندارند و ممکن است به این ویروس ها آلوده شوند.

سگ های مبتلا به مشکلات روحی

  درمان سرماخوردگی در گربه ها و تشخیص علائم و پیشگیری

بعضی از سگ ها به دلیل ابتلا به مشکلات روحی ممکن است دچار ترس و یا اضطراب باشند. رفتن به محیط های جدید و دیدن آدم ها و سگ های نا آشنا ممکن است باعث تشدید مشکلات روحی در چنین سگ هایی شود. پس اگر سگ شما دچار اضطراب یا ترس است. قبل از پیاده روی با دامپزشک رفتارشناس حیوانات مشاوره کنید.

سگ های مبتلا به مشکلات جسمی

برخی سگ ها دچار مشکلات جسمی مختلفی مثل مشکلات مفصلی و… هستند که نمی توانند به صورت عادی از یک پیاده روی طبیعی لذت ببرند، برای چنین سگ هایی پیاده روی توصیه نمی شود، و در صورت نیاز به فعالیت  پیاده روی در آب به آنها توصیه می گردد.

چه میزان پیاده روی برای سگ ها لازم است؟

سگ ها بسته به سن، نژاد، وضعیت سمانی و سایر فاکتورها، به میزان متفاوتی پیاده روی احتیاج دارند.

توله های واکسینه می توانند راه رفتن های کوتاه داشته باشند. توله سگ ها انرژی زیادی دارند ولی استقامت بالایی ندارند و زود خسته می شوند. بهترین نوع راه رفتن  برای توله سگ ها ،پیاده روی های کوتاه پنج تا ده دقیقه ای ولی چند نوبت (سه بار یا بیشتر) در روز است.

سگ های  نوجوان (سینیور) می توانند این کار را طولانی تر نسبت به پاپی ها داشته باشند. ولی برای جلوگیری از آسیب به مفصل ها و ماهیچه های آنها می بایست پیاده روی آنها نسبت به سگ های بالغ مدت زمان کمتری داشته باشد. هرچه سن سگ کمتر باشد مقاومت کمتری دارد و زودتر خسته می شود. این توله ها می توانند دو بار در روز و هر بار 20 تا 30 دقیقه راه بروند. اگر توله شما استقامت خوبی نشان می دهد و خسته نمی شود، می توانید مدت زمان آن را با سگ تان افزایش دهید.

  علائم التهاب لثه در گربه ها علت و درمان آن

سگ های بالغ نسبت به سگ های نوجوان و توله ها می توانند مدت زمان طولانی تری پیاده روی کنند. بسته به نژاد، فرم بدن ،شخصیت سگ و… ممکن است پیاده روی طولانی تر یا کوتاه تر بشود. سگ های بالغ معمولا از این کار خسته نمی شوند و تا جایی که شما توان داشته باشید با شما هم مسیر خواهند شد. دو بار در روز سگ های بالغ را به پیاده روی ببرید، اگر سگتان سالم است اصلا از طولانی شدن آن  یا بیشتر شدن تعداد دفعات نترسید.

پیاده روی در نژادهای مختلف سگ

سگ های نژاد کوچک

مثل شی هوا هوا، مالتیز، پاپیلون، تریر یورک شایر، پامرانین نیاز به پیاده روی کوتاه تر دارند، چنین نژادهایی پاها و دست های کوچک و مفاصل آسیب پذیری دارند که تحمل فشار کمتری نسبت به سگ های بزرگ دارند.

سگ های نژاد براکیوسفال

مثل باکسر، بولداگ، فرنچ بولداگ و پاگ که صورت های فشرده ای دارند، می بایست پیاده روی کوتاه تری نسبت به سایر نژاد ها داشته باشند، چون بینی کوتاه سبب می گردد این نژاد ها تنفس سخت تری داشته باشند و در هنگام تمرین و فعالیت ممکن است دچار مشکلات شوند.

اگر سگ شما جز نژاد های کوچک، صورت تخت و یا پا کوتاه است، با دو بار در روز و هر بار 15 تا 30 دقیقه شروع کنید. بهتر است در زمان های خنک تر مثل هنگام غروب یا شب و صبح های زود  انجام شود تا تمرین برای سگ راحت تر باشد و به پیشگیری از گرما زدگی کمک می کند. اگر سگتان هنگام این کار  کاملا خوشحال بود و تمایل به ادامه آن داشت می توانید تدریجا زمان پیاده روی را افزایش بدهید، ولی به یاد داشته باشید قبل از اینکه سگ کاملا خسته شود تمرین را متوقف کنید.

  عواقب درمان آنتی بیوتیکی خودسرانه

سگ های نژاد بزرگ و متوسط

مثل گلدن رتریور، انگلیش اسپرینگر اسپانیل، بیگل، لابرادور رتریور و… می توانند پیاده روی های طولانی تری داشته باشند که البته برای حفظ تناسب اندام و سلامت بدنی آنها بسیار مفید است. این نژاد ها می توانند به راحتی پیاده روی های طولانی مدت داشته باشند.

سگ های نژاد ورزشی

مثل بوردر کالی، آسترالین شفرد، سیبرین هاسکی و…. سگ هایی هستند که می توانند پیاده روی های سرعتی و استقامتی داشته باشند. پیاده روی های طولانی و سریع برای نژادهای ورزشی نه تنها برای آنها لذت بخش است، بلکه سبب آرامش و شادی آنها در خانه نیز می شود.

برای سگ های متوسط تا بزرگ جثه به ویژه نژادهای ورزشی مدت زمان شروع پیاده روی از 30 تا  60 دقیقه دو بار در روز مناسب است. در صورت تمایل سگ می توانید تعداد دفعات یا مدت زمان پیاده روی را افزایش دهید.

بهترین زمان پیاده روی سگ ها چه موقع است؟

البته که سگ ها عاشق راه رفتن هستند و تقریبا هر زمانی برای این کار آماده هستند. ولی صبح ها و هنگام غروب بهترین زمان راه رفتن سگ ها است. اگر شاغل هستید می توانید صبح ها قبل از رفتن به سرکار و عصرها هنگام برگشت به خانه سگتان را به پیاده روی ببرید، این زمان ها معمولا خنک ترین ساعات روز هستند. و حتی در تابستان هم زمان های مناسبی هستند، چون هوا خیلی گرم نیست و البته محیط خلوت تر است.

امیدواریم بتوانید از پیاده روی در کنار سگتان لذت ببرید. البته توجه داشته باشید، اگر سگتان در محیط بیرون مدفوع کرد .حتما مدفوع را با دستکش درون یک کیسه در بسته جمع آوری کنید تا سلامت جامعه به خطر نیفتد.

 

 

تا اینجا 2 نفر امتیاز داده
اگه خوشت اومد به اشتراک بزار!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب