پشتیبانی | مشاوره دامپزشکی

مسمومیت با فلز در طوطی سانان

مسمومیت با فلز در طوطی سانان

یکی دیگر از انواع مهم مسمومیت ها در طوطی سانان مسمومیت با فلز است، این نوع مسمومیت درمان سخت و البته هزینه بری دارد، داروهای مربوط به درمان مسمومیت با فلز در طوطی ها به سختی قابل دسترسی هستند و قیمت بالایی دارند. لذا توجه به پیشگیری از مسمومیت با فلز در پرندگان اهمیت زیادی دارد. با ما در پت شاپ انلاین دکتروودی همراه باشید.

اگر طوطی من تکه ای فلز خورد چه کنم؟

مسمومیت حاد طوطی با فلز

وقتی طوطی یک تکه فلز را ببلعد. معمولا دچار مسمومیت حاد با فلز می گردد، اگر متوجه شدین که طوطی شما تکه ای فلز بلعیده است، برای کاهش جذب فلز و افزایش سرعت دفع می توانید مقداری پارافین مایع خوراکی به طوطی بخورانید، در این حین اگر به سرعت به دامپزشکی مراجعه کنید، با تنقیه پارافین از جذب فلز در روده ها نیز جلوگیری می گردد.

مسمومیت مزمن طوطی با فلز

گاهی طوطی ها تکه فلزی را نمی بلعند، بلکه در طولانی مدت و هر روزه با زبان و نوک خود با فلزات در تماس هستند، در چنین مواردی  تدریجا فلز موجب مسمومیت طوطی ها می گردد.

چه مواردی در منازل می تواند سبب ایجاد مسمومیت با فلز در طوطی ها گردد؟

  • ١.لوستر های از جنس فلز
  • ٢.سرب پایین پرده، در اغلب پرده های بلند برای جلوه بهتر از نوار سربی استفاده میشه. از آنجا كه پرنده ها تمایل زیادی به مخفی شدن در بین پرده و پارچه دارند ممكن است مقداری از این سرب ها رو خارج كرده و ببلعند، مسمومیت با این فلز بسیار خطرناك و اغلب موجب مرگ طوطی می گردد.
  • ٣.زیور آلات و اکسسوری ها، كلیپس قسمت های تزیینی لباس مثل كمربند و… اغلب از قسمت های فلزی تشكیل شده اند. از چون براق هستن،پرنده ها به آنها تمایل نشان می دهند، می توانند مشکل آفرین باشند.
  • ٤.پنجره ها و چهار چوب های فلزی. آینه ها
  • ٥.كلید و سكه
  • ٦.سیم های برق و…
  • ٧.زنگوله و موارد تزیینی نامناسب قفس
  • گچ دیوار، چسب کاغذ دیواری، رنگ دیوار ها. سرامیک و قسمت های مختلف ساختمان می تواند حاوی فلزات سنگین مثل سرب باشد.

 

پیشنهاد ما به شما:

خرید دان مخلوط طوطی سانان

مسمومیت با فلز در طوطی ها چه علائمی دارد؟

  • ضعف شدید و بی حالی
  • دهیدراتاسیون (از دست دادن آب بدن. خشکی پوست و فرورفتگی چشم ها)
  • تغییر رنگ اورات ادرار از سفید به زرد .
  • پر ادراری (افزایش قسمت مایع مدفوع و افزایش میزان آب مصرفی)
  • سردی بدن طوطی(معمولا پاهای پرنده کاملا سرد می شود.
  • تشنج
  • مشاهده خون در مدفوع
  رژیم غذایی سالم برای خرگوش ها | تغذیه مناسب

کبودی پوست (در قسمت پاها و منقار طوطی قابل مشاهده است. زبان پرنده به سیاهی می گراید، البته دربرخی طوطی ها مثل کاسکو، گرینچیک های تیره، طوطی سنگال و… ممکن است این حالت طبیعی باشد.

در تصویر رادیوگرافی از محوطه شکمی قطعات کوچک فلزی ( دانسیته ی رادیوپک ) مشاهده میشود .

درمان مسمومیت با فلز در طوطی سانان

شما می توانید در خانه مقداری ذغال فعال یا كربن فعال مخصوص پرندگان به طوطی خود بخورانید.این ماده  در درمان مسمومیت ها در پزشكی و دامپزشكی كاربرد دارد. در واقع ذغال فعال شلاته كننده یا چیلیتور است، گربن فعال به مواد مختلف می چسبند و از  آنجا كه كربن فعال جذب نشده و دست نخورده دفع می گردد. از جذب مواد چسبیده به آنها جلوگیری میكنند لذا پس از طی مسیر دستگاه گوارش دفع می گردند.

مسمومیت با سرب

مسمومیت با سرب سیستم عصبی و بخش خون ساز مغز استخوان طوطی ها را متاثر میكند.

اغلب منشا اصلی مسمومیت با سرب مشخص نیست ولی سرب موجود در بنزین، سیم ها، رنگ ها، چسب های سربی، چسب كاغذ دیواری، لحیم، درب و فویل بطری های نوشیدنی، بعضی از جوش های قفس پرنده ها، وزنه سربی پایین پرده، زنگوله های سربی، شیشه های دارای تركیبات سرب، سرامیك های با لعاب ناقص، باطری ها، اسباب بازی پرندگان دارای وزنه سربی، لباس های رنگ امیزی و چاپ شده با سرب، روزنامه، پشت برخی آیینه ها، برخی از تزیینات و نگین لباس ها و…. میتواند منشا مسمومیت با سرب در طوطی ها باشد. سرب موجود در روزنامه ها هم می تواند باعث ایجاد مسمومیت با فلز سرب در طوطی ها گردد پس هرگز از روزنامه برای پوشاندن کف قفس پرنده ها استفاده نشود.

سرب در محیط اسیدی معده و حركات معده طوطی در این قسمت از دستگاه گوارش حل می شود. این فلز به محض حل شدن از طریق مخاط روده جذب و به متالوپروتیین ها متصل می گردد، این فلز از این طریق به تمام نقاط بدن پخش می شود.

آسیب های مسمومیت با سرب در طوطی ها

سرب با كلسیم در محل اتصال عصبی-عضلانی رقابت كرده  و جای كلسیم را می گیرد و از این طریق منجر به انسداد پیام عصبی_عضلانی می شود. این ماده روی سلول های عصبی، گیرنده های گلوكوكورتیكوییدی نورون ها و سلول های گلیال اثر می گذارد. (آسیب عصبی)

  چرا طوطی جیغ میزند؟ چكار كنم تا طوطی ام جیغ نزند؟

همچنین سرب آمینولوولینیك اسید دهیدراز و هم سنتتاز را سركوب كرده (آسیب به بخش خون ساز مغز استخوان) كه روند ساخت آهن مختل شده لذا گلبول های قرمز كم و آنمی پدیدار می شود.

علائم بالینی مسمومیت با سرب در طوطی ها

علائم عصبی مثل تشنج، افزایش تحریك پذیری(واكنش زیاد به محرك های كوچك، واكنش به مواردی كه قبلا محرك نبودند)، عدم تعادل، عدم توانایی نشستن روی چوب و. . .

  • فلجی نسبی پا و فلجی
  • افتادگی بال ها
  • علائم گوارشی مثل اسهال و تغییر رنگ مدفوع(سبز تا سیاه)
  • علائم كلیوی مثب پرنوشی، پرادراری و خون در ادرار
  • كم خونی(رنگ پریدگی و کبودی پوست)
  • ضعف
  • بیحالی
  • تشخیص مسمومیت با سر در طوطی ها

آزمایشات خون شناسی(تغییر شكل گلبول قرمز)

تست های بیوشیمیایی(افزایش اوریك اسید، LDH، AST ،CK  چون كاتابولیسم پروتیین زیاد میشود و نارسایی كلیوی وجود دارد.

در تصویر برداری اتساع پیش معده و سایر علائم ناشی از انسداد ممكن است دیده شود. ممكن است ذرات سرب در پیش معده دیده شود ولی نبود آنها دلیلی بر عدم وجودشان نیست.

درمان:

استفاده از پارافین مایع برای کاهش تماس سرب با جداردستگاه گوارش و افزایش سرعت دفع،  استفاده از مواد شلاته كننده مثل ذغال فعال کلسیم ای دی تی آ(caEDTA)  ، دی پنسیلین آمین

پاكسازی لوله گوارش با شست و شوی آن با آب گرم، حتی جراحی و باز كردن پیش معده و تخلیه آن از سرب

درمان حمایتی مثل سرم تراپی، گرم نگه داشتن پرنده، استفاده از بکمپلکس ، دوفالیت درمان كم خونی و حتی انتقال خون ممكن است نیاز باشد.

حجم زیادی از سرب بلع شده طی٤-٥ روز از دستگاه گوارش دفع می گردد.

مسمومیت با فلز روی (زینك) در پرندگان

این نوع مسمومیت با روی به صورت درگیری های شدید بالیتی در طوطی سانان و دیگر گونه های پرندگان خانگی مشاهده شده است. مسمومیت با روی می تواند به صورت اولیه سبب ایجاد بیماری گردد و یا به صورت ثانویه سبب افزایش استعداد ابتلا به بیماری های بالینی شود.

در یک مطالعه بالینی روی كوكاتیل ها (عروس هلندی ها)، به آنها  رژیم غذایی حاوی مقادیر كم، متوسط و زیاد روی خورانیده شد، گروه هایی كه مقادیر زیاد و كم روی دریافت كرده بودند، طی دو هفته دچار بیماری سخت و حتی مرگ شدند، این مطالعه نشان داد. مقدار مناسب روی در پرندگان حائز اهمیت است.

  خوراکی های ممنوعه و غذا های مضر برای پرندگان زینتی

علائم مسمومیت با روی در پرندگان معمولا غیر اختصاصی است. برای تایید تشخیص تست میزان روی و بررسی تاریخچه ضروری است.

الكترودا های جوشكاری حاوی مقادیر بالای روی هستند، لذا می توانند مسمومیت ایجاد كنند. برای جلوگیری از این مشكل پس از خریداری قفس به وسیله یك مسواك یا ابر نرم آغشته به سركه سطح قفس را تمیز كنید، تا فلزی باقی نماند.

 

پیشنهاد ما به شما:

خرید غذای مرغ مینا

 

 

حمام اصولی پرندگان

اگر برای حمام پرنده قفس رو زیر دوش می گذارید توجه كنید. روی موجود می تواند در  این آب حل شود و آب حاوی ذرات روی باشد لذا از خوردن این آب توسط پرنده جلوگیری كنید.

علائم بالینی مسمومیت حاد می تواند شامل استفراغ، عدم تمایل به غذا و یا قطع اشتها، مدفوع سبز و حجیم و حتی مرگ ناگهانی باشد.

در موارد مزمن می تواند سبب ایجاد مشكلات گوارشی شود. همچنین در بعضی مواردی كه نارسایی كلیه ایجاد می گردد، پرنوشی و پرادراری ممكن است مشاهده شود.

پركنی اغلب اوقات در طوطی های مبتلا به این مسمومیت دیده می شود. لذا در كاكادو های پر كن مسمومیت با فلز ها به خصوص روی و سرب حتما باید بررسی گردد. پركنی در اثر مسمومیت با روی در كانرها(گرینچیك، خورشیدی و…) كمتر دیده میشه.

 

پیشنهاد ما به شما:

خرید کوله حمل

 

غذای مناسب و فلز کافی

هیچ گاه غذای پرنده رو به صورت مستقیم روی بدنه قفس نگذارید، چون میتواند باعث حل شدن روی و ورود این فلز به بدن پرنده بشه. حتما از گیره های مخصوص استفاده كنید.

كنترل ها، ظروف اشپزخانه، كف پوش ها می توانند حاوی مقادیر بالای روی باشند، همچنین چسبی كه برای چسباندن رول دستمال كاغذی استفاده می گردد حاوی مقادیر بالای روی است، هیچ گاه از لوله دستمال کاغذی به عنوان اسباب بازی پرندگان استفاده نكنید.

مكمل های انسانی حاوی مقادیر بالایی از روی هستند که می توانند باعث ایجاد مسمومیت در طوطی ها شوند، لذا حتما از مکمل های مخصوص پرندگان استفاده کنید.

درمان مسمومیت با روی در طوطی سانان همانند سایر مسمومیت با فلز ها در طوطی هاست.

 

تا اینجا 4 نفر امتیاز داده
اگه خوشت اومد به اشتراک بزار!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب