پشتیبانی | مشاوره دامپزشکی

گلوله مویی گربه چیست | علت ، علائم و درمان

گلوله مویی گربه چیست | علت ، علائم و درمان

گلوله مویی گربه چیست؟

گربه ها معمولا زمان زیادی را صرف تمیز و مرتب کردن موهایشان می کنند، گربه ها با لیس زدن مو های خود را مرتب می کنند، البته که با این کار حجم زیادی از موهای ریخته شده را می بلعند، موهای بلعیده شده توسط گربه، معمولا به راحتی از دستگاه گوارش گربه عبور می کند، ولی گاهی اوقات این موها در هم تنیده شده و برای گربه ایجاد ناراحتی می کنند، گلوله مویی یا هیربال معمولا در معده شکل می گیرد. گربه ها سعی می کنند با ایجاد استفراغ آن را از دستگاه گوارش خود خارج کنند. گلوله تشکیل شده در معده قابل هضم نیست و گربه را دچار ناراحتی می کند،گربه با استفراغ سعی در خارج کردن آن می کند، گلوله پس از عبور از مری شکل استوانه ای به خود می گیرد. گاهی  همراه با غذای هضم شده از طریق مدفوع دفع می گردد.

البته گاها باعث بروز استفراغ، ناراحتی گربه حین دفع و حتی انسداد گوارشی گربه ها می گردند. اگر این گلوله باعث ایجاد انسداد در روده های گربه شود. ممکن است نیاز به عمل جراحی برای برطرف شدن انسداد باشد، ما در این مقاله از پت شاپ آنلاین دکتروودی  علائم وجود هیربال در گربه، علل ایجاد آن در گربه ها ، درمان و پیشگیری آن را بررسی خواهیم کرد.

نشانه های گلوله مویی گربه

تشخیص گلوله مویی گربه بسیار راحت است. چون هیربال مثل یک نمد تشکیل شده از موهای گربه است که ممکن است توپی شکل و یا با اشکال نامنظم باشد که گربه برمی گرداند.

  علت ریزش مو در گربه ها و درمان آن

1.تهوع و استفراغ  گربه همراه با دفع موهای نمدی شده

2.بی میلی گربه و کاهش اشتها گربه

3.سختی دفع مدفوع گربه (زور زدن)

4.درد شکمی گربه

5.بی حالی گربه

ولی اگر هیربال گربه ایجاد انسداد کرده باشد. تهوع گربه باعث بالا آمدن هیربال نمی شود یا ممکن است گربه فقط آب بالا بیاورد. همچنین اگر هیربال ایجاد انسداد در دستگاه گوارش کند، ممکن است گربه نتواند مدفوع کند. مدفوع نکردن گربه و انسداد در روده ها باعث درد در شکم گربه می گردد. چنین مواقعی وقتی به شکم گربه دست بزنید و یا گربه را بلند کنید واکنش نشان خواهد داد.

علل ایجاد گلوله مویی گربه

تنها علت ایجاد هیربال در گربه ها بلعیدن مو است. گربه ها همواره با لیس زدن و تمیز کردن خود مقداری از موهای ریخته شده خود را می بلعند. اگر گربه ها یکدیگر را لیس بزنند هم موهای بیشتری را می بلعند. معمولا موهای بلعیده شده از دستگاه گوارش به راحتی دفع می شوند ولی عللی وجود دارد که سبب تشکیل گلوله مویی و مشکلات ناشی از آن می گردد.

1.مشکلات یا بیماری های گوارشی

التهاب دستگاه گوارش، تومور، توده و وجود اجسام خارجی (مثل استخوان مرغ و ماهی) گربه ها را مستعد تشکیل هیربال می کند.

2.حساسیت ها

اگر گربه شما دچار حساسیت پوستی است. به دلیل خارش زیاد اقدام به لیس زدن بیش از حد خود می کند و بیشتر در معرض تشکیل گلوله مویی گربه است.

3.لیس زدن بیش از حد موها

گاهی گربه ها به دلیل مشکلات جسمی، استرس و مشکلات روانی و یا شرایط فیزیولوژیک نژادی مثل نژاد های مو بلند یا بلند شدن موها که در فصل زمستان رخ می دهد، لازم است بیشتر از سایر گربه ها خودش را لیس بزند، در نتیجه بیشتر در معرض تشکیل هیربال گربه ها است.

  نقش پروبیوتیک در پرندگان زینتی

4.مشکلات یا بیماری های پوستی

انگل های پوست گربه، عفونت پوست گربه ، قارچ پوستی گربه و بدخیمی های پوست باعث می شود گربه بیشتر خود را لیس بزند در نتیجه نسبت به گربه های سالم بیشتر در معرض تشکیل گلوله مویی است.

تشخیص گلوله مویی گربه

معمولا استفراغ گربه ها نگران کننده نیست ولی اگر مشکوک هستید که گلوله مویی ایجاد انسداد در دستگاه گوارش گربه شما کرده است. نباید این موضوع را نادیده بگیرید. اگر گربه شما نشانه های انسداد گوارشی مثل استفراغ بدن دفع هیربال یا غذا و یا فقط دفع آب را دارد ویا گربه مشکلاتی در مدفوع کردن دارد. می بایست سریعا به دامپزشک مراجعه کنید. در چنین شرایطی برای بررسی عدم وجود شرایط عفونی از گربه آزمایش خون می گیرند و البته بررسی های رادیولوژی بسیار کمک کننده خواهد بود.

درمان گلوله مویی گربه

معمولا گلوله مویی به سادگی از دستگاه گوارش عبور می کند. گاهی با یک ملین ساده می توان روند خروج هیربال از دستگاه گوارش گربه را تسهیل کرد. گاهی نیاز به مایع و دارو درمانی و حتی جراحی برای خار کردن آن است. معمولا گربه در چنین شرایطی گربه به مدت 24 ساعت می بایست بستری و زیر نظر گرفته شود. مایع درمانی و تجویز داروهای ملین انجام می گیرد، اگر شرایط بهتر نشد. درمان جراحی ضروری خواهد بود.

آیا هیربال گربه خطرناک است؟

ندرتا دردسرساز می شود. معمولا گربه ها به راحتی گلوله های مویی را دفع می کنند. البته گلوله مویی در گربه هایی که دچار انسداد گوارش و ناچار به جراحی می شوند، چالش برانگیز است.

  دلایل گاز گفتن خوکچه هندی و جلو گیری از آن

پیشگیری از گلوله مویی گربه

بهترین راه پیشگیری از هیربال در گربه ها برس زدن منظم و دائمی گربه ها است. برس کشیدن کمک به خارج شدن موهای مرده می کند. در نتیجه گربه موهای کمتری را می بلعد. کوتاه کردن مو به ویژه در نژاد های مو بلند گربه، خطر ابتلا به هیربال در گربه ها را کاهش می دهد. هرگونه سم خارجی قابل بلع مثل کش پول، کش سر، انواع نخ، کاموا، کروات و… را از دسترس گربه خارج کنید.

استفاده از محصولات ضد گلوله مویی یا آنتی هیربال گربه مثل خمیر مالت، انواع غذاهای هیربال گربه به کاهش ابتلای گربه به هیربال کمک می کند.

آیا تشکیل هیربال در گربه ها طبیعی است؟

گربه ها باید بتوانند به صورت طبیعی موهای وارد شده به دستگاه گوارش را به سادگی دفع کنند. حتی نژاد های مو بلند گربه نباید بیش از ماهی دو بار گلوله مویی بالا بیاورند. ولی اگر استفراغ هیربال هفته ای یک بار در گربه شما رخ می دهد، نیاز به مشورت با دامپزشک است، چرا که ممکن است سبب بروز انسداد گوارشی در گربه شما شود.

امیدواریم در کنار گربه زیبایتان سلامت و شاد باشید.

تا اینجا 1 نفر امتیاز داده
اگه خوشت اومد به اشتراک بزار!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب