پشتیبانی | مشاوره دامپزشکی

درمان سرماخوردگی در گربه ها

درمان سرماخوردگی در گربه ها و تشخیص علائم و پیشگیری

با ما در این مقاله از پت شاپ آنلاین دکتروودی همراه باشید تا به بررسی سرماخوردگی در گربه ها و راه های تشخیص و درمان این بیماری بپردازیم.

گابتلا به سرماخوردگی یا عفونت تنفسی فوقانی در گربه ها، به خصوص بچه گربه ها و در پرورشگاه های گربه بسیار متداول است.  سرماخوردگی گربه قابل سرایت به ما انسان ها نیست ولی بین گربه ها واگیر دار است. سرماخوردگی گربه ها که سبب آبریزش بینی و التهاب گلوی گربه ها می شود. معمولا به درمان های آنتی بیوتیکی و حمایتی به خوبی پاسخ داده و درمان می شود. اگر سرماخوردگی گربه ها به موقع درمان نشود. گاهی اوقات سبب بروز پنومونی و مشکلات جدی ریوی می گردد. واکسیناسیون به موقع گربه ها از ابتلای گربه ها به عفونت های مختلف تنفسی و سرماخوردگی جلوگیری می کند و اگر گربه ها به آن مبتلا شوند، علائم و شدت عوارض کمتر خواهد بود.

سرماخوردگی گربه ها چیست؟

سرماخوردگی گربه ها یا عفونت تنفسی فوقانی شامل علائم متنوعی می گردد. توسط عوامل مختلف ویروسی، باکتریایی ویا توام ایجاد می شود. باعث ایجاد مشکلات در دستگاه تنفسی مثل بینی و گلو می گردد.

علائم سرماخوردگی گربه ها چیست؟

شدت علائم و تنوع علائم سرماخوردگی در گربه ها ممکن است بسته به شدت بیماری متفاوت باشد ولی نشانه های زیر معمول هستند:

  • تب
  • آبریزش بینی
  • عطسه
  • آبریزش چشم
  • بسته شدن چشم ها یا نیمه باز بودن چشم ها
  • سرفه
  • صدای تنفسی
  • آبریزش از دهان
  • تنفس سریع
  • از بین رفتن اشتها
  • لاغری مفرط

سرماخوردگی گربه ها به طور مستقیم بینی، گلو و ریه های گربه ها را تحت تاثیر قرار می دهد. گاهی اوقات به دلیل وجود عفونت باکتریایی یا ویروسی گربه دچار تب می شود. اگر سرماخوردگی گربه ها به موقع درمان نشود. گربه دچار لاغری مفرط و بی اشتهایی می گردد.

  فرق های پر ریزی با پرکنی و پر جوی

علل ابتلای گربه ها به سرما خوردگی چیست؟

عوامل مختلف ویروسی و باکتریایی سبب ابتلای گربه ها به سرماخوردگی می گردند. ویروس ها معمولا عامل اصلی ابتلای گربه ها به سرماخوردگی هستند. در اینجا میکروارگانیسم های اصلی عامل ابتلای گربه ها به سرماخوردگی را برای شما گردآوری کرده ایم:

  • هرپس ویروس تیپ یک گربه سانان
  • کلسی ویروس گربه سانان (سویه های مختلف)
  • باکتری کلامیدوفیلا
  • باکتری مایکوپلاسما

بچه گربه ها، گربه هایی که در پناهگاه ها، پانسیون ها و پرورشگاه ها نگهداری می شوند در خطر ابتلا به این بیماری هستند. خطر ابتلای گربه های واکسینه نشده یا دچار نقص سیستم ایمنی مثل گربه های مبتلا به ویروس FeLV و FIV به عفونت های تنفسی فوقانی گربه ها بیشتر است. گربه هایی که پوزه کوتاه هستند و صورت تختی دارند مثل گربه های پرشین بیشتر دچار عفونت های تنفسی فوقانی می شوند. سرماخوردگی گربه ها با تماس ترشحات چشم و بینی گربه آلوده، تماس مستقیم با گربه مبتلا، قرار گیری در معرض قطرات تنفسی بعد از سرفه گربه آلوده، استفاده از ظروف آب، غذا و خاک و یا جای  خواب مشترک انتقال می یابد.

تشخیص سرماخوردگی در گربه ها

معاینه بالینی و بررسی تاریخچه بیمار می تواند به تشخیص بیماری کمک کند. می توان با استفاده از میکروسکوپ ترشحات بینی را بررسی کرد تا علت احتمالی عارضه مشخص گردد و یا با استفاده از عکس های رادیولوژیک وضعیت ریه را مورد بررسی قرار داد.

درمان سرماخوردگی برای بیشتر گربه ها، علامت درمانی می باشد. از آنجایی که معمولا گربه ها دچار عفونت ویروسی و پس از آن عفونت ثانویه باکتریایی می شوند گاها تجویز آنتی بیوتیک ضروری خواهد بود. برای رفع مشکلات چشمی استفاده از قطره های چشمی می تواند کمک کننده باشد.

  راهنمای خرید پرنده سالم

درمان خانگی این بیماری در گربه ها

برای درمان خانگی این بیماری گربه می بایست گربه مبتلا به سرماخوردگی در محیطی گرم، آرام و ساکت و ترجیحا هوای مرطوب با استفاده از بخور گرم نگهداری شوند. رطوبت محیط به تنفس بهتر گربه های مبتلا به سرماخوردگی کمک می کند. چشم و بینی گربه ی سرماخورده را به آرامی با سرم شست و شو و یک پد مرتب پاک کنید. تا بار ویروسی کم شود و ترشحات احتمالی از محیط خارج شوند. اگر از چشم یا بینی گربه عفونت خارج می شود، مرتب آن را با پد و سرم شست و شو تمیز کنید، تا چشم گربه دچار آسیب نشود.

برخی گربه های مبتلا به یرماخوردگی دچار بی اشتهایی می گردند. با استفاده از کنسروها و پوچ های مورد علاقه گربه، به تحریک اشتهای گربه کمک کنید. با گرم کردن غذاهای تر به تقویت طعم و بوی آن و استقبال بیشتر گربه کمک کنید. اگر حتی با این موارد نیز گربه اقدام به غذاخوردن نکرد. می بایست حتما برای سرم تراپی به دامپزشک مراجعه کرد.

سرماخوردگی گربه ها معمولا طی ده روز بهبود پیدا می کند. اما ممکن است روند درمان برخی از آنها طولانی تر شود. گاهی اوقات پاسخ مناسبی به درمان دریافت نمی شود. اگر گربه تمایلی به خوردن غذا یا نوشیدن آب نداشت و یا دچار سختی در تنفس شد. بستری گربه در بیمارستان دامپزشکی به منظور سرم تراپی و اکسیژن تراپی ضروری خواهد بود.

گربه هایی که مکررا دچار این بیماری می شوند ممکن است دچار نقص سیستم ایمنی باشند. این موضوع در آنها می بایست بررسی شود.

  علت ریزش مو در گربه ها و درمان آن

روند درمان سرماخوردگی گربه ها

گربه هایی که دچار سرماخوردگی خفیف یا متوسط می شوند. اگر درمان مناسبی دریافت کنند بهبود خواهند یافت. ولی گربه هایی که دچار سرماخوردگی شدید می شوند یا درمان مناسبی دریافت نمی کنند. درمان سخت تری دارند و گاها دچار پنومونی می شوند و حتی مرگ ممکن است شوند. گربه هایی که به هرپس ویروس مبتلا می شوند و بهبود پیدا می کنند. تا پایان عمر حامل هرپس ویروس هستند و حتی در شرایط نامناسب و استرس ویروس مجددا بازگشته و گربه را مبتلا می کند.

پیشگیری از ابتلای گربه ها به سرماخوردگی

واکسیناسیون گربه بر علیه هرپس ویروس و کلسی ویروس مهم ترین اقدامی است که می بایست به عنوان سرپرست گربه انجام دهید، خوشبختانه واکسیناسیون های روتین که به عنوان واکسن چندگانه گربه شناخته می شود. بر علیه این دو ویروس ایمنی ایجاد می کند. اگر بچه گربه شما هنوز سه نوبت واکسن خود را دریافت نکرده است. نسبت به بهداشت محیط دقت کنید و از تماس بچه گربه با سایر گربه ها خودداری کنید. با استفاده از غذای خشک گربه مرغوب و مکمل های ضروری گربه به تقویت سیستم ایمنی گربه کمک کنید.

آیا سرماخوردگی گربه ها واگیر دار است؟

سرماخوردگی های ویروسی و باکتریایی به گربه های دیگر به راحتی منتقل شده و به شدت واگیردار است. اگر گربه شما دچار علائم هرچند خفیف سرماخوردگی است. می بایست از تماس آن با سایر گربه ها جلوگیری شود. ولی سرماخوردگی گربه به سرپرستان گربه منتقل نمی شود، و جای نگرانی نیست.

تا اینجا 4 نفر امتیاز داده
اگه خوشت اومد به اشتراک بزار!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب