خون در ادرار گربه

گاهی اوقات وقتی خاک گربه تان را به صورت روتین روزانه نظافت می کنید، متوجه وجود قطرات خون در ادرار گربه تان می شوید، آیا وجود خون در ادرار گربه خطرناک است؟ وجود خون در ادرار گربه نشانگر چیست؟ با ما در پت شاپ انلاین دکتروودی همراه باشید تا در ادامه به این سوالات پاسخ دهیم. وجود خون در ادرار گربه ها همیشه نگران کننده است و می تواند به دلایل بسیار مختلفی ناشی از مشکلات در قسمت های پایینی دستگاه ادراری رخ بدهد.

هماچوری اصطلاحی است که نشان دهنده بول مخلوط با خون است، در این مواقع شما متوجه رنگ نارنجی یا تیره ادرار گربه ، وجود رگه های خون در ادرار گربه یا تکه های خون لخته شده در ادرار گربه می شوید. گاهی اوقات خون موجود در بول  به صورت میکروسکوپی است که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نمی باشد، در چنین شرایطی نیاز است آزمایشات لازم انجام گیرد.

علل وجود خون در ادرار گربه ها

مشاهده خون در ادرار گربه ها یک نشانه از وجود مشکل در دستگاه ادراری گربه ها است، که علت اصلی آن می بایست کشف شود. در واقع مشکلات مختلفی می تواند سبب وجود خون در ادرار گربه شود، ولی اگر در بول گربه تان خون مشاهده کردید، حتما نیاز است به دامپزشکی مراجعه کنید.

سندرم پاندورا

عفونت باکتریایی مثانه در گربه ها نسبت به سگ ها بسیار کمتر رخ می دهد. فقط یک تا د و درصد گربه ها از عفونت باکتریایی مثانه در طول زندگیشان رنج می برند. گربه ها بیشتر دچار سندرم پاندورا می شوند که بیشتر اوقات باکتری در ایجاد آن دخیل نیست و درمانی فراتر از آنتی بیوتیک احتیاج است.

بیماری های دستگاه ادراری تحتانی رایج ترین مشکل در گربه ها هستند، که می توانند شامل التهاب و ناراحتی در مثانه و میزراه (لوله ارتباط دهنده مثانه به خارج از بدن) را درگیر کند. این مشکلات رایج در گربه ها عناوین مختلفی دارند.

نکات نگهداری طوطی در دوران بارداری

عوامل مختلفی مثل مشکلات مثانه، عدم تعادل در هورمون ها، چاقی، استرس های محیطی، زندگی در محیط هایی که چندین گربه در آنها زندگی می کنند، عفونت ها، وجود سنگ ادراری یا رسوبات در دستگاه ادراری و انسداد در مسیر ادراری همگی می تواند سبب مشاهده خون در ادرار گربه ها شود.

گربه هایی که به سندرم پاندورا مبتلا هستند معمولا علائمی چون التهاب مثانه، درد و سختی حین دفع بول ، ادرار کردن بیرون از ظرف خاک و مشاهده خون در ادرار را دارند.

انسداد حالب (میزراه) در گربه ها

انسداد حالب در گربه ها شرایطی اورژانسی است که گاهی اوقات به صورت وجود خون در ادرار خودش را نشان می دهد. انسداد حالب بیشتر در گربه های نر رخ می دهد، ولی در گربه های ماده نیز گاها مشاهده می شود. چون حالب گربه های نر طولانی و نازک تر از گربه های ماده است، احتمال انسداد آن بیشتر است.

وقتی حالب که ادرار را از مثانه به بیرون بدن منتقل می کند، دچار گرفتگی شود و گربه قادر به ادرار کردن نباشد، انسداد حالب رخ می دهد. انسداد حالب ممکن است در اثر وجود تکه ای از موکوس، سنگ های ادراری، کریستال ادراری، تنگی حالب یا تومور ها رخ بدهد.  گاهی اوقات به دلیل اسپاسم یا گرفتگی حالب یا التهاب ناشی از عفونت در قسمت های پایینی دستگاه ادراری انسداد حالب رخ می دهد. در چنین شرایطی دفع ادرار برای گربه به سختی انجام گرفته و گاهی غیر ممکن است، چنین شرایطی زندگی گربه را تهدید می کند.

نظافت قفس و وسایل پرندگان

اگر گربه تان در دفع ادرار دچار مشکل شد، می بایست بلافاصله به دامپزشک مراجعه شود، چرا که عدم درمان فوری انسداد ادراری در گربه ها می تواند موجب نارسایی کلیه و مرگ گربه در 24 تا 48 ساعت اولیه گردد.

سایر عوامل

یبوست، تومورهای دستگاه ادراری، مشکلات مادرزادی و یا صدمه به دستگاه ادراری یا نخاع هم می توانند سبب هماچوری در گربه ها شوند ولی احتمال چنین مواردی کمتر است.

اگر در ادرار گربه مان خون مشاهده کردیم، چه کنیم؟

اگر متوجه حضور خون در بول گربه تان شدید، بهترین کار مراجعه فوری به دامپزشک است. دامپزشک با معاینه بالینی و استفاده از موارد پاراکلینیکی به تشخیص قطعی علت وجود خون در ادرار گربه خواهد رسید.

• تاریخچه

دامپزشک از شما سوالاتی در مورد وضعیت گربه، تغییرات در رفتار گربه، تغییرات در محیط و شرایط گربه و دیگر موارد سوال می کند، این بخش از تشخیص بسیار مهم است. به سوالات دامپزشک دقیق و صادقانه پاسخ دهید.

• معاینه فیزیکی

برای بررسی وضعیت کلی گربه، وجود درد، توده و … معاینه های فیزیکی معمول در گربه ها انجام می شود.

• آزمایش خون و ادرار

وضعیت داخلی بدن گربه با بررسی بول  و آزمایش خون گربه مشخص می شود. اینکه در بدن گربه عفونت یا التهابی وجود دارد یا خیر، عملکرد ارگان های داخلی ، کم ابی بدن و … همگی با آزمایش خون و ادرار قابل تشخیص است.

• کشت ادرار

برای کشت ادرار بهتر است نمونه مستقیم از مثانه به وسیله سوزن با هدایت پراب سونوگرافی انجام شود. در مواردی که مشکوک به عفونت باکتریایی هستیم، کشت ادرار به مشخص شدن دقیق نوع باکتری کمک می کند. ولی کشت ادرار زمان بر خواهد بود.

• رادیوگرافی و سونوگرافی

تصویر برداری رادیولوژی و سونوگرافی برای بررسی ساختار ها، وجود یا عدم وجود توده|، بررسی ضخامت مثانه و… کمک خواهد کرد.

رژیم غذایی سالم برای خرگوش ها | تغذیه مناسب

درمان وجود خون در ادرار گربه ها

درمان هماچوری بسته به علت ایجاد کننده آن و شرایط خاص هر گربه متفاوت خواهد بود. درمان های حمایتی اولیه، گاها ضد درد، تغییر رژیم غذایی، افزایش مصرف آب، مایع درمانی، داروهای ضد اسپاسم کمک به کاهش درد و استرس و آرام شدن مثانه می کند.

می بایست انسداد حالب سریعا رفع شود، برای رفع این مشکل آرام بخشی انجام شده و با سوند ادراری سعی در رفع انسداد و شست و شوی مثانه می شود. اگر عفونت مشاهده شود آنتی بیوتیک تراپی و در مان های ضد درد انجام می شود. برای رفع مشکل سنگ های ادراری درمان های تغذیه ای به کمک غذاهای درمانی گربه انجام شده و در صورت لزوم جراحی ممکن است انجام شود.

چگونه به سلامت دستگاه ادراری گربه ها کمک کنیم؟

قطعا پیشگیری بهتر از درمان است. برای پیشگیری از بروز هماچوری در گربه ها از چاقی گربه تان جلوگیری کنید، گربه را تشویق به آب خوردن کنید. مهم ترین راه پیشگیری از مشکلات ادراری در گربه ها کاهش استرس های محیطی و تغذیه مناسب است. از غذای خشک مرغوب و با کیفیت بالا استفاده کنید، بهتر است نیمی از جیره غذایی گربه ها را غذای تر مثل انواع سوپ گربه، پوچ گربه، کنسرو های مخصوص گربه باشد.آیا همچنان به کمک نیاز دارید با دامپزشک ما در تماس باشید یا در واتساپ پیام دهید.

امیدواریم گربه تان همیشه در صحت و سلامت باشد.

تا اینجا 3 نفر امتیاز داده

2 دیدگاه دربارهٔ «خون در ادرار گربه»