پشتیبانی | مشاوره دامپزشکی

واکسن های مورد نیاز بچه گربه

واکسن های مورد نیاز بچه گربه

ما در این مقاله از پت شاپ آنلاین دکتروودی واکسن های مورد نیاز بچه گربه ها و زمان واکسیناسیون بچه گربه ها را برای شما جمع آوری کرده ایم.

اگر شما به تازگی سرپرست بچه گربه شده اید، احتمالا شما در مورد سلامت بچه گربه و بیماری های احتمالی که ممکن است به شما منتقل شود، نگران خواهید بود. اگر بچه گربه شما سالم و تحت نظر دکتر دامپزشک باشد نگرانی وجود ندارد. یکی از موارد مهمی که می بایست برای سلامت بچه گربه تان در نظر داشته باشید، واکسیناسیون به موقع است.

واکسیناسیون بچه گربه ها برای سالم ماندن بچه گربه و جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران ضروری است.

چرا واکسیناسیون بچه گربه ها ضروری است؟

بچه گربه ها برای سالم ماندن و مقاومت در برابر بیماری های عفونی نیاز به واکسیناسیون دارند، در واقع واکسیناسیون به ایجاد ایمنی کافی در برابر بیماری ها کمک می کند. تا در آینده دچار عفونت های احتمالی نشوند. سیستم ایمنی بدن بچه گربه ها در ابتدای تولد به طور کامل برای مبارزه با بیماری ها تکامل نیافته است. آغوز می تواند آنتی بادی های مهمی را از بدن مادر به بچه گربه منتقل کرده تا دستگاه ایمنی بچه گربه قوی تر شود، نوشیدن آغوز توسط بچه گربه ها بسیار مهم است. بچه گربه هایی که از مادر جدا می شوند یا به هر دلیلی آغوز به آنها نمی رسد سیستم ایمنی ضعیفی داشته و اغلب دچار بیماری های مختلفی شده و از بین می روند.

زمان دقیقی برای تکمیل ایمنی بچه گربه ها وجود ندارد. ولی برنامه های واکسیناسیون بچه گربه ها به گونه ای طراحی شده که بتواند ایمنی حداکثری برای بچه گربه ایجاد کند.

آیا تزریق واکسن به بچه گربه ها دردناک است؟

تزریق واکسن به بچه گربه ها معمولا با سوزن های ریز انجام می گیرد تا درد کمتری ایجاد کنند. دامپزشکان معمولا از روش هایی برای سرگرم کردن بچه گربه و کم کردن درد تزریق استفاده می کنند. می توانید از یک تشویقی حین تزریق کمک بگیرید تا بچه گربه متوجه تزریق نشود. البته درد واکسیناسیون گربه در حدی نیست که برای بچه گربه غیرقابل تحمل باشد. ولی مزایای بسیار زیادی برای سلامت بچه گربه دارد که قابل انکار نیست.

  همه نکات در مورد غذای خانگی گربه ها

واکسیناسیون بچه گربه ها چند وقت یکبار می بایست انجام شود؟

بچه گربه ها معمولا بین 8 تا 12 هفتگی اولین واکسن خود را دریافت می کنند. شروع دوره واکسیناسیون بچه گربه ها 6 تا 8 هفتگی می باشد. واکسن های یاد آور سه تا چهار هفته بعد از اولین تزریق، مجدد تزریق می گردند و واکسیناسیون بچه گربه ها معمولا تا 16 الی 20 هفتگی بچه گربه ادامه دارد.

معمولا وقتی برای وزیت اولیه به دامپزشک مراجعه می کنید. دامپزشک بر اساس شرایط جسمانی بچه گربه، وضعیت سلامت و دیگر نکات برنامه واکسیناسیون و دریافت ضد انگل های لازم را برای شما مشخص می کند. معاینه اولیه بچه گربه ها بسیار مهم است. معمولا در وزیت اولیه قرص ضد انگل به بچه گربه خورانده می شود. اگر بچه گربه علامت درگیری های ویروسی و … را نداشته باشد. گاها واکسن چندگانه بچه گربه تزریق شده و واکسن هاری در سنین بالاتر تزریق می گردد.

نکات قبل از واکسیناسیون گربه

هنگام تزریق واکسن به بچه گربه می بایست از سلامت بچه گربه اطمینان حاصل کرد. چرا که تزریق واکسن به بچه گربه های بیمار وضعیت بیماری را بدتر خواهد کرد، در طی دوره درمان بیماری ها نیز نباید به بچه گربه ها واکسن تزریق کرد. اگر بچه گربه شما دچار هرگونه بیماری است. پس از درمان کامل و اطمینان از سلامت بچه گربه اقدام به تزریق واکسن به بچه گربه کنید.

تزریق برخی واکسن ها مثل واکسن هاری بچه گربه و انجام اقدامات بهداشتی پیشگیرانه مثل خوراندن قرص ضد انگل، یا انگل تراپی برای حفظ سلامت بچه گربه و شما به عنوان سرپرست گربه ضروری است. چرا که این بیماری ها قابل انتقال به انسان ها نیز هستند. ولی واکسن های چندگانه گربه برای حفظ سلامت بچه گربه ضروری هستند. تا بچه گربه دچار بیماری های مختلف نگردد. البته گاها بسته به شرایط جغرافیایی محیط و اینکه گربه در رفت و آمد به محیط بیرون از منزل است یا خیر، ممکن است به تشخیص دامپزشک واکسن های دیگری نیز تزریق گردد.

  مسمومیت های تنفسی در طوطی ها

واکسیناسیون بچه گربه ها هر چند وقت یکبار انجام می گردد؟

واکسن های اولیه بچه گربه حدود 6 تا 8 هفتگی تزریق شده و هر 3 تا 4 هفته یادآورها تزریق می گردند. پس از اتمام تزریق واکسن های یادآور، معمولا هر یک سال واکسن یادآور تزریق می گردد.

معمولا 7 تا 10 روز پس از تزریق مایهبدن نسبت به مایه واکنش نشان داده و ایمنی ایجاد می گردد، و پس از 3 تا 4 هفته مجدد نیاز به تزریق واکسن یادآور است. معمولا آنتی بادی های مادری که بچه گربه از طریق بند ناف و آغوز دریافت می کند. باعث ایمنی بچه گربه در برابر سایر عوامل بیماری زا می گردد، ولی گاها همین آنتی بادی های مادری مایهرا خنثی می کنند. به همین دلیل نیاز به تزریق واکسن های یادآور است. معمولا در سنین 16 تا 18 هفتگی بچه گربه، که تزریق واکسن های یادآور بچه گربه تکمیل شده است؛ ایمنی کامل ایجاد می گردد. پس لازم است تا تکمیل دوره کامل واکسیناسیون بچه گربه ها از تماس بچه گربه با سایر حیواناتی که از سلامت آنها مطمئن نیستیم یا محیط بیرون که ممکن است آلوده باشد، جلوگیری شود.

انواع واکسن های مورد نیاز بچه گربه

واکسن هاری گربه

هاری ویروس کشنده ای است که می تواند انسان و گربه ها را آلوده کند. تزریق واکسن هاری به گربه ها ضروری است و در اغلب کشور ها، به دلیل اهمیت موضوع، تزریق واکسن هاری به بچه گربه ها و گربه های بالغ ضرورت قانونی دارد. اولین تزریق واکسن هاری معمولا در سنین 16 هفته انجام می گیرد و پس از آن به نیاز به تکرار این واکسن هر سال تا سه سال یکبار است.

  علت ریزش مو در گربه ها و درمان آن

واکسن چندگانه گربه

تزریق واکسن چندگانه به بچه گربه، برای حفظ سلامت بچه گربه ضروری است. مایه چندگانه گربه در برابر بیماری های پنلکوپنی، عفونت های کلسی ویروس و رینوتراکئیت گربه ایمنی ایجاد می کنند. تزریق واکسن چندگانه برای بچه گربه ها ضروری است. واکسن چندگانه بچه گربه مغمولا در یک و نیم تا دو ماهگی بچه گربه تزریق شده و هر سه تا چهار هفته یکبار تا سن 16 هفتگی تکرار می شود.

عفونت های کلسی ویروسی و رینوتراکئیت گربه معمولا باعث درگیری تنفسی فوقانی گربه یا به اصطلاح همان سرماخوردگی گربه می شود. پنلکوپنی نیز بیماری به شدت واگیر دار و گاها کشنده در بچه گربه ها است که مغز استخوان و روده ها را درگیر می کند.

عوارض واکسیناسیون گربه ها

معمولا تزریق واکسن به گربه ها عوارض جدی نداشته و گاهی سبب تورم و درد در ناحیه تزریق، بی اشتهایی یا تب مختصر در گربه ها می گردد. ولی عارضه جدی متعاقب واکسیناسیون گربه ها گزارش نشده است.

امیدوارم از این مقاله استفاده کرده باشید و با تزریق به موقع واکسن های بچه گربه تان از بروز بیماری ها در او جلوگیری کنید.

تا اینجا 2 نفر امتیاز داده
اگه خوشت اومد به اشتراک بزار!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب