پشتیبانی | مشاوره دامپزشکی

رژیم غذایی سالم برای خرگوش ها | تغذیه مناسب

دانستن رژیم غذایی مناسب برای خرگوش ها و رعایت تغذیه خرگوش  بسیار مهم است. با ما در پت شاپ آنلاین دکتروودی همراه باشید تا به شما بگوییم به خرگوش ها چه غذایی بدهید .اینکه خرگوش ها به چه غذایی علاقه دارند با رژیم غذایی سالم برای خرگوش ها کاملا متفاوت است. از آنجا که دستگاه گوارش خرگوش ها بسیار حساس است.

به خرگوش چه غذایی بدهیم؟

فیبر کافی یکی از مهم ترین موارد برای کارکرد طبیعی دستگاه گوارش خرگوش است. علوفه مناسب و کافی می بایست بیشتر حجم غذای خرگوش ها را تشکیل بدهد. در واقع غذای اصلی خرگوش های خانگی علوفه است. سبزیجات تازه می بایست به مقدار محدود در اختیار خرگوش ها قرار بگیرد. چرا که سبزیجات تازه فاقد سیلیس هستند.

سیلیس موجود در علوفه باعث کوتاه شدن دندان های همیشه در حال رشد خرگوش ها می شود. پلت خرگوش می بایست به میزان محدود در کنار علوفه، به خرگوش داده شود. چرا که مصرف زیاد پلت خرگوش می تواند سبب ایجاد مشکلات گوارشی و یا چاقی خرگوش شود. البته که پلت خرگوش می بایست جزیی از رژیم غذایی خرگوش ها باشد. به خصوص در مورد خرگوش هایی که انتخابی غذا می خورند. پلت خرگوش یکی از مهم ترین اجزای رژیم غذاییشان می باشد. ولی باید به میزان محدود مصرف گردد. علوفه می بایست به میزان نامحدود در اختیار خرگوش ها قرار بگیرد.

انتخاب علوفه مناسب

علوفه خرگوش را توجه به سن و وضعیت خرگوش انتخاب کنید. بچه خرگوش ها و خرگوش های باردار یا خرگوش های شیرده، می بایست از یونجه استفاده کنند. یونجه نسبت به سایر علوفه ها میزان کلسیم و پروتئین بیشتری دارد، که می تواند نیاز های رشد بچه خرگوش ها، جنین خرگوش را تامین کند. همچنین بدن خرگوش ماده به کلسیم و پروتئین یونجه برای تولید شیر احتیاج دارد. ولی خرگوش های بالای هشت ماه بهتر است انواع علوفه خرگوش دیگر مثل آروندودوناکس، فیورین، برموداگرس و علوفه کروز را استفاده کنند. اگر خرگوش شما اضافه وزن دارد. مصرف پلت خرگوش را محدودتر بکنید و در عوض مقدار بیشتری علوفه در اختیار خرگوش بگذارید. ما در پت شاپ دکتروودی بهترین پلت خرگوش، و بهترین پلت بچه خرگوش از برندهای داخلی و خارجی را برای شما گردآوری کرده ایم تا بتوانید با خیال راحت خرید غذای خرگوش خود را انجام دهید.

  کمک های اولیه در پرندگان و طوطی سانان

علوفه برای خرگوش

علوفه مورد استفاده برای بچه خرگوش های زیر هشت ماه، خرگوش های آبستن و خرگوش های شیرده باید یونجه باشد، یونجه نسبت به سایر علوفه های موجود کلسیم، پروتئین و انرژی بیشتری دارد، لذا می تواند نیازهای غذایی این گروه را تامین کند، ولی خرگوش های بالای هشت ماه بهتر است بجای یونجه از سایر علوفه های در دسترس مثل فیورین، آروندودوناکس، علوفه کروز و … که کلسیم و پروتئین کمتری دارند استفاده کنید. تا ریسک ابتلا به سنگ های ادراری کاهش پیدا کند.

سبزیجات برای خرگوش

غذای اصلی خرگوش علوفه است، خرگوش ها باید در کنار علوفه از پلت خرگوش و سبزیجات تازه استفاده کنند. می توان از سبزیجات به عنوان میان وعده خرگوش ها استفاده کرد. سبزیجات مجاز برای خرگوش ها: کاهو رسمی، هویج، برگ هویج، ساقه قاصدک، ریحان، بروکلی، کلم سبز، برگ شلغم، کلم پیچ و اسفناج

البته سبزیجاتی مثل اسفناج که اگزالات زیادی دارند، می بایست محدود مصرف شود، چرا که اگزالات با کلسیم می تواند سبب تشکیل سنگ های ادراری در خرگوش ها شود.

مصرف لوبیا ،سیب زمینی و گل کلم می تواند سبب ایجاد مشکلاتی در خرگوش ها شود، پس بهتر است در تغذیه خرگوش ها از این مواد استفاده نکنیم. کاهوی پیچ تقریبا هیچ ارزش غذایی برای خرگوش ها ندارد، و از آنجا که ممکن است سبب ایجاد اسهال در خرگوش ها شود، از کاهوی پیچ در تغذیه خرگوش ها استفاده نکنید. سبزیجات را می توان به خرگوش های با سن بیشتر از 12 هفته داد. از مقادیر کم سبزیجات و یک بار در روز شروع به دادن سبزیجات به خرگوش ها کنید. مصرف سبزیجات ممکن است باعث بروز اسهال در بچه خرگوش ها شود، در این صورت مصرف سبزیجات را قطع کرده و از پلت استفاده کنید.

  رفتار شناسی طوطی ها

پلت دادن به خرگوش

پلت های خرگوش در واقع نوعی از مکمل های غذایی هستند. مصرف نامحدود پلت می تواند سبب چاقی خرگوش ها و مشکلات متعاقب چاقی در خرگوش ها شود. ولی پلت ها از نظر تغذیه ای بسیار غنی و بالانس شده هستند. پلت خرگوش غنی از مواد مغذی تامین کننده نیازهای غذایی خرگوش است و نباید از رژیم غذایی خرگوش حذف گردد، ولی پلت نباید غذای اصلی خرگوش باشد.

از پلت مرغوب و با کیفیت برای تغذیه خرگوش استفاده کنید. بهتر است پلت خرگوش 20-25 درصد فیبر،14 درصد پروتئین گیاهی و کمتر از یک درصد کلسیم داشته باشد. مقدار مصرف روزانه پلت برای خرگوش بسیار مهم است، برای خرگوشی بالغ با وزن حدود دو تا سه کیلوگرم یک چهارم فنجان پلت خرگوش با کیفیت، کافی است. اگر خرگوش بالغ شما 3.5 تا 4 کیلوگرم وزن دارد. می بایست حدود نصف لیوان پلت کافی است. مصرف سه چهارم فنجان پلت مرغوب، برای خرگوش های بالغ 5 تا 7 کیلو گرمی لازم است. بچه خرگوش ها می توانند آزادانه پلت مصرف کنند و وقتی به سن شش ماهگی می رسند، مقدار پلت بچه خرگوش به نصف فنجان به ازای هر خرگوش حدودا دو و نیم کیلوگرمی برسد.

تشویقی ها برای خرگوش

می توان از میوه های تازه به عنوان تشویقی برای خرگوش ها استفاده کرد. البته دقت داشته باشید مصرف ناگهانی میوه ممکن است موجب اسهال خرگوش شود. از مقادیر اندک میوه شروع کنید و کم کم می توانید مقدار میوه را افزایش دهید. اگر دستگاه گوارش خرگوش شما به میوه عادت دارد. به ازای هر خرگوش بالغ (1تا 5 ساله)، می تواند دو قاشق غذاخوری میوه به عنوان تشویقی مصرف کند. البته تشویقی خرگوش در پت شاپ دکتروودی موجود است. که حاوی فیبر و گیاهان مفید برای خرگوش ها هستند که می توانید از آنها استفاده کنید.

  علائم التهاب لثه در گربه ها علت و درمان آن

اسباب بازی برای خرگوش

خرگوش ها عاشق جویدن هستند. جویدن علاوه بر اینکه خرگوش ها را سرگرم می کند. باعث کوتاه شدن دندان های خرگوش ها نیز می گردد. اسباب بازی های جویدنی خرگوش از چوب های مجاز و غیر سمی برای خرگوش ها تهیه می شوند. حتما اسباب بازی جویدنی در اختیار خرگوشتان قرار دهید، اگر اسباب بازی جویدنی مناسب در اختیار خرگوش ها نباشد. ممکن است آنها اقدام به جویدن اقلام غیر مجاز مثل سیم، مبلمان و… کنند، جویدن چنین مواردی نه تنها موجب خسارت می گردد. بلکه ممکن است سلامت خرگوش ها را به خطر بیندازد.

ما در پت شاپ دکتروودی بهترین اسباب بازی خرگوش، پلت خرگوش و انواع علوفه و یونجه  و غذا خرگوش را برای شما آماده کرده ایم تا بتوانید به راحتی آنها را تهیه کنید.

تا اینجا 1 نفر امتیاز داده
اگه خوشت اومد به اشتراک بزار!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب