پشتیبانی | مشاوره دامپزشکی

کمک های اولیه در پرندگان و طوطی سانان

کمک های اولیه در پرندگان و طوطی سانان

کمک های اولیه در پرندگان

در این مقاله به آمادگی های لازم در مواقع اضطراری و کمک های اولیه در پرندگان می پردازیم. با ما تا انتها همراه باشید.

پرندگان توانایی قابل توجهی در مخفی کردن علائم بیماری ها دارند. آنها برای زنده ماندن در طبیعت مجبور به مخفی کردن علائم بیماری ها دارند. چون پرندگان ضعیف طعمه آسانی برای شکارچیان خواهند بود و البته توسط دیگر پرندگان هم گونه هم طرد خواهند شد.

لذا برای تشخیص وجود هرگونه بیماری در پرندتان نیاز است علائم بیماری در پرندگان را  به خوبی بشناسید و به خوبی حرکات، میزان اشتها و خوردن غذا، دفع مدفوع، مدت استراحت، حالات بدن، حالات روحی، پرها و … را به خوبی در نظر داشته باشید تا در صورت وجود هرگونه تغییر سریعا به دامپزشک مراجعه کنید. تغییرات کوچک در روال روزانه پرنده تان ممکن است اولین نشانی مبنی بر وجود مشکل در پرنده شما باشد.

سرپرستان پرنده نیز باید برای انواع مشکلات آماده باشند. پرندگان می‌توانند به سرعت بیمار شوند و یا  حوادثی مثل برخورد با اجسام، سوختگی ها، بریدگی ها و … اتفاق بیفتد، که نیاز به اقدام فوری باشد.

 

انتخاب دامپزشک قبل از کمک های اولیه

لازم است نزدیکترین دامپزشک متبحر به خود را پیدا کنید. قبل از بروز مشکل برا چکاپ به او مراجعه کنید، تا اگر بیماری پنهانی در پرنده شما وجود دارد، قبل از بدتر شدن شرایط، درمان انجام گیرد. در مورد زمان مشاوره و در صورت نیاز هنگام موارد اورژانسی مراجعه حضوری یا وزیت تلفنی اطلاعات کسب کنید، تا در صورت بروز  مشکلات دقیقاً بدانید به کجا مراجعه کنید. با مطالعه مقاله کمک های اولیه در پرندگان یاد می گیرید که مشکلات ساده را بشناسید و بتوانید آنها را برطرف کنید. حتی مواردی مانند بریدگی‌ها و خراش‌های جزئی، شکستگی های پرها و خونریزی های خفیف و حتی تخم‌ماندگی ها به آسانی توسط سرپرستان با تجربه قابل درمان هستند. با این حال، نیاز به آموزش از قبل است تا در صورت بروز موارد اورژانس آرام و با اعتماد به نفس آن را حل کنید.

مشاهده دقیق رفتارهای پرنده برای کمک اولیه مناسب

رفتارهای پرندتان در طول روز را به خوبی در نظر بگیرید. در صورت تغییرات مشهود رفتار، اگر پرنده شرایط خوبی ندارد، و نشانه های بیماری را در پرنده می بینید. پرنده بیمار را از سایر پرندگان جدا کرده و در مکانی آرام و نسبتا گرم قرار دهید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا اولاً امکان مشاهده دقیق تر مشکل و بررسی بهتر یا بدتر شدن شرایط را فراهم می کند. مصرف میزان غذا و آب پرنده را ثبت کنید و مدفوع را از نظر رنگ، قوام، وجود خون و…  مشاهده کنید. اگر پرنده دیگری در کنار پرنده مشکوک به بیماری باشد، این کار مشکل می گردد.

  اسم سگ نر و ماده جدید بهترین نام های 2024

جدا سازی پرنده

ثانیاً، ممکن است سایر پرندگان سالم پرنده بیمار را مورد آزار و اذیت قرار دهند و اجازه دسترسی به آب و غذا را به او ندهند،  بنابراین اگر پرنده بیمار را به حال خود رها کنید. با نرسیدن غذا به او موجب بدتر شدن شرایط خواهید شد. ثالثاً، اگر مشکل به وجود آمده مسری باشد، مثل بیماری های عفونی، هر چه زودتر آن را از سایر پرندگان دور کنید. احتمال ابتلا سایرین کمتر خواهد شد. در نهایت، آرامش و عدم وجود مزاحمت، روند بهبودی را سرعت می بخشد. مکانی را انتخاب کنید که ساکت و دور از شلوغی روزانه باشد. ترجیحاً کشیدن پارچه تیره محیط را کمی تاریک کنید یا قسمتی از قفس را بپوشانید.

شرح حال پرنده بیمار

عدم مصرف غذا در کوتاه‌ مدت چندان مهم نیست، اما کمبود مایعات مهم است. اگر پرنده استفراغ و اسهال دارد و یا دچار تب باشد، به سرعت آب بدنش کم می شود و این امر بر مشکلاتش می افزاید. در مراحل اولیه، شیرین کردن آب آشامیدنی با عسل، شیره انگور یا خرما، گلوکز یا آب میوه ممکن است آن را به نوشیدن بیشتر تشویق کند و تا حدی انرژی بدن پرنده را تامین کند. اما اگر پرنده به صورت داوطلبانه مایعات مصرف نکند. لازم است هر چند ساعت یکبار چند قطره مایعات با قطره چکان یا سرنگ با دقت به او بخورانید.

کمک به تظیم الکترولیت بدن پرنده

بهتر است مقادیرکم مایعات را به توالی به پرنده بخورانید، چون مقدار زیاد در یک مرتبه، ممکن است سبب استفراغ پرنده شود. محصولاتی مانند سرلاک های ریکاوری انتخاب بهتری هستند، زیرا نه تنها قندهای قابل هضم را فراهم می کنند، بلکه الکترولیت های متعادلی را نیز فراهم می کنند، علاوه بر آن حاوی پروتئین کافی هستند تا از کاهش وزن پرنده و بروز سندرم سینه کاردی در پرنده جلوگیری کند.

تعادل دمای بدن پرنده

دمای طبیعی بدن پرندگان بالاتر از دمای طبیعی بدن پستانداران است و حفظ دمای بدن به تلاش متابولیک زیادی نیاز دارد. پرنده بیماری که غذا نمی خورد تلاش زیادی برای گرم ماندن می کند. انرژی زیادی صرف این فرآیند می شود،  به همین دلیل است که پرنده بیمار ساکت و پف کرده می‌نشیند،  پرهای خود را پوش می دهد تا هوای بیشتری را بین آن‌ها حبس کند این موضوع سبب می گردد پرهایش همانند یک عایق عمل کرده و گرم می‌ماند. با گرم نگهداشتن محیط پرنده. به حفظ دمای بدنش کمک می کنید، این کار باعث کاهش تلاش پرنده برای گرم ماندن می شود و می تواند انرژی را به سمت بهبودی هدایت کند.

  بی اشتهایی خرگوش ها

دمای مناسب نگهداری پرنده

قفس پرنده را به یک اتاق گرم بیاورید.می توانید قفس پرنده را در نزدیکی بخاری یا رادیاتور قرار دهید، و یا با استفاده از یک لامپ حرارتی مادون قرمز ، تشک های حرارتی زیر قفس. یا استفاده از محفظه های مادر مصنوعی پرنده را گرم نگه دارید. البته مراقب باشید حرارت خیلی بالا نرود و موجب سوختگی در پرنده نگردد. در وهله اول باید حداقل محدوده دمایی 29 تا 32 درجه سانتیگراد در نظر گرفت و با بهبودی پرنده آن را کاهش داد.

کمک های اولیه هنگام شکستگی استخوان در پرنده ها

بی حرکت ماندن پرنده هنگامی که مشکوک به وضعیت اورژانسی شکستگی اندام ها هستیم. اهمیت بسیار زیادی دارد، بی حرکت کردن موقت ناحیه آسیب دیده درد پرنده را کاهش می دهد و احتمال آسیب بیشتر به محل شکستگی را به حداقل می رساند. وقتی پرنده ای که بالش شکسته، آن را تکان می دهد یا سعی می کند روی پای شکسته بدود، بافت های نرمی مانند ماهیچه ها، اعصاب، رگ های خونی و تاندون ها را پاره می کند. که ممکن است سبب شود که آسیب هایی که قابل ترمیم بودند، به دلیل چنین آسیب های بعدی غیرقابل ترمیم شوند.

نگهداری از پرنده با شکستگی استخوان

پرندگان شکاری یا پرندگان حیات وحش ممکن است دچار مشکلاتی مثل برخورد با تیرهای برق شوند. پرند های کوچک ممکن است مورد حمله پرندگان بزرگتر یا حیوانات خانگی و یا وحشی شوند، می توانید پرندگان بزرگتر را در حوله، پتو یا ژاکت قرار داد و بی حرکت کرد. پرندگان کوچک را می توان درون جعبه ای که با حوله یا دستمال پوشانده شده است، قرار داد. می توان بالها را به طور موقت از قسمت نوک آنها و اطراف شانه ها با چسب نواری به هم چسباند تا حرکت نکنند. کیسه های حمل مخصوص برای پرندگان آبزی بزرگ مانند قوها و غازها قابل تهیه است. برای پرندگان کوچ می توان از آستین‌های لباس، جوراب‌ یا جوراب‌های شلواری برای بی‌حرکت‌کردن موقتی استفاده کرد.

متوقف کردن خونریزی پرنده

برخی مواد مثل صابون، دستمال کاغذی، قلم نیترات نقره یا آرد ذرت و یا پودر بچه که می تواند خونریزی ها را به سرعت کنترل کند، مفید هستند. اگر پرنده خونریزی دارد. ابتدا می بایست خونریزی کنترل شود، پس از کنترل خونریزی، پرنده باید ساکت و بی حرکت بماند. پرده ها را بکشید، قفس را بپوشانید و چراغ ها را خاموش کنید تا پرنده بتواند استراحت کند. اگر پرنده فعالیت کند خونریزی بیشتر می شود، لذا سعی کنید از حرکت پرنده خودداری شود. برای جبران خون از دست رفته و جلوگیری از شوک به پرنده مایعات شیرین و یا سرلاک ریکاوری بخورانید. شما می توانید سرلاک ریکاوری سیتاکوس را از پت شاپ انلاین دکتروودی تهیه کنید.

  راهنمای خرید پرنده سالم

آرامش پرنده آسیب دیده

برای جلوگیری از شوک، تسکین درد و جلوگیری از عفونت های احتمالی نیاز به تجویز برخی داروها است. بیشتر دارو ها می بایست توسط دامپزشک تجویز شود. اما در خانه می توانید با استفاده بکمپلکس پرنده را کمی تقویت کنید و استرسش را کاهش دهید، بکمپلکس کاملا ایمن و موثر است. برای کنترل درد، دامپزشکان معمولا از ملوکسیکام یا کارپروفن  استفاده می کنند. رعایت میزان دوز و توالی مصرف این دارو در پرندگان بسیار مهم است، پس حتما توصیه دامپزشک را رعایت کنید. پس از اینکه خطر اولیه از پرنده رفع شد، بستری در بیمارستان و یا نگهداری مناسب از پرنده بیمار یا آسیب دیده بسیار مهم است. می بایست پرنده تنها، در جایی با آرامش و سکوت و البته گرم نگهداری شود، به علاوه درمان های خاصی که ممکن است توسط دامپزشک ارائه شده باشد، می بایست پیگیری شود.

بررسی سوابق بیماری های پرنده

حتما سوابق بیماری پرنده خانگی تان را نگهداری کنید و هرگونه تغییر در شرایط پرنده را جمع آوری کنید. تا در صورت لزوم به دامپزشک ارائه کنید. برای مثال، ممکن است یک الگوی بیماری عود شونده، پیدا شود. و یا ممکن است جوجه دار شدن. ورود پرنده جدید به محیط ، رشد برخی گیاهان در محیط اطراف پرندگان، یا تغییر رژیم غذایی مشکل زا باشد. چنین اطلاعاتی به تشخیص سریع و دقیق کمک خواهد کرد.

کنترل خونریزی ها

خونریزی در تمامی حیوانات خطرناک است. اما در پرندگان به دلیل جثه کوچک اهمیت بسیار زیادی دارد، می بایست از قبل مقداری آرد ذرت، پودر بچه یا قلم نیترات نقره در اختیار داشته باشید. قلم نیترات نقره باعث سوزاندن رگ و خونریزی سریع می گردد، نوک قلم را روی قسمت باز شده رگ که خونریزی می کند قرار دهید و سریعا بردارید تا خونریزی قطع شود، اما ممکن است قلم نیترات نقره به راحتی در دسترس نباشد. می توانید از پودر بچه و یا آرد ذرت کمک بگیرید، کمی از آن را روی دستمال کاغذی ریخته و با کمی فشار روی ناحیه ای که خونریزی می کند. سبب خونبندی شوید.

امیدواریم که همیشه پرندگانتان در سلامت کامل و شادی باشند.

تا اینجا 2 نفر امتیاز داده
اگه خوشت اومد به اشتراک بزار!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب