پشتیبانی | مشاوره دامپزشکی

میوه های مجاز و ممنوعه برای گربه ها کدامند؟

میوه های مجاز و ممنوعه برای گربه ها کدامند؟

میوه های مجاز و ممنوعه برای گربه ها

ما در این مقاله  از پت شاپ آنلاین دکتروودی فهرستی از میوه های مجاز برای گربه ها، طبق گزارش مرکز کنترل سموم حیوانات آمریکا ASPCA)) تهیه کرده ایم.

اینکه گربه ها میوه بخورند ممکن است برایتان اندکی عجیب به نظر برسد، ولی گربه ها می توانند میوه بخورند و برای آنها مفید است. گربه ها گوشت خوار اجباری هستند، پس رژیم غذایی گربه ها می بایست حتما حاوی پروتئین های حیوانی مثل گوشت، مرغ، ماهی و … باشد. برخی از میوه ها می تواند در کنار خوراک اصلی گربه، به صورت اسنک یا تشویقی جزیی از رژیم غذایی گربه قرار بگیرد.

اگر می خواهید به گربه میوه بدهید، نکاتی است که می بایست حتما آنها را دانسته و رعایت کنید. گربه ها قادر به درک طعم شیرین نیستند. بیشتر میوه ها دارای مقادیر بالایی شکر هستند، که جز کربوهیدرات ها محسوب می شود ولی مصرف آن برای گربه ها ضروری نیست. شکر و دیگر کربوهیدرات ها می تواند سبب ایجاد اضافه وزن و دیگر مشکلات سلامتی مثل دیابت در گربه ها شود.

شیوه مصرف مواد غذایی گربه ها

از آنجا که مصرف هرگونه غذا و خوراکی جدید برای گربه ها می بایست تدریجی باشد، از قطعات کوچک میوه برای شروع استفاده کنید. تدریجا مقدار ماده غذایی جدید را زیاد کنید تا به مقدار دلخواه برسد، با این روش از ایجاد شوک غذایی در گربه جلوگیری می شود. در طی این مدت گربه تان را کاملا تحت نظر بگیرید، در صورت اینکه مشکل گوارشی مثل اسهال یا استفراغ پیش آمد یا هرگونه ناراحتی در گربه و یا حساسیت مشاهده گردید، مصرف آن را قطع کنید. و اگر تا یک شبانه روز بعد برطرف نگردید، به دامپزشک مراجعه کنید.

میوه ها نباید بخش قابل توجهی از رژِم غذایی گربه را تشکیل دهند، مصرف میوه برای گربه ها می بایست محدود و با مقادیر کم باشد. به طور کلی تشویقی ها نباید بیش از ده درصد کالری روزانه گربه را تامین کنند، میوه ها بخش کوچکی از تشویقی های مجاز برای گربه هستند، پس در مصرف میوه برای گربه ها افراط نکنید.

 

میوه های مجاز برای گربه

سیب

مصرف سیب برای گربه ها مجاز است، ولی می بایست نکات کوچکی را جهت سلامت هرچه بیشتر گربه تان رعایت کنید، هسته های سیب، قسمت میانی سیب و پوست سیب را قبل از اینکه به گربه سیب بدهید، جدا کنید. هسته سیب حاوی مقادیر اندکی سیانور (سیانید) است، مصرف مقادیر زیاد آن می تواند مشکل زا باشد. سیانور موجود در هسته سیب جای نگرانی برای انسان ها و حتی گربه ها ندارد، چون مقدار آن بسیار اندک است،

  رطوبت مورد نیاز پرندگان

ولی بهتر است برای احتیاط بیشتر و پیشگیری از هر گونه مشکل احتمالی هسته سیب قبل از دادن به گربه جدا شود. ولی اگر گربه شما تصادفا یک یا دو هسته سیب خورد، جای نگرانی نیست. معمولا به پوست سیب قبل از عرضه به بازار پارافین می زنند و پوست سیب محل احتمالی تجمع آفت کش ها است، پس بهتر است قبل از سیب دادن به گربه پوست آن را جدا کنید. سیب را به قطعات کوچک خرد کرده و به گربه بدهید.

بلوبری

نه تنها برای گربه ها مجاز است، بلکه برای گربه ها مفید است. این میوه کالری اندکی دارد ولی حاوی مقادیر بالای ویتامین ها، مینرال و آنتی اکسسیدان ها است. گربه شما ممکن است از بلوبری به عنوان توپ استفاده کند و ترجیح بدهد بجای خوردن آن، با بلوبری بازی کند. بهتر است بلوبری را برش دهید و تکه های کوچک به گربه بدهید، یا برای استفاده از مواد مغذی بی نظیر آن، بلوبری را با غذای اصلی گربه مخلوط کنید. دقت کنید قبل از مصرف بلوبری ها را کاملا شسته تا از هرگونه آلودگی تمیز گردد.

میوه طالبی

طالبی یکی از میوه های مجاز برای گربه ها است که از آن می توان به عنوان تشویقی گربه استفاده کرد، طالبی حاوی ویتامین آ و سی و همچنین فیبر است، که می تواند برای گربه ها مفید باشد. قبل از اینکه به گربه طالبی بدهید، تخمه ها و پوست آن را به دقت جدا کنید. تخمه ها و پوست طالبی می تواند سبب سوهاضمه در گربه ها شود. طالبی ها را به قطعات کوچک برش داده و در اختیار گربه بگذارید.

نارگیل

به صورت کلی مصرف نارگیل برای گربه ها مجاز است، ولی قبل از آن می بایست نکاتی را در نظر داشته باشید:

  نقش پروبیوتیک در پرندگان زینتی

قسمت گوشتی نارگیل

گربه ها می توانند مقادیر اندک گوشت نارگیل شیرین نشده تازه را مصرف کنند، نارگیل حاوی فیبر و چربی های مفید برای گربه است که می تواند برای سلامت پوست و موی گربه مفید باشد، ولی گربه ها بخاطر طعم یا بافت نارگیل ممکن است به آن علاقه ای نشان ندهند.

شیر نارگیل

مصرف مقادیر اندک آب نارگیل یا شیر نارگیل که منظور مایع درونی میوه نارگیل است، برای گربه ها مجاز است. ولی مطمئن شوید نارگیل هیچ گونه افزودنی، شیرین کننده یا افزودنی دیگری ندارد.

روغن نارگیل

از روغن نارگیل می توان به عنوان مکمل برای بهبود هضم گربه یا تقویت پوست و موی گربه استفاده کرد، چرا که حاوی اسیدهای چرب مفید بسیار زیادی است.

هندوانه

هندوانه یکی از میوه هایی است که در مقادیر کم برای گربه ها مجاز است، چرا که حاوی قند بالایی است. مصرف هندوانه در گربه ها می تواند سبب تامین مایعات بدن گربه و جلوگیری از گرما زدگی گربه ها در فصول گرم سال شود. قبل از اینکه به گربه هندوانه بدهید، هسته و پوست آن را جدا کنید. هسته های هندوانه ممکن است باعث خفگی گربه و پوست آن سبب مشکلات گوارشی در گربه ها شود.

میوه توت فرنگی

می توانید گاهی اوقات از تکه های توت فرنگی به عنوان اسنک برای گربه ها استفاده کنید، چرا که توت فرنگی مقادیر زیادی قند دارد. توت فرنگی را به خوبی شسته و برگ های آن را جدا کنید.

موز

مصرف مقادیر کم موز برای گربه ها مجاز است، چرا که موز حاوی قند طبیعی بالایی است، پوست موز را حتما قبل از مصرف برای گربه ها جدا کنید، چرا که ممکن است سبب سو هاضمه در گربه ها شود.

کدو حلوایی

کدوحلوایی یکی از مواد غذایی بسیار مفید برای گربه ها است، کدو حلوایی می تواند سبب بهبود مشکلات گوارشی مثل اسهال یا یبوست در گربه ها شود. مصرف کدوحلوایی در گربه ها می بایست اندک باشد و تدریجا مقدار آن زیاد شود تا مدفوع گربه شل نشود. (البته که از نظر نویسنده این مطلب کدو حلوایی جز میوه ها طبقه بندی نمی شود، ولی این فهرست نقل قولی از مرکز کنترل سموم حیوانات آمریکا است).

  علائم آلرژی در سگ ها علت و درمان

آناناس

آناناس برای گربه ها سمی محسوب نمی شود ولی چون حاوی مقادیر بسیار بالایی قند طبیعی است ممکن است سبب ناراحتی های گوارشی مثل اسهال در گربه ها گردد. از آناناس تازه استفاده کنید و هرگز کمپوت آناناس به گربه ندهید. برگ و پوست سخت آناناس را قبل از دادن به گربه جدا کنید.

میوه کیوی

کیوی برای گربه ها سمی نیست ولی برخی گربه ها نمی توانند کیوی را تحمل کنند. مقادیر بالای فیبر کیوی ممکن است باعث چالش در هضم آن و مشکلات گوارشی مثل اسهال یا استفراغ در گربه ها شود. پوست کیوی را جدا کرده و تنها یک یا دو گاز کیوی به گربه بدهید.

میوه های ممنوعه برای گربه ها

مصرف برخی از میوه ها برای گربه ها ممنوع است، چرا که یا برای گربه ها سمی هستند و یا اینکه سبب مشکلات گوارشی در گربه ها می شوند. دستگاه گوارش گربه ها برای هضم غذاهایی با پایه اصلی گوشت طراحی شده است. پس مصرف میوه ها در گربه می بایست محدود باشد. برایتان فهرستی از میوه های سمی برای گربه ها جمع آوری کرده ایم.

میوه های سمی برای گربه ها:

انگور و کشمش

کشمش و انگور حاوی موادی هستند که برای گربه ها سمی است و می تواند سبب آسیب به کلیه های گربه و نارسایی کلیه در گربه ها شود.

مرکبات

مصرف مرکبات مثل پرتقال، لیمو و گریپ فروت می بایست برای گربه ها ممنوع شود. چرا که ممکن است سبب ایجاد مشکلاتی در سیستم گوارش گربه ها شود.

آووکادو

حاوی ماده ای به نام پرسین است که برای گربه ها سمی است. این میوه سبب اسهال، استفراغ و دیگر مشکلات گوارشی در گربه ها می شود.

هسته، برگ، دانه و پوست همه میوه ها

گربه ها نباید برگف هسته، دانه و یا پوست هیچ میوه ای را بخورند چون ممکن است سمی باشد و یا سبب خفگی گربه شود.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

 

تا اینجا 5 نفر امتیاز داده
اگه خوشت اومد به اشتراک بزار!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب