پشتیبانی | مشاوره دامپزشکی

چرا طوطی جیغ میزند؟ چكار كنم تا طوطی ام جیغ نزند؟

چرا طوطی جیغ میزند؟ چكار كنم تا طوطی ام جیغ نزند؟

طوطی ها گاهی اوقات جیغ میکشند. این طبیعی نبوده و احتمالا موردی موجب ناراحتی آنها شده. با پت شاپ آنلاین دکتروودی همراه باشید تا علت و درمان این موضوع را بررسی کنیم . طوطی های بزرگ و متوسط جثه معمولا بیشتر و بلندتر جیغ می كشند. حتی گاهی اوقات طوطی ها غار می كشند، كه صدای بلند و بسیار ناخوشایندی هست.

صداسازی طوطی ها

خانواده طوطی ها از كوچكترین اونها مرغ عشق تا بزرگ ترین اونها ماكائو می توانند صدا سازی كنند. معمولا صداهای ساده مثل صدای زنگ تلفن یا زنگ منزل، صدای آشپزی، صدای كیبورد موبایل، صدای كتری و …. را به خوبی یاد می گیرند. بعضی طوطی ها انواع مختلف آوازها را می خوانند. مثلا عروس هلندی ها در یادگیری آوازهای مختلف با استعداد هستند. اغلب طوطی ها حتی می توانند صدای انسان را تقلید كنند و  حتی به جای خود به كار ببرند. این قابلیت طوطی ها خیلی جذاب هستش و در واقع طوطی ها را از سایر حیوانات خانگی متمایز می كند.

ترس در طوطی ها

گاهی اوقات طوطی ها وقتی میترسند یا برای نشان دادن اعتراض جیغ می كشند یا فریاد می زنند كه بسیار آزار دهنده است.

جیغ زدن طوطی واكنش طبیعی به ترس و وحشت است.

گاهی اوقات طوطی صدای طبیعی خود را تولید می كند ولی به علت واكنش نامناسب سرپرست طوطی، همان صدای طبیعی تبدیل به جیغ زدن طوطی می گردد كه بسیار آزار دهنده است. فریاد زدن واكنش طبیعی به محرك های ترسناك و آزاردهنده است كه البته این نوع جیغ طوطی همراه با نشانه های دیگری از زبان بدن طوطی مثل پف كردن پرها، تنگ شدن مردمك چشم و …. همراه است. ولی متاسفانه طوطی های خانگی به علل دیگری مثلا برای گرفتن خوراكی، آمدن بیرون قفس و … هم جیغ می زنند و از اینكه صدای فریاد طوطی برای شما آزاردهنده است، سواستفاده می كنند.

جیغ زدن طوطی بخاطر ترس یا حسادت

دقیقا مثل انسان ها، طوطی ها هم از ترس یا از سر حسادت ممكن است جیغ بزنند. یكی از علل ترس طوطی ها در خانه، مشاهده یك عامل تهدید كننده بالقوه در محیطشان است. اگر پت دیگری مثلا سگ یا گربه در منزل نگهداری می كنید. یا حتی گربه، پرنده های دیگری كه در محیط بیرون زندگی می كنند هم می توانند باعث ترس طوطی ها شوند.

  نکات نگهداری طوطی در دوران بارداری

وقتی طوطی ها میترسند. به آرامی از عامل تهدید كننده دور می شوند. به آن خیره می شوند و پرهای خود را پف می دهند تا بزرگتر به نظر برسند.

چكار كنیم تا طوطی بخاطر ترس جیغ نزند؟

اگر طوطی شما بخاطر ترس از حیوانات دیگر جیغ میزند. پت دیگرتون رو به اتاقی دیگر منتقل كرده و اجازه ندین طوطی اون رو ببینه، یا اگر طوطی بخاطر ترس از حیوانات محیط بیرون مثلا در حیاط فریاد میزند. با كشیدن پرده ها یا جابجایی قفس. اجازه ندین طوطی عامل تهدید كننده را ببیند.

اگر عامل ترسناك برای طوطی از محیط طوطی حذف شود، طوطی دیگر جیغ نخواهد كشید.

دلایل متعدد دیگری وجود دارند كه موجب فریاد كشیدن طوطی ها می شود. مثلا وزیت دامپزشك برای طوطی ها استرس آور است. محیط جدید، حضور احتمالی سایر پرنده ها و حیوانات در سالن انتظار، معاینه فیزیكی و اینكه طوطی دقیقا نمیداند چه اتفاقی قرار است بیفتد. همه باعث می شود طوطی ها در كلینیك های دامپزشكی جیغ بزنند. سعی كنید واكنش خاصی به این جیغ ها نداشته باشید. چون ممكن است برای جلب توجه شما مجددا در منزل فریاد بزنند.

تغییر محیط

هرگونه تغییر در محیط، حتی حضور مهمانان در منزل، تغییر محل نگهداری طوطی، اسباب بازی طوطی جدید، قفس طوطی جدید، تغییرات در دكوراسیون منزل و حتی خوراكی های جدید می تواند سبب ترس و جیغ زدن طوطی ها شود. گاهی اوقات عاملی كه تغییر كرده و موجب ترس طوطی شده مشخص نیست. ولی می توان با دقت بیشتر آن را پیدا كرده. و به حالت قبل برگرداند. معمولا فریاد های طوطی متوقف می گردد.

جیغ زدن طوطی بخاطر حسادت معمولا در طوطی هایی كه جفت عاطفی (طوطی دیگر یا سرپرست) دارند مشاهده می شود، اگر جفت عاطفی به حیوان، پرنده و یا حتی شی دیگری توجه كند. طوطی حسادت كرده و فریاد می كشد. مثلا ممكن است هنگامی كه تلوزیون تماشا می كنید یا با موبایل و كامپیوتر شخصی كار می كنید. جیغ بكشد تا نشان دهد ناراحت است.

  راهنمای خرید پرنده سالم

 

جیغ كشیدن طوطی برای جلب توجه

بیشترین مشكلات سرپرستان طوطی های بزرگ جثه با فریاد زدن طوطی هایشان، مشكلات رفتاری به خصوص جیغ زدن است. طوطی ها خیلی فعال و باهوش هستند و نیاز به توجه و آرامش روانی برای شاد و سالم ماندن دارند. اگر طوطی ها خسته و بی حوصله شوند. قطعا با رفتارشان این موضوع را به شما نشان خواهند داد. طوطی ها بی حوصلگی خود را با رفتارهای نامناسب مثل جیغ زدن، گاز گرفتن پركنی  و حتی كندن پوست و گوشت بدنشان نشان خواهند داد.

جلب توجه طوطی

جیغ زدن ممكن است به صورت پاسخ سریع به یك محرك برای جلب توجه باشد یا به صورت رفتاری اعتراضی دربیاید.اگر به موقع چاره ای برای فریاد زدن طوطی ها پیدا نكنید. تبدیل به مشكلی بزرگ می شود كه كیفیت زندگی شما و طوطیتون را كاهش می دهد.جیغ زدن طوطی ها با گذشت زمان معمولا بدتر می شود. چون معمولا افراد در پاسخ به فریاد زدن طوطی ها متقابلا فریاد می كشند و طوطی ها نسبت به جیغ زدن تشویق می شوند.در واقع وقتی برای ساكت كردن طوطی ها فریاد میزنید. آنها فریاد شما را پاسخ مثبت و توجه طلقی كرده و تشویق به جیغ زدن بیشتر می شوند.

برای اینكه فریاد زدن طوطی برای جلب توجه را متوقف كنیم. می بایست به طوطی كاری بجز فریاد كشیدن یاد بدهیم. فعالیت های سرگرم كننده كه طوطی را مشغول نگه میدارند و فعالیت های ذهنی بهترین راه برای متوقف كردن فریاد زدن طوطی ها هستند. نسبت به جیغ زدن طوطی ها كاملا بی توجه باشید. انگار كه اصلا صدای جیغ كشیدن طوطی را نمی شنوید.

  مسمومیت با فلز در طوطی سانان

میتوانید از انواع اسباب بازی های جویدنی چوبی طوطی. انواع توپ و  جعبه های جست و جوگری طوطی استفاده كنید. خوراكی های مورد علاقه طوطی را مخفی كنید تا به دنبال آنها بگردد یا از استیك های مخصوص طوطی استفاده كنید.

 

جلوگیری از جیغ كشیدن طوطی برای جلب توجه

اگر جیغ كشیدن طوطی شما بخاطر ترس نیست بلكه برای جلب توجه جیغ می كشد. با مشغول نگهداشتن طوطی می توانید از این رفتار جلوگیری كنید. طوطی ها در طبیعت بیشتر زمان خود را به پرواز كردن و جست و جو برای غذا می گذرانند. ولی طوطی های خانگی بیشتر زمان خود را روی چوب نشسته اند و زمانی برای پرواز ندارند.

نشستن طوطی ها غیرطبیعی نیست ولی برای طوطی ها بسیار خسته كننده است. پس برای جلب توجه و سرگرم شدن شروع به جیغ و فریاد كشیدن می كنند.

اسباب بازی های طوطی

بعضی از اسباب بازیهای طوطی وقت گیر بوده و برای سرگرمی و درگیر شدن ذهن طوطی ها طراحی شده . راه حل دیگر برای سرگرم كردن طوطی ها مخفی كردن خوراكی و غذای طوطی بجای پر كردن كاسه غذا است. تا به جست و جوی غذا بگردد. این كار طوطی را سرگرم كرده و باعث می شود برای جلب توجه جیغ نزند.

 

به طوطی ها آموزش دهید

رفتارهای مناسب به طوطی آموزش دهید تا جایگزین رفتارهای نامناسب مثل جیغ كشیدن شود. كلمات مناسب، رقص، آواز و تریك به طوطی آموزش دهید و پس از انجام این رفتارهای مناسب طوطی را تشویق كنید تا یاد بگیرد با رفتارهای مناسب می تواند توجه شما را جلب كند. و وقتی طوطی جیغ می كشد كاملا به او بی توجه باشید. البته بی توجهی به جیغ طوطی بزرگ جثه ای كه بلند فریاد می كشد سخت است. ولی برای آرام نگه داشتن طوطی ضروری است.

امیدوارم بتوانید سال های سال با آرامش و سلامتی در كنار دوست پردار زیبایتان زندگی عالی داشته باشید.

تا اینجا 5 نفر امتیاز داده
اگه خوشت اومد به اشتراک بزار!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب