پشتیبانی | مشاوره دامپزشکی

علت آب مروارید در سگ ها | پیشگیری و در مان

آب مروارید در سگ ها | علت ، پیشگیری و در مان

آب مروارید در سگ ها

یکی از مشکلاتی که معمولا چشم های سگ ها را متاثر کرده و موجب اختلال در بینایی و حتی نابینایی می شود. آب مروارید است. بیماری معمولا در سنین بالا بروز پیدا می کند. در این مقاله از پت شاپ آنلاین دکتروودی به بررسی علل بروز آب مروارید، درمان و پیشگیری از آن در سگ ها می پردازیم.

آب مروارید چیست؟

آب مروارید یا کدورت قرنیه یکی از مشکلات چشمی رایج در سگ ها است. چشم های سگ کدر و ابری مانند می شود سلول های میانی لنز با سلول های بافت فیبرینی (همبند) جایگزین می شوند و حتی ممکن است بینایی سگ های مبتلا به این بیماری از بین برود. نشانه های اولیه ظاهری شیری مانند چشم و کاهش قدرت بینایی است. مثلا سگ ها در راه رفتن در محیط های تاریک و تیره تردید می کنند و در بالا و پایین رفتن از پله ها دچار مشکل می شوند.

وقتی این بیماری بروز پیدا می کند، لنز چشم مبتلا تیره و کدر می شود، چشم مبتلا به آب مروارید شفاف نیست و نمی تواند نور را عبور دهد.  نوع های اولیه ارثی هستند، ولی در مواردی که نوع ثانویه متعاقب مشکلات دیگر مثل دیابت یا فشار بالای چشم رخ می دهد. وراثت نقشی ندارد. دامپزشک با معاینه بالینی و انجام آزمایشات پی به وجود مشکل در چشم می برد. جراحی تنها راه خارج کردن ضایعه است و معمولا موفقیت آمیز است.

این بیماری معمولا از یک نقطه روی چشم شروع می شود و کم کم این نقطه کدر بزرگتر شده و بقیه قسمت های چشم را نیز درگیر می کند، اگر این بیماری درمان نشده رها شود. می تواند به کوری کامل منجر گردد.

  خوراکی های ممنوعه و غذا های مضر برای پرندگان زینتی

چه نژادهایی از سگ به آب مروارید حساس تر هستند؟

پودل عروسکی، پودل مینیاتوری، بوستون تریر و … نسبت به بروز آب مروارید حساس تر هستند.

نشانه های آب مروارید در سگ ها چیست؟

این بیماری در سگ ها به خصوص در موارد پیشرفته، با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است. در موارد ابتدایی یک لکه کوچک ابری شکل است و هرچقدر عارضه پیشرفته تر می شود. لکه گسترش پیدا می کند. کاهش دید و یا خطا در دید یکی دیگر از نشانه ها است، مشکلات بینایی به شکل های مختلف خودشان را نشان می دهند. اگر مشکوک به بروز مشکل ات بینایی در سگ خود هستید هرچه سریع تر به دامپزشک مراجعه کنید.

اشکال معمول آب مروارید سگ ها ظاهر لنز شیری شکل، ابری شکل و کدر است. رنگ طبیعی چشم سگ از بین می رود و معمولا سگ مشکل جدی در بینایی دارد. سگ های مبتلا به این بیماری از بالا و پایین رفتن در پله ها، راه رفتن در محیط های تنگ و تاریک خودداری می کنند و ناشیانه حرکت می کنند، به سختی توپ واسباب بازی هایشان را پیدا کرده و حتی خوراکی ها و تشویقی هایشان را با بو کشیدن پیدا می کنند.

علل بروز آب مروارید در سگ ها

نوع اولیه معمولا ارثی است، بروز آب مروارید در چنین شرایطی علتی جز ژنتیک ندارد. دیگر نوع های ارثی در هر سنی می توانند چشم های سگ را مبتلا کنند. نوع ارثی می تواند به صورت مادرزادی از بدو تولد، توله سگ را درگیر کند، گاهی وقتی سگ هنوز توله است، این بیماری بروز پیدا می کند.

  گلوله مویی گربه چیست | علت ، علائم و درمان

گاهی آب مروارید در سگ ها بر اثر عوامل دیگر مثل بیماری دیابت ، فشار بالای چشم، تغذیه نامناسب، ضربه و یا به دلیل کهولت سن رخ می دهد. مثلا دیابت باعث تولید گلوکز اضافه می گردد. گلوکز تبدیل به سوربیتول می گردد، سوربیتول وقتی در چشم قرار می گیرد، آب را به سمت خود جذب می کند. آب وارد لنز شده و باعث ابری شدن لنز می گردد. بیشتر سگ های مبتلا به دیابت دچار این بیماری هستند و برخی از آنها حتی نابینا می شوند.

آب مروارید می تواند در اثر واکنش سمی به یک دارو ایجاد شود.

تشخیص این بیماری در سگ ها

معمولا دامپزشک ها بعد از معاینه بالینی چشم سگ. قادر به تشخیص این بیماری هستند، ممکن است حتی با یک ذره بین به کمک یک لامپ بتوان وجود آب مروارید در چشم سگ را تشخیص داد. گاهی در کنار معاینات بالینی، آزمایش خون، اندازه گیری فشار خون و سونوگرافی چشم انجام می شود. تا علل احتمالی بروز آب مروارید در موارد ثانویه مشخص شود. تشخیص اولیه زودهنگام این بیماری بسیار مهم است. چون در موارد اولیه آب مروارید از یک نقطه کوچک شروع شده و با گذشت زمان گسترش پیدا می کند.

درمان و پیشگیری از آب مروارید در سگ ها

جراحی و برداشتن آب مروارید تنها راه درمان آن است ،هیچ درمان دارویی که به صورت موثر این بیماری را درمان کند یا از آن پیشگیری کند و یا سرعت آن را کم کند وجود ندارد. در مورد نوع های ثانویه نیاز به درمان هایی مثل قطره چشمی، داروهای سیستماتیک و یا اصلاح غذایی است. البته معمولا لنز آسیب دیده را نیز می بایست با روش جراحی خارج و با لنز های مصنوعی جایگزین کرد.

  آموزش حرف زدن به پرنده | ترفندهای ساده و کاربردی

انجام بیهوشی عمومی در برخی از سگ ها، به دلیل بیماری های قلبی، کبدی، کهولت سن و… ممکن نیست، لذا شرایط جراحی آب مروارید را ندارند. در چنین سگ هایی می توان از قطره های ضد التهاب کمک گرفت تا با کاهش فشار چشم، از بدتر شدن شرایط جلوگیری کرد.

اگر سگ شما جز نژاد های مستعد این بیماری است. می بایست توجه ویژه ای به سلامت چشم هایش داشته باشید. معمولا نمی توان از بروز آب مروارید جلوگیری کرد. ولی می توان بینایی سگ را حفظ و از کوری جلوگیری کرد. داشتن برنامه غذایی مناسب کمک زیادی به پیشگیری از بروز این بیماری می کند.

پیش آگهی این بیماری در سگ ها

معمولا این بیماری با گذر زمان بدتر می شود. و از حالت نابالغ به بالغ تبدیل می گردد. آب مروارید می تواند سبب در رفتگی لنز چشم گردد، هرچند جراحی درمان قطعی این بیماری در سگ ها است و بهبودی معمولا صورت می گیرد، ولی نیاز به مراقبت بعد از عمل دارد، می بایست با پوشانیدن گردنبند الیزابت از لمس چشم با دست ها و مالیدن آنها جلوگیری کرد، داروهای آنتی بیوتیک و ضد التهابی نیز معمولا تجویز می شوند.

تا اینجا 2 نفر امتیاز داده
اگه خوشت اومد به اشتراک بزار!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب